Kariyer Hiyerarşiyi yok eden spor verimliliği de artırıyor

Hiyerarşiyi yok eden spor verimliliği de artırıyor

01.09.2008 - 22:12 | Son Güncellenme:

İş dünyasında çalışanlar tarafından kurulan takımlara baktığınızda daha çok basketbol, voleybol, futbol, yelken, masa tenisi, bowling ve karting gibi alanlara ilgi gösterildiğini görüyorsunuz. Ancak Türkiye’de spor denince akla gelen futbol ile yelkenin ezici bir hâkimiyet kurduğunu söylemek mümkün

Hiyerarşiyi yok eden spor  verimliliği de artırıyor

Savaşa dönük bedensel eylemlerden türeyen sporun bugün hem bedeni hem ruhu güçlendirip uzun yaşamın sırrını saklaması ne tuhaf bir çelişki... İnsanları bir anlamda böyle hayata bağlayan spor, son dönemde şirketlerin çalışanlarıyla bağını güçlendiren en kuvvetli dal, en tercih edilir alan oldu. Zira şirketleri adına takım kurup çeşitli müsabakalara katılanlar gösterdi ki, spor aktiviteleri çalışanlar arasındaki iletişimi güçlendirip ekip ruhunu geliştirirken çalışılan yere bağlılığı, sadakati de artırıyor.

Haberin Devamı

Vodafone Türkiye İK ve İdari İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Rengin Onay, bu görüşe katılan yöneticilerden biri. İnsanların zamanlarının büyük bölümünü kapalı ofis ortamlarında geçirdiklerine işaret eden Onay, “Firmaların çalışanlarına kültür, sanat, spor gibi alanlarda faaliyet imkânı tanıması iş ortamını daha çekici hâle getirirken çalışanların performansını artırıyor. Vodafone Türkiye olarak takım çalışmalarının mesai saatleri içindeki hiyerarşileri ortadan kaldırma ve paylaşımı artırma açısından önemli fırsatlar olduğunu düşünüyoruz. Takım çalışmaları sayesinde çalışanların mesai saatleri içindeki iletişimlerinde ve sorunları çözme kapasitelerinde de gelişim gözlediğimizi söyleyebiliriz” diyor.

Haberin Devamı

Basketbol, voleybol, masa tenisi, futbol, bowling, karting ve yelken dallarında profesyonel bir şekilde yönetilen 7 kurumsal spor takımı olan Turkcell’in İş Destekten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Selen Kocabaş da bu tür uygulamaların çalışanlar arasındaki iletişime büyük katkısı olduğuna inanıyor. “Genel müdürümüz de, iş hayatına ilk kez Turkcell’de başlayan çok yeni bir çalışma arkadaşımız da aynı takımda, aynı amaç için ter döküyor. Spor takımlarının yaşattığı ruhu ve sağladığı kaynaşmayı başka araçlarla yakalamak çok zor” diyen Kocabaş’a göre takım çalışmalarına destek veren şirketlerin sayısı giderek artacak.

‘HAYATIN TÜMÜNDEN KEYİF ALIN’

Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran İnsan Kaynaklarından Sorumlu Başkan Yardımcısı Cem Tarık Yüksel ise çalışanların iş-yaşam gibi bir ayrımdan ziyade bütün olarak görmeleri gereken hayatlarının tümünden keyif almalarını sağlamanın önemli olduğuna inandıklarını belirtiyor. Yüksel, “Ekipler hep birlikte uyum içinde mücadele ederek başarılı sonuçlara ulaşıyor ve bu başarıyı birlikte kutlayarak iyi bir takım olmanın önemini iş dışı bir ortamda yaşayarak farklı bir bakış açısı geliştiriyor. Bu takımın bir parçası olan çalışanlarımızın yanı sıra takıma destek olan çalışanlarımız da ortak başarı için, ortak çabaya ihtiyaç olduğunu içselleştirme fırsatı buluyor” diyor.

Haberin Devamı

Koç Allianz Değişim Yönetimi Müdürü Gökçen Dervişoğlu da “Hem bu takımlarda oynayan hem de maçlara onları desteklemeye giden çalışanlarımız şirketimize karşı kendilerini daha fazla ait hissediyor. Ayrıca şirket takımlarının karşı karşıya geldiği spor müsabakalarının düzenlenmesi, hem şirket içindeki takım ruhu ve rekabet gücünü tetikliyor hem de sektörden insanların bir arada vakit geçirmesini, iletişim ağları oluşturmasını sağlıyor” diye konuşuyor.
Güneş Sigorta İK Müdürü Gürkan Emecan‘a göre ise son dönemde birçok kurumsal şirket bu tür etkinliklerin yararlarını daha iyi kavradı. Emecan, “Bu tür etkinlikler, şirket içi faydalarının yanı sıra yoğun rekabetin yaşandığı iş dünyasında, hem şirketlerin reklam ve tanıtımlarına olumlu etkilerde bulunuyor hem de farklı şirket çalışanlarını sportif amaçlarla bir araya getirerek kaynaşmalarını sağlıyor” diyor.

