Neden Pazartesi sendromu yaşıyoruz?

Pazartesi sendromu şüphesiz en çok çalışanları etkiliyor. Pazartesi sendromu yaşamanın bilimsel nedenleri olduğunu biliyor muydunuz? Pazartesi sendromunun belirtileri nelerdir? Neden Pazartesi sendromu yaşıyoruz? Pazartesi sendromuyla nasıl baş edilir?

Neden Pazartesi sendromu yaşıyoruz?

Pazartesi sendromu haftanın ilk gününde çalışan herkesin daha yorgun ve negatif hissetmelerine neden oluyor. Günlük yaşamı olduğu kadar iş hayatını da olumsuz etkileyen Pazartesi sendromunun birçok nedeni var. Haftasonu tatilinin sona ermesi, yeni bir iş haftası, sorumluluklar, stres ve büyük şehirlerde yaşayanları önemli derecede etkileyen trafik gibi başlıca nedenler çalışanların Pazartesi sendromu diye adlandırılan sorunu yaşamasına neden oluyor.

Pazartesi sendromunun belirtileri
Pazartesi sendromu gerginlik, enerji düşüklüğü, karamsarlık gibi başlıca nedenlerle kendini belli ediyor. Çalışanlar olumsuz düşünmeye meyilli oluyor ve bu durum iş performanslarına da yansıyor. Rutine dönen iş temposunun Pazartesi sendromunun etkisini artırdığı biliniyor. Bu yüzden uzun yılladır çalışanlar Pazartesi sendromunu daha fazla yaşıyor.

Pazartesi sendromunun 6 nedeni

- Uyku alışkanlığı: Genellikle haftaiçi yaşanan uyku eksikliğini haftasonu tamamlamaya çalışıyoruz. Ancak bu durum uyku alışkanlığımızın ve uyku düzenimizin tamamen değişmesine neden oluyor. Örneğin hafta içi 6-7 saatlik olan uyku alışkanlığını haftasonu ortalama 10-11 saate çıkardığımızda daha fazla dinleneceğimizi düşünüyoruz. Ancak bu şekilde biyolojik saatimiz bozuluyor. Alışılmış olan uyku düzeninin dışına çıktığımız için de daha yorgun hissediyoruz. Uyku düzensizliği Pazartesi sendromunun başlıca nedenleri arasında geliyor. Bu yüzden haftasonu uyku saatini artırmak yerine,
vücudun alışmış olduğu uyku saatini devam ettirerek hafta başında uyanmayı daha rahat hale getirmek mümkün olabilir.

- Sosyal yaşam: Pazartesi sabahları enerji düşüklüğü yaşayıp, çalışanların daha mutsuz hissetmesine neden olan önemli noktalardan biri de iş ortamı. Eğer keyifli ve gitmekten zevk aldığınız bir iş yeriniz ve iş ortamınız varsa sendromsuz bir Pazartesi geçirmeniz daha kolay. Ancak özellikle çalıştığı yerde mutsuz olanların Pazartesi sendromu yaşaması kaçınılmaz oluyor. Her an iş değişikliği mümkün olmadığı için çalıştığınız yerde kendinize özel alan yaratıp, sohbet etmekten keyif alacağınız arkadaşlarınızla iletişimi artırarak daha iyi hissedebilirsiniz. Bu hem iş yaşamınıza olumlu katkı sağlayacak hem de Pazartesi sendromunun etkilerini azaltacak.

- Ani değişiklikler: Çalışanlar üzerinde yapılan bir takım araştırmalar ani değişikliklerin bünyeyi olumsuz etkilediğini ve Pazartesi günü diğer hafta içi çalışma günlerinden daha keyifsiz hissetmelerine neden olduğunu ortaya çıkarmış. Pazartesi günü, son tatil günü olan Pazar gününün hemen ardından geldiği için, kısa süreli de olsa tatile alışanların ilk iş gününde daha yorgun, daha keyifsiz ve daha negatif hissetmelerinin son derece doğal olduğu belirtilmiş.

-Yeni başlangıçlar için hazır hissetmemek: Çalışanlar için haftasonu daha fazla yeme-içme, daha fazla sosyalleşme fırsatı olarak değerlendiriliyor. Rahat geçen iki günün ardından ilk gün işe gitmek için hazırlanmak, yeni bir iş haftası ve yapılacak olan işler göz korkutucu görünüyor. Ayrıca Pazartesi günü yeni başlangıçların hedef noktası olarak görülüyor. Diyet başlangıcını hangi gün planladığınızı bir düşünün? Bu adımların olumlu amaca yönelik olduğu şüphesiz ancak Pazartesi günü başlayıp Salı günü sona eren diyetlerin sayısı bir hayli fazla.

- Pazartesi günü daha az sağlıklıyız: Pazartesi günleri daha yorgun ve daha sağlıksız hissediyoruz ya, aslında sadece hissetmiyoruz. Gerçekten de diğer günlere oranla Pazartesi günleri sağlığımız tehlikede. Doktorlar, tansiyon yüksekliği ve kalp krizi gibi ciddi sağlık sorunlarının en sık olarak Pazartesi günü görüldüğünü belirtiyor. Bu yüzden yeme içme ve yaşam standartlarında önemli değişikliler olmadan aynı rutini haftasonu da korumak önemle vurgulanıyor.

- İşi sevmeme: Yapılan araştırmalar çalışanların büyük bir kısmının işlerinden memnun olmadığını ve iş değiştirmek için en uygun fırsatı beklediğini ortaya çıkarmış. İşini sevmeyen çalışanlarda görülen depresyon ve gerginlik hissi Pazar akşamından itibaren etkisini gösteriyor ve verimsiz bir iş gününün ilk adımı böylece atılıyor. İş başvurularının önemli bir kısmının Salı günü yapıldığını hatırlatmakta fayda var.

Pazartesi sendromuyla nasıl baş edilir?

-Haftasonunu verimli değerlendirin ancak uyku alışkanlıklarınızın dışına çıkmamaya gayret edin.
-Pazartesi gününü planlayın. Neler yapacağınızı bilirseniz, ilk iş günü düşündüğünüzden daha rahat geçecek.
-Haftasonunun yanı sıra hafta içi de küçük planlar ve kaçamaklar yapın.
-Hareket edin, gün içinde fırsatınız oldukça yürüyün veya spor yapın. Spor enerjinizi yükseltecek ve daha güçlü olduğunuzu fark edeceksiniz.
-Gülümseyin ve bunu alışkanlık haline getirin. Sadece gülümseyerek bile daha iyi hissedeceksiniz.

Zeynep BALİÇ

Türkiye: Mektup çöpe atıldı, yanıtı Barış Pınarı HarekâtıCNN Türk'e konuşan Cumhurbaşkanlığı kaynakları, ABD lideri Trump'ın diplomatik nezaketten yoksun mektubunun reddedildiğini söyledi.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber