Teknoloji Francois Bornibus: Lenovo olarak Türkiye'de bir numaralı PC sağlayıcısı olmak istiyoruz

Francois Bornibus: Lenovo olarak Türkiye'de bir numaralı PC sağlayıcısı olmak istiyoruz

09.03.2018 - 13:54 | Son Güncellenme:

Mobil Dünya Kongresi 2018’i ardımızda bıraktık. Fuarda pek çok ürüne şahit olduk ve yerinde deneyimledik. Bunların dışında Lenovo’nun Türkiye’nin de içinde olduğu yöneten EMEA Başkanı Francois Bornibus ile röportaj yapma fırsatı buldum. “Önümüzdeki birkaç çeyrekte ya da iki yıl içinde Türkiye'de bir numaralı PC sağlayıcısı olmak istiyoruz “ diyen Bornibus ile yaptığımız röportaj sizlerle.

Francois Bornibus: Lenovo olarak Türkiyede bir numaralı PC sağlayıcısı olmak istiyoruz

Onur Binay/milliyet.com.tr

Haberin Devamı

Lenovo 2018'de en çok hangi teknolojiler üzerine yatırım yapacak?

Tek bir teknolojiye yönelmeyeceğiz. İlk önce, bildiğiniz gibi üç alanda çalışıyoruz. PC, sunucular ve cep telefonu. Elbette teknoloji bu üç alanda farklılık gösteriyor. PC hakkında konuşursak, sadece tek bir teknolojiden bahsedemeyiz. PC alanında farklı ürünlerle yer almaktayız: Dizüstü bilgisayar, masaüstü bilgisayar, iş istasyonları, monitörler, oyun ürünleri, tabletlerimiz ve AR & VR cihazları. Bu nedenle PC alanında çok çeşitli ürünlerden ve farklı teknolojilerden bahsediyoruz. Mesela notebook'ları ele alalım. Tüketici alanında büyümekte olan 3 farklı ürün türü var. İlki, tablet-bilgisayarlar: Ekranını 360 derece geriye katladığınızda tablete dönüşen cihazlar. Bunu biz icat ettik. Lenovo bunu 4 yıl önce Yoga ile başlattı ve şimdi elbette rakipler bunu kopyalıyor; ancak bu tür yeni şeyler piyasayı hareketlendiriyor. Tüketici alanında büyüyen ikinci tür, ince ve hafif ürünler. Ürünün ince ve hafif olması önemli bir etken. Ve üçüncü alanımız, oyun. Oyun, her yerde büyüyen bir iş kolu. Oyun alanında önemli olan, farklı ürünler ortaya çıkarmaktır. Genellikle bol renkli oyun bilgisayarları görürsünüz. Ancak farklı müşteriler ve oyuncular farklı ürünler istiyor. Dolayısıyla oyunculara sadece çok gösterişli ürünler değil, farklı ürün çeşitlerinden de sunmamız gerektiğini düşünüyoruz.

Haberin Devamı

Bunların dışında tüketicileri etkiyecek farklı bir ürününüz var mı?

Teknoloji açısından bir yenilik olarak Miix 630'u piyasaya sunduk. Ekranı çıkarılabilir bir notebook ama Intel tabanlı değil, Qualcomm Snapdragon işlemcili. Yani, sökülebilir ama daima internete bağlı. Kapak kapalı olsa bile e-postalarınız gelmeye devam eder ve açtığınızda hepsini orada görürsünüz. Tıpkı telefonunuzda olduğu gibi. Yani, PC alanına getirdiğimiz bu yeni teknoloji, tüketiciye yeni bir tecrübe sunuyor. Qualcomm Snapdragon teknolojisi sayesinde de daha az enerji tüketiyor çünkü akıllı telefon dünyasından geliyor. Ayrıca, 20 saate kadar pil ömrü var. Teknoloji açısından yaptığımız yeni şeyler var, ama sadece bir tane değil.

