Gündem Müfredatta dikkat çeken değişiklik

Müfredatta dikkat çeken değişiklik

15.01.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

MEB’in hazırlayıp öneriye açtığı müfredatta sekülarizm inanç problemleri listesinde yer aldı. 1990 sonrası Türkiye’de meydana gelen gelişmelerin de yer aldığı müfredata 28 Şubat ve sonuçları ile PKK ve FETÖ’nün ortaya çıkışı da eklendi

Müfredatta dikkat çeken değişiklik

Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırlayıp öneriye açtığı yeni müfredatta dikkat çekici düzenlemeler yer aldı. Buna göre artık tarih derslerinde Adnan Menderes ve Turgut Özal dönemleri de detaylarıyla anlatılacak. 1990 sonrası Türkiye’de meydana gelen gelişmeler de müfredata eklenirken, 28 Şubat ve sonuçları ile PKK ve FETÖ/PDY’nin ortaya çıkış nedenleri ve terörü önlemeye yönelik tedbirlerin 15 Temmuz örneği üzerinden açıklanması istendi. “Atatürkçülük” konusunun daraltılmasının yanı sıra çok sayıda tartışma yaratacak değişikliğe daha yer verilen düzenlemeler özetle şöyle:
n Lise Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi dersinin öğretim programında, “2. Dünya Savaşı” konusuyla ilgili ilginç değişiklikler yapıldı. Müfredatta, 2. Dünya Savaşı’nda Türkiye’nin izlediği dış politika ve savaş sırasında Türkiye’de meydana gelen siyasi, ekonomik gelişmeler bölümünden, “İsmet İnönü” başlığı kaldırıldı. İnönü’nün Türkiye’nin 2. Dünya Savaşı’na girmemesindeki rolü ders kapsamından çıkarıldı.
‘Seçime saygı’
Aynı dersin, “Soğuk Savaş Dönemi” ünitesine, “Demokrat Parti döneminde Türkiye’de meydana gelen siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel gelişmeler” başlıklı yeni bir bölüm eklendi. Bu bölümde derste işlenecek konular arasına, “1946-1950 seçimleri ile seçim usullerindeki değişim üzerinde durulur. Seçim sonuçlarına saygı duymanın gerekliliği ve önemi anlatılır” denildi.
“Yumuşama Dönemi ve Sonrası” ünitesine ise ilk kez BAAS rejimi de girdi.
Aynı ünitenin içinde Turgut Özal döneminde Türkiye’de iç ve dış gelişmeler başlıklı bir bölüm eklendi. Bu bölümde öğrenciler, siyasi yasakların kaldırılması, siyasette sivilleşme ve Türk Amerikan ilişkilerindeki gelişmeleri öğrenecek.
Dersin bir başka bölümünde Arap Baharı’nın bölge üzerindeki etkisi anlatılacak.
‘Çağın modern ensarı’
Öğretim programında Türkiye, “Çağın modern ensarı” olarak nitelenerek, derslerde Türkiye’nin mülteci sorununa yaklaşımının diğer ülkelerin yaklaşımı ile karşılaştırılması istendi. “Irak ve Suriye’de yaşananlar örneği üzerinden bağımsızlık vurgusu yapılacak, sosyal medyanın yükselişinin toplumdaki etkisi vurgulanacak.

‘Varlık nedir?’ tarih oldu

Ortaöğretim felsefe dersinin de öğretim programı baştan aşağı yenilendi. Buna göre daha önceki müfredatta var olan, “felsefeyle tanışma”, “bilgi felsefesi”, “varlık felsefesi”, “ahlak felsefesi”, “sanat felsefesi”, “din felsefesi”, “siyaset felsefesi” ve “bilim felsefesi” üniteleri kaldırıldı. Varlık felsefesinde “Gerçekten bir şey var mıdır? Varlığın mahiyeti nedir? Varlık bir midir, çok mudur? Evrende düzen var mıdır? Evren sonlumudur, sonsuz mudur?” gibi sorulara yanıt aranıyordu. Yeni müfredatta bu başlıkların yerine sadece ilkçağ, ortaçağ, rönesans filozofları ve ortaya koyduğu argümanların işlenmesi, islam felsefesinin temel özelliklerinin anlatılması, Farabi ve Gazali’nin, “evren ve tanrı” ile ilgili görüşlerine değinilmesi,
Mevlana’nın Mesnevi’sinin anlatılması karara bağlandı.

Giyim kuşam ilkeleri

Ortaokul’daki “Peygamberimizin hayatı” dersinin, “En güzel örnek peygamberimiz” ünitesinde çocukların Hz. Muhammed’in hayatındaki giyim kuşam ilkelerini kendi hayatında uygulamaya istekli olması istendi. Derslerde çocuklara, “moda” kavramının olumsuz boyutları anlatılacak.

Ortaöğretim “temel dini bilgiler” dersinde ise, “inanç problemleri” başlıklı ilginç bir ünite oluşturuldu. Ünitede, “Bazı inanç problemleri” başlığı altında, “satanizm” ve “sahte peygamberlik” ile “sekülarizm”e yer verildi. Aynı ünitede pozitivizm de, “problem” olarak nitelendi. Ünitede, öğrencilerin “günümüz bazı inanç problemlerinin bireysel ve sosyal hayattaki olumsuz yansımalarını fark etmesi” istendi. Sekülarizmin de içinde olduğu “problemler”in ayet ve hadislerin ışığında işlenmesi istendi.

Aynı derste, eşlerin karşılıklı sorumluluklarının, nikah ve boşanma ile ilgili hükümlerin açıklanması istendi.

Yazarlar