Tunca Bengin

Tunca Bengin

tunca.bengin@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Bitsin gitsin bir daha hatırlamayalım dediğimiz bir yılın son günü. Yarından başlayarak mutlu ve güler yüzlü bir yıl temennisiyle...

Soçi Havaala-nı’ndan kalktıktan kısa bir süre sonra Karadeniz’e düşen Rus uçağı hakkındaki bu iddianın doğruluk ya da yanlışlığı hala netleşmiş değil. Evet bu iddialara karşılık Rus yetkililer Tu-154 tipi uçağın düşüşünde “terörizm olasılığı yok” dediler ve karakutudan çıkan bilgilere dayanılarak yapıldığı belirtilen açıklamalarda da olayın kanatlardaki hatadan kaynaklandığı, yani teknik arızaya bağlı kaza iması oldu ama pek inandırıcı gelmedi. Niyesinin başında da şu var:
Dünyanın en ünlü gizli teşkilatlarından birisine sahip olan Rusya gibi bir ülke sabotaj deyip zafiyetini ortaya koymaz. Hele de büyükelçisi Karlov’a düzenlenen suikasti atlamışken ve elçilikte köstebek arayışı varken...
İşte bu nedenle de o soru hala geçerliliğini koruyor:
Kızıl Ordu Korosu’ndan 64 müzisyenin de aralarında bulunduğu 92 kişi sabotaj kurbanı mı?
Dün Türk Hava Kuvvetleri’nde Üs Komutanlığı ve uçuş okullarında öğretmenlik yapan, hatta düşen Rus uçağının benzerini kullanan emekli bir generalle bu iddianın olabilirliğini konuştum. Ankara’da 23 yıl önce (17 Şubat 1993) Jandarma Genel Komutanı Org. Eşref Bitlis’in şehit olduğu ve hala nedeni tartışılan uçak düşme olayını anımsatarak söze başlayan generalin ilk sözleri şu oldu:
“Bu olayla ilgili bir çok şey söylendi ama kalkıştan iki-üç dakika sonraki düşmenin gerçek nedeni o günkü kötü hava koşullarına rağmen uçağın alkolle yıkanmamasından ya da yetersizliğinden kaynaklanan buzlanmaydı.”
Aynı durumun büyük olasılıkla Rus uçağı için de geçerli olduğunu savunan general, “Bu da bir suikast ya da sabotaj” diyerek şöyle devam etti:
“Rus yetkililerin söylediği kanat hatasının nedeni buzlanma. Uçakta kanatlar, flap, bir de kanatçıklar vardır. Uçak kalkış esnasında flap dediğiniz ilave kanatları açar ve kanadın yüzeyi genişler. Flapların birisi açılır diğeri açılmazsa uçağın bir tarafı daha fazla kalkar ama bundan uçak düşmez. Pilot kanatçıkları kumanda ederek bunu dengeleyebilir. Ancak buzlanma olursa imkansızdır.
Kalktıktan 5-6 kilometre sonra uçak sağa veya sola döner bu uçakta muhtemelen sağa veya sola dönüşe geçti o dönüş esnasında uçağın kanatları buzlandı. Ondan sonra da pilotlar kanatçıkları kumanda edemedi. Uçak hangi yöne dönüşe girdiyse burnu yavaş yavaş alçalarak düştü.
Ya Soçi’de kalkıştan hemen önce pist başında yapılması gereken buzlanmayı engelleyici işlem uygulanmadı ya da yetersiz kaldı. Şöyle bir şey de olmuş olabilir. Diyelimki uçağın yüzeyini yıkadılar ama uçak kalkmada çok bekledi, o zaman alkol ısı etkisini kaybeder,yine buzlanma olur. Yani yıkandıktan 5-10 dakika sonra uçağın kalkması lazım. Kalktıktan sonra sorun yok hızlandıkça sürtünme artar ve uçağın yüzeyi ısınır.”
Olabilir mi? Mümkün. Varsayalım ki böyle; bunun hata mı kasıt mı olduğunu Rusya dışında kim bilebilir?..

Soğuk savaş hamleleri

Obama’nın giderayak 35 Rus diplomatı sınır dışı etme kararı, 2016’nın son gününde dünya gündemini değiştirdi. Putin şimdilik frene bassada herkes karşılıklı hamlelerle gerginliği tırmandıracak bu olayın nedeni ve anlamını sorguluyor. Buna Washington’da uzun yıllar deniz ataşesi olarak görev yapan E. Dz. Kur. Kd. Albay Mehmet Asal’ın yorumu şu:
ABD’nin elinde Rusya’nın seçimlere müdahale ettiğine dair çok kesin deliller var, veya çok iyi deliller ürettiler, ya da bir Rus Diplomatı konuşturdular,
ABD (NSA) Trump’ın Başkanlık seçimini illegal kabul edip Hilary Clinton’u getirmek için çok önemli bir plan peşinde ya da Trump’un Rusya’yla yakınlaşmasını önlemeye çalışıyor olabilir. Zira Trump meydan okumaları ve yardımcısı olarak seçtiği şahin, anti-islamist kişilerle ABD politikalarını ciddi etkileyebilir,
Bu ABD’nin Ortadoğu’da her türlü girişimi göze alacağını gösterir. Buna Esad’ın gitmesi ve Suriye’nin iyice karışmasını da dahil edebiliriz. Dolayısıyla da Türkiye’ye de tarafını belirle, yanımdan uzaklaşma mesajıdır...