Gündem Öğrenciler ‘yerli PISA’ ABİDE’de döküldü

Öğrenciler ‘yerli PISA’ ABİDE’de döküldü

03.07.2019 - 07:50 | Son Güncellenme:

Öğrencilerin akademik yeterliliklerini ölçen uluslararası PISA’ya alternatif olarak üretilen ABİDE raporu, çarpıcı sonuçları içeriyor. Rapora göre öğrencilerin önemli bölümü, çeşitli derslerden temel ve temel altı seviyede

Öğrenciler ‘yerli PISA’ ABİDE’de döküldü

Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), öğrencilerin akademik yeterliliklerini ölçen uluslararası PISA’ya alternatif olarak ürettiği ortaokul 8. sınıf öğrencileri için hazırladığı Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE) Raporu, Türkiye’de öğrencilerin yüzde 53’ünün matematikten, yüzde 39.8’inin fen bilgisinden, yüzde 25.1’inin Türkçe’den ve yüzde 21’inin sosyal bilgilerden temel ve temel altı düzeyde bilgi sahibi olduğunu ortaya koydu.

Haberin Devamı

Rapora göre, öğrencilerin yüzde 66’sı, Türkçe’de deyimlerin, atasözlerinin, özdeyişlerin anlamlarını metne göre yorumlayamıyor, okuduğu metni günlük hayatla ilişkilendiremiyor, neden-sonuç, amaç-sonuç ilişkisi kuramıyor.

2. ABİDE raporu

MEB’in, ilk kez 2016’da öğrencilerin akademik yeterliliklerini ölçen uluslararası PISA testine alternatif olarak ürettiği ve ilkokul 4. ve ortaokul 8. sınıf öğrencileri için hazırladığı ABİDE Raporu’nun ikincisi tamamlandı. 2018’de yapılan ikinci döngü sınavın ulusal raporuyla Türk eğitim sisteminin genel durumu ortaya konuldu. 8. sınıflar raporunda yer alan çarpıcı başlıklar şöyle:

- Türkçe’de öğrencilerin yüzde 66.1’i orta düzey ve altında yeterliliğe sahip. Her 4 öğrenciden biri ise temel ya da temel altı düzeyde. Öğrencilerin yüzde 66’sı deyimlerin, atasözlerinin, özdeyişlerin anlamlarını metne göre yorumlayamıyor, okuduğu metni günlük hayatla ilişkilendiremiyor, hiciv ve nüktelerdeki mesajı anlayamıyor, neden-sonuç, amaç-sonuç ilişkileri kuramıyor.

Haberin Devamı

- Öğrencilerin yüzde 85.8’i orta ve alt; yüzde 53’ü temel ve temel altı düzeyde matematik bilgisine sahip. Öğrencilerin yüzde 16.4’ü sayıları belli bir kurala göre sınıflayamıyor, açıkça tanımlanmış dört işlem sorularını çözemiyor, olası durumlara yönelik basit hesaplamalar yapamıyor. Bir veriyi tablo veya grafiğe aktaramıyor; grafik, tablo okuyamıyor. Temel denklemleri kuramıyor.

Orta ve alt seviyede

- Fen bilimlerinde öğrencilerin yüzde 86.1’i orta ve alt seviyede. Yüzde 9.4’ü de temel altı seviyede olan öğrenciler, temel fen kavramları ile ilgili şekilleri birbirinden ayırt edemiyor. Basit verilerle sunulan bilgileri karşılaştıramıyor, bazı basit fiziksel olayların isimlerini, neden ve sonuçlarını, insan vücudundaki organ adlarını bilmiyor. Öğrencilerin yüzde 39.8’i ise bunlara ek olarak vücuttaki temel organların görevlerini açıklayamıyor. Çoğu basit fiziksel olayların işleyişini ve doğa olaylarının çoğunun adını, bazılarının da işleyişini bilmiyor.

- Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin yüzde 65.3’ü orta ve alt düzeyde başarılı oldu. Öğrencilerin yüzde 25’i harita, tablo, grafik, zaman şeridinde verileri yorumlayamıyor, kronolojik sıralama yapamıyor. İki farklı olay, olgu veya görüşler arasında bağ kuramıyor, olay, olgu ve görüşlerin benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırarak sonuca varamıyor.

Haberin Devamı

Yüzde 35’inin bir çalışma masası yok

MEB’in ilkokul 4. sınıflarla ilgili hazırladığı raporda şunlar kaydedildi:

- Türkçe’de ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yüzde 27.9’unun; matematikte yüzde 39.9’unun; fen bilimlerinde yüzde 37.5’inin; sosyal bilgilerde ise yüzde 29.7’sinin temel ve temel altı seviyede olduğu görüldü.

- Dört temel derste de kızlar, erkeklerden daha başarılı olurken, kızların erkeklere en çok fark attığı ders ise sosyal bilgiler olarak kayıtlara geçti.

- Rapora göre, sınava giren 4. sınıf öğrencilerinin yüzde 45.2’sinin evinde bilgisayar bulunmazken, evinde bilgisayarı olanların yüzde 10’unda internet bağlantısı olmadığı belirlendi. Öğrencilerin yüzde 45.9’unun kendisine ait bir odası, yüzde 35.3’ünün kendine ait bir çalışma masası yok.

Haberin Devamı

En başarılı özel okullar

- Dört temel derste de kız öğrenciler, erkeklerden daha başarılı olurken; kızlar Türkçe, fen bilgisi ve sosyal bilgiler testlerinde erkeklerle arasındaki puan farkını açtı.

- Dört derste Batı Anadolu ve İstanbul en başarılı; Kuzeydoğu ve Güneydoğu Anadolu en başarısız bölgeler oldu.

- Özel okullar, tüm derslerde en iyi performansı gösteren; Yatılı Bölge Okulları (YBO) ise en başarısız okul türü oldu. Matematik ve fende imam hatipler de YBO’larla birlikte listenin en altında yer aldı.

Yazarlar