Haberin Devamı

Francois Bornibus: Lenovo olarak Türkiyede bir numaralı PC sağlayıcısı olmak istiyoruz

Artırılmış Gerçeklik alanında yenilikleriniz neler? Bildiğiniz üzere dünya trendleri artık o yönde ilerliyor. Hem üreticiler hem de tüketiciler o alana daha fazla ilgi göstermeye başladı.

AR (Artırılmış Gerçeklik), VR (Sanal Gerçeklik), yani Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik alanında da bazı ürünlerimiz var. AR & VR yolculuğunu tüketici alanına taşıyoruz. Yeni ürünler eklemeye devam edeceğiz. Yapmamız gereken, müşteriler için daha faydalı ve yeni deneyimler katacak ürünler yaratmak. Bir VR maskesi taktığınızda yalnızca oyun oynamak, film izlemek veya dünyayı keşfetmekle kalmaz, başka şeyler de yapabilirsiniz. Bu bağlamda Mirage Solo isimli, Google etkileşimli ve kameralı sanal gerçeklik gözlüklerini tanıttık. Kamerasının olması, sizin ve 1000 kilometre ötedeki ailenizin aynı anda, aynı şeyi tecrübe edebileceği anlamına geliyor. Bu, müşteriye kullanma sebebi verecek bir teknoloji. Ayrıca müşteri artık bir sanal gerçeklik gözlüğüyle birçok şey yapabildiğini biliyor. Bu nedenle yaptığımız şey, tüketiciyi bu yeni teknolojiyi satın almaya ikna etmek için ona daha fazla deneyim sağlamak.

Daha geniş tüketici alanlarında AR & VR'nin nasıl kullanılacağıyla ilgili bir sürü fikir var. Yüzlerce farklı fikir. Kısacası AR & VR, teknoloji açısından da büyük bir fırsat. Her iki teknoloji de artık tüketici alanında yer alıyor ve geleceklerinin parlak olduğuna inanıyoruz. Ancak daha fazla tecrübeye ve bu tür yeni teknolojilerin nasıl kullanılacağı hakkında sayısız fikirlerin üretileceği daha geniş bir tüketici alanına sahip olmamız gerekiyor.

Oyun bilgisayarlarına odaklanmak satışlarınızı nasıl etkiledi?

Biz aslında uzun zamandır oyun işindeydik ancak herhangi bir markamız, belirli bir ürünümüz yoktu. Yapmamız gereken "Legion" adında bir marka yaratmaktı. Geçen yıl piyasaya sürdük. Spesifik bir ürün yelpazesi ortaya çıkardık. Şimdi pazar payımızın hızla arttığını görüyoruz. Oyun sektöründe pazar payı kazanıyoruz. Ancak yaptığımız şey sadece oyun ürünleri çıkarmak değil tüm oyun ekosistemi içinde yer alarak çalışmak. Bu nedenle birçok ülkede oyun etkinliklerine katılıyoruz. Legion ile beraber her yere gidiyoruz. Bir marka yaratıyoruz. Sadece ürün ortaya çıkarmıyoruz, Legion'u oyuncu topluluğu içerisinde markalaştırıyor ve oyun içeriği alanında ortaklarımızla iş birliği yapıyoruz. Böylece pazar payımızın arttığını görüyoruz. Bu iyi bir şey çünkü oyun sektörü hızla gelişiyor. Oyun ürünlerinin hacmi artıyor. Dolayısıyla biz de bunun bir parçası olmak istiyoruz ve pazar payımız oyun sektöründe artmaya devam ediyor.

Haberin Devamı

Bilgisayarlarınız, örneğin Yoga serisi, kullanıcının hayatını kolaylaştırmayı amaçlıyor. Özellikle Yoga serisinde, insanlar bir Lenovo cihazı satın alırken ondan ne beklemeli?

