The Others Ölüm uykusu:48 ölü

Ölüm uykusu:48 ölü

26.10.1997 - 00:00 | Son Güncellenme:

Ölüm uykusu:48 ölü

Ölüm uykusu:48 ölü

Akaryakıt tankeriyle çarpışan yolcu otobüsünden sadece 5 kişi kurtuldu. Kazada kurtulan otöbüs şoförü tankeri suçladı

KONYA - Adana karayolunun Karapınar ilçesi yakınlarında önceki gece saat 23.20 sıralarında yolcu otobüsü tankerle çarpıştı. 15'i kadın 33'ü erkek 48 kişi yanarak ölürken 5 kişi yaralandı.
Kayseri'den Kuşadası'na giden Kayseri İpek Turizm'e ait Muhammet Çiçekyurt yönetimindeki 34 YON 34 plakalı yolcu otobüsü, Karapınar'a bağlı Cumhuriyet köyü yakınlarında karşı yönden gelen boş akaryakıt tankeriyle çarpıştı. Çarpışma anındaki patlamayla iki araç da yandı. Yaralı kurtulan otobüs şoförü Muammer Çiçekyurt, yolcular Bekir Altıntaş, Fettullah Kiriş, Nuriye Özel ve Nevin Özalp Konya Numune Hastanesi ve Tıp Fakültesi Hastanesi'nde tedaviye alındı. Otobüsün yedek şoförü Seyit Baykal, Karapınar Jandarma Komutanlığı'nda ifadesi alınmak üzere alı konuldu. Kaza sonrası şok geçiren otobüs şoförü Çiçekyurt, kazayı şöyle anlattı:
"Kayseri'den Kuşadası'na gidiyordum. Karapınar yakınlarında karşı yönden ve sağ şeritten üzerimize bir aracın geldiğini fark ettim. Araç sürekli sola ve sağa manevra yapıyordu. Araç şoförünün sarhoş ya da uyumuş olabileceğini düşünerek sürekli sellektör yaptım, ancak araç üzerimize gelmeye devam etti. Şarampole girmeyi düşündüm, ancak bu kez de otobüs doluydu. Son kurtuluş olarak sol şeride geçtim ve tekrar sellektör yaptım. Tanker şoförü o sırada otobüsü fark etti, fakat o da sol şeride geçince olanlar oldu. Ön camın kırılmasıyla dışarıya fırladım. Geriye döndüğümde otobüsü alevler içinde gördüm ve dehşete kapıldım. Otobüsten fırlayan bir yolcu alevler arasında yanıyordu. Bir karton parçasıyla ona yardım edip alevleri söndürdüm. Daha sonra otobüsün içinden bir kadın yardım istedi. Onu da elinden tutarak camdan çıkardım, ancak diğer yolculara yardım edemedim. Yolcularımızın ağırlığı öğrenci, gençti, sanırım bayram nedeniyle tatil vardı."

Erciyes İlahiyet Fakültesi hazırlık sınıfı öğrencisi Fethullan Kiriş, kaza sırasında kitap okuduğunu belirterek şöyle konuştu:
"Araç bizim şeritteydi. Şoförümüz, tankeri selektörle, kornayla uyarmaya çalıştı. Şoförün bir an `karşı şeride geçersem ancak kurtarırım' diye sesli düşündüğünü duydum. Geçer geçmez, tanker bizim sağımızdan vurdu. Daha sonra art arda patlamalar oldu. Her şey alevler içindeydi insanlar çığlık atıyordu."
Nuriye Özalp ise kazadan kurtulduğuna inanamadığını belirtirken, "Bir anda karşımızda bulduk. Alevler, kan ve insan çığlıkları arasında kendimi kaybetmişim."