Bu tür takımların iletişimin ve dostluğun pekişmesinde çok önemli bir rol oynadığına inanan Türk Henkel İK ve Kurumsal İletişim Direktörü Mutlu Türpan da sporun iş hayatının geneline olumlu yansıyacağı görüşünde: “Çalışanların çalıştıkları kuruma ve çalışma arkadaşlarına duyduğu bağlılık ve sevginin işlerindeki başarıyı çok etkilediğini düşünüyorum. Aynı ofiste çalışanların ortak ilgi alanlarını paylaştığı ve her gün işlerine güler yüzle gittiği bir ortam, iş dünyasının genelini de olumlu etkileyecek; sosyal aktiviteler ve spor alışkanlığıyla iş hayatında da verimlilik ve zindelik kuşkusuz artacaktır.”

Haberin Devamı

‘Tek kürekte tek yürek’

Türk Henkel Kürek Takımı adına Banu Uzkut (Çamaşır ve Ev Bakım Ürünleri Endüstri Mühendisliği Departmanı Müdürü): “Henkel’in bir aile olabileceğini gösterebilmek için farklı farklı departmanlardan katılarak Dragon ekibini kurduk. Aramızda iki ay önce işe başlayan da vardı, 16 yıldır çalışan da ama iş unvanlarımız da silinmişti zaten; tek kürekte tek yürek ve tam bir takım olabildik. Takım içinde birbirimizin eksikliklerini birlikte tamamlayabileceğimizi, hatalarımızı anlayıp kırmadan ve en önemlisi kırılmadan düzeltebilmeyi, kendi sorumluluğumuzu alabilmeyi öğrendik. Birbirimizi yargısız, koşulsuz sevebilmeyi, eğlenerek de gelişebileceğimizi, gerçek takımım önünde hiçbir engelin duramayacağını öğrendik. Bu öğrendiklerimizin iş hayatındaki çalışmalarımızdaki verimliliğimize katkısı çok oldu.”

Haberin Devamı

Henkel Kürek Takımı, Türkiye’de geçtiğimiz yıl yapılan Kurumsal Oyunlar’da birincilik kazandı.

‘İçimizden birileri’

Güneş Sigorta Yelken Takımı adına Dilek Nazdan (Hasar Departmanı Müdür Yardımcısı): “Aslında yelken sporunun dinamikleri ile iş hayatında başarının koşulları birbirlerine çok paralel. Ekip ruhu, hedeflere odaklanma, motivasyonun en üst düzeyde tutulması, aynı performansın devamlılığı, başarıya yönelik strateji ve taktiklerin oluşturulması ile başarı grafiğinin sürekliliğinin sağlanması ortak noktalardan sayılabilir. Bu anlamda da yelkenle uğraşırken aslında sadece spor yapmış olmuyorsunuz, birçok dinamiği aynı anda izlerken o kombinasyonun içerisinde yerinizi almak için kendinizi yetiştiriyorsunuz. Diğer taraftan takımın sağladığı başarılar, ‘içimizden birilerinin başarısı’ olarak algılanıyor: Tüm şirket personelinin bu başarıyı paylaşması, şirkete aidiyet hissinin ve bağlılığın artmasında da inanılmaz bir güce ve etkiye sahip.”

Takımına sponsor oldu

Akbank’ın yelken takımı TeamNeta adına Serdar Ertürk (Windows Sistemleri Yönetici Yardımcısı): “TeamNeta Yelken Takımı () oluşumunu 2007’de kendimiz başlattıktan sonra, 2008-2009 yılları için şirketimizin kredi kartı markası WINGS’le bize sponsor olması çok sevindirici oldu. Şirketlerin takım çalışması eğitimleri için bizce en iyi platformdur yelken. Birlikte yarışarak ‘zorluklarla mücadele’ ve ‘kolay pes etmeme’ yetenekleri kazanıyoruz. Teknede kimi zaman öyle zor anlar yaşıyoruz ki yarışı bırakma noktasına geliyoruz ama sonra bir çözüm bulup tekrar asılıyoruz. İş hayatındaki gibi! Ayrıca hedefe daha kısa sürede, daha pratik çözümlerle ulaşma açısından da katkısı oluyor yelkenin.”