Yoga'da çok geniş bir ürün yelpazesine sahibiz. Tek bir ürünle başlatmıştık ama şimdi hem özel hem de ticari kullanıcılar için Yoga çeşitlerimiz var. Örneğin, farklı ekran türlerine sahip Yoga X1 Carbon'u ele alalım. Yaptığımız şey, tüketiciye veya ticari alanlara ulaşmak için bir dizi Yoga dizüstü bilgisayarı yaratmak. Ve eğer müşteri bu katlanabilen ürünü istemiyorsa, ona aynısının 360 derece özelliği olmayan versiyonunu sunuyoruz. Normal kapaklı Yoga dizüstü bilgisayarlarımızın yanı sıra 360 derece katlanabilir Yoga dizüstü bilgisayarlarımız da var. Yeni 730 ve 530 modellerimizi piyasaya sürüyoruz. 730 ve 530'a eklediğimiz şey sesli komut. Cortana ve Amazon Alexa'yı Yoga 530 ve 730'da tecrübe edebileceksiniz. Eğer normal dizüstü istiyorsanız, buyurun. 360 derece katlanabilir bir laptop istiyorsanız, o da var. Bu tür ürünlerde çok fazla seçeneğimiz var.

2018 yılında dünya çapında ve Türkiye için gelecek planlarınız nelerdir? Ve Türkiye için yatırım planlarınız var mı

Strateji açısından genel olarak, PC'ler ve tabletleri aynı anda ele alırsak EMEA'da bir numarayız. Bu ikisini birleştirirseniz, bir numaralı biziz. Tableti eklememizin nedeni sektör analizleri. Bu ürün şöyleyse, bir dizüstü bilgisayardır. Ekranı çıkarabilirsen, artık bir dizüstü bilgisayar olmaz. IDC bunun ancak bir tablet olacağını söylüyor. Tamam ama ekranı tekrar takarsanız dizüstü bilgisayar oluyor. Bu yüzden bu tür bir ürünün bir PC veya tablet olup olmadığını anlamak zor. Yani toplam pazara bakarsanız, PC artı tablette biz bir numarayız.

IDC'ye göre, yalnızca PC açısından bakarsanız ikinciyiz ve hedefimiz, yalnızca PC'de bir numara olmak. Ve genel hedefimiz, tüm tüketici ürünlerinde bir numaralı olmak. EMEA'da tüketici ürünlerinde bir numarayız. HP ile çok yakınız, ancak bir numara biziz. Büyük şirketlerle çalışmada da bir numarayız. ThinkPad markası, şirket kullanıcıları arasında çok güçlü. Ancak EMEA'daki KOBİ tarafında yapılacak çok işimiz var. KOBİ'lere kanal ortakları aracılığıyla ürünler satabilirsiniz. O alanda üçüncüyüz. Büyümek için çok fırsatımız var, stratejimiz ise çok basit: PC alanındaki pazar payını artırmaya devam etmek. EMEA'da geçen çeyrekte 21,44 IDC pazar payına ulaştık ve bu en yüksek seviyemizdi. Büyümeye devam etmeliyiz ve bunu yapmak için de ticari müşteriler arasında en güçlü olmaya devam etmeliyiz ve oyun ürünleri ile ultra ince dönüştürülebilir bilgisayarlarda daha büyük pazar payına sahip olmalıyız. Büyük bir fırsata sahip olduğumuz KOBİ alanında hızlanmalıyız, çünkü pazar payımız istediğimiz seviyede değil. EMEA'daki genel stratejimiz bu.

Önümüzdeki birkaç çeyrekte ya da iki yıl içinde Türkiye'de bir numaralı PC sağlayıcısı olmak istiyoruz. Bunun için her türlü mühimmata sahibiz. Geniş yelpazede dizüstü bilgisayar, masaüstü bilgisayarlar, iş istasyonları, oyun, AR ve VR ürünlerimiz var. Türkiye'de bir numara olduğumuzdan emin olmak için yatırım yapacağız.

Ancak Türkiye için özel olarak yapılacak bir yatırım yok. Hiçbir ülkeye özel herhangi bir yatırımımız yok. Ancak takımın mükemmel olduğundan çok eminiz. İş ortaklarımızdan aldığımız geri bildirimler çok iyi. Lenovo'ya güveniyorlar, ekibe güveniyorlar. Türkiye'deki ortam gayet iyi.