‘İşe yansıyor’

Türk Telekom Voleybol Takımı adına Aslıhan Özdemir (Özel Kalem Müdürü): “İş dışında eğlenceli vakit geçiriyorsunuz. Kurulan iyi ilişkiler iş hayatınıza da olumlu yansıyor. Özellikle büyük şirketlerde daha fazla kişiyi tanıyarak birçok konuda bilgi alışverişinde bulunmak hem zamandan tasarruf etmenizi sağlıyor hem de öğretici oluyor. Kendinizi, iş arkadaşlarınızı ve şirketinizi daha geniş kapsamlı olarak değerlendirebiliyorsunuz.”

‘Çalışma tarzımız’

Turkcell Kurumsal Karting Takımı adına Seval Üçler Yıldız (Katma Değerli Servisler): “Karting sporuna yoğun ilgi duyuyorduk, Turkcell’deki seçmelere başvurduk ve takımı kurduk. Şu anda şirketten maddi, manevi destek alıyoruz. Bu oluşumun kesinlikle motivasyon ve bağlılığımız üzerinde etkisi var. Bu da iş verimliliği üzerinde etkili. Spor takımlarında takım ruhundan sıkça söz edilir. Takımı bir adım daha ileriye götüren bu ruhtur. Güven, bağlılık, destek, kazanma isteği, inanç, hırs, birlik olma gibi duygu ve davranışların birleşimidir aslında bu ruh. İşte bizim ayrıcalıklı olmamızın nedeni: Bu takım ruhunu çevremize, fonksiyonel takımlarımıza taşıyoruz. Bu bizim çalışma, yaşama tarzımız.”

Turkcell’in Karting Takımı, Prokart İstanbul Endurance Cup 2007 sezonu kurumsal kategori şampiyonu.

Futbolun rolü

Başak Groupama Futbol Takımı Antrenörü Ahmet İlter (Başak Groupama Emeklilik Finans Müdürü): “Takımımız şirketi bir araya topluyor. Çalışanlar arasında sosyal bir ortam oluşuyor. Bir insan yaptığı işten mutlu değilse başarılı olamaz. Yaptığınız her ne olursa olsun içinde sevgi, saygı, neşe, sorumluluk varsa her şey daha da güzel oluyor. Başarının içinde bizim için bu rolü futbol oynuyor.”

‘Performans artırıyor’

Koç Allianz Futbol Takımı adına Serkan Selçuk (Satış Destek Müdürü): “Antrenmanlar başladığında arkadaşlara buradaki davranışlarının daha sonraki dönemlerde şirket içerisindeki yerlerine etkisi olacağını söylerim. İşteki performanslarının her geçen gün artacağını ve çalışma arkadaşlarının, hatta yöneticilerinin bakış açısının daha farklı olacağını belirtirim. Spor aktivitelerine katılmanın en önemli katkısının bunlar olduğunu düşünüyorum.”
Koç Allianz Futbol Takımı, 2007’de Şirketler Süper Ligi’nde Fairplay Ödülü aldı.

Çekim merkezi

Unilever Türkiye Basketbol Takımı Antrenörü İsmail Çiftaslan (Satış Muhasebe Müdürü): “Oyuncuların öncelikle iyi bir takım oyuncusu olabilmeyi, verilen görevi en iyi şekilde yapabilmeyi, gerektiğinde liderlik edebilmeyi, plan yapmayı, hedef koymayı, konulan hedefe ulaşabilmek için doğru çalışma ve strateji geliştirmeyi, birlikte hareket edebilmeyi, yardımlaşmayı, kriz anında veya maç sonlarındaki kritik anlarda doğru karar alabilmeyi, öncelikleri belirleyebilmeyi, hedefe ulaşıldığı anda da hep birlikte ödüllendirilmeyi öğrendiklerini düşünüyorum. Diğer taraftan Unilever, bu tür soysal ve sportif aktiviteleri yapan bir şirket olarak yeni mezunlar için daha cazip bir çekim merkezi haline geliyor.”

‘Heyecan verici’

Vodafone Türkiye Basketbol Takımı Kaptanı Erdem Noyan (Terminal Test Uzmanı): “Takım arkadaşlarımın farklı departmanlardan olması, iletişimi artıran bir etken. Aynı şirkette çalışan ancak daha önce hiç karşılaşmamış çalışanların bir araya gelmesi, iş hayatında karşılaştıkları olaylara farklı açılardan bakabilmelerine olanak sağlıyor. Sadece iş ortamında çalışan olarak değil, sosyal hayatımızda şirketimizden destek görmek gerçekten çok heyecan verici.”