Konya Valisi Namık Günel, otobüs şoförünün tankeri suçlamasına rağmen otobüsün suçlu olduğu düşüncesini taşıdığını belirterek şu bilgiyi verdi:
"Hatalı sollama olduğu muhakkak, ama hangisi yaptı bilemiyoruz. Şoför kusur tankerde diyor. Olay yerinde çizdirdiğimiz krokide ise tankerin geliş yönünde otobüs şarampole yatmış. Suçun otobüste olduğu yönünde kanaatim oluştu. Vurma bize göre tankerin solu, otobüsün sağ tarafı. Şoförün verdiği ifade ise tersi. Nasıl itibar edilecek? Fren izi yok. Üçüncü araç yok. Şoför diyor, ama otobüs niye sola kaçsın ki, inandırıcı bulmuyorum. Kaçmak en yakına doğru olur. Şoför uzağa kaçmış. Tespit ettiğimiz biçime göre otobüs şoföründe hata var. Niye sen kendi şeridinden sol şeride geçiyorsun? Tanker otobüsün yakıt deposuna çarpmış ve mazot alev almış. Tankerin boş olmasına rağmen yakıt tankeri oluşu iki aracın da kül olmasına neden oldu."
Emniyet yetkilileri ise olayın hatalı sollama ve şerit kullanma nedeniyle meydana gelmiş olabileceğini belirtirken, Konya Emniyet Müdürü Ahmet Turanbuluş, "İncelemeler sürüyor. Bilirkişi raporuna göre kesin sonuç ortaya çıkacak" diye konuştu.
Vali Günel, otobüsün bagajında 4 - 5 tane tüpün olduğu ve yangının bu nedenle çıktığı iddiasını doğru bulmazken, "Olay yerinde bir piknik tüpü bulundu. O da şoförlerin kendilerin yemek yapmak için aldıkları tüp" diye konuştu.
Kazadan sonra olay yerine gelen itfaiye ekipleri yangını güçlükle söndürürken kurtarma çalışmalarında patlama yüzünden hurda hale gelen araçlardaki yolcuların yanmış ve yapışmış cesetleri güçlükle çıkarılabildi. Cesetlerin kömürleşmesi yüzünden ölenlerin kimlik tespitleri güçlükle yapılıyor. Cesetler Karapınar Devlet Hastanesi morguna kaldırıldı. Kaza sonrasında olay yerine gelen Konya Valisi Namık Günel, Kayseri'den otobüs firması yetkililerinden yolcuların kimlikleri konusunda yardım istediklerini açıkladı. Ölenlerin yakınları Karapınar'a akın etti.

İpek Turizm'in Genel Koordinatörü Feyzullah Keskin şu açıklamayı yaptı:
"Bir önceki şoför, fazla yolcu aldığından seferden men edildi. Bunun üzerine otobüse Çiçekyurt ve Baykal'ı verdik. Çiçekyurt'la Baykal'ın bu otobüsle ilk seferleriydi. Bu kaza başımıza geldi. Otobüs, Kayseri'den 14 yolcuyla hareket etti. Niğde'den 27, Ereğli'den 5 yolcu aldı. Otobüsümüzde iki şoför iki de hizmet görevlisi vardı."
İpek Turizm'den alınan listeye göre ölenlerden kimlikleri belirlenenler şunlar:
Ümit Erginer, M.İlhan, Zuhal Kaya, Fatih Korkmaz, Yasemin Koçtürk, Yahya Gökhan, Mehmet Kısa, Bekir Altıntaş, Veysel Çinitaş, Hasan Yıldız, Hacı Ahmet Özkök, Hilmi Küçükalim, Sabahattin Kahraman, Bekir Tarla, Murat Temiztürk (otobüs personeli) ve soyadı belirlenemeyen Aylin.

KONYA - Karapınar'daki kaza, devletin trafiğe verdiği öneme karşın eksikleri bir kez daha tüm çıplaklığıyla gözler önüne serdi. Olay yerine ilk ulaşan medya mensuplarından olan Milliyet ekibi dehşet anlarını görüntülerken, facia sonrasındaki gelişmeleri de adım adım izledi.
Kazada yolcu otobüsü ve tanker tamamen yanıp kül olurken, kurtarma ekipleri birbirine kaynamış cesetleri çıkarmakta güçlük çekti. Tüm ayırma işlemleri yapıldıktan sonra araçları bir kere daha araştıran Milliyet ekibi kömürleşmiş kalp bularak bunu görüntülerken olayın dehşet veren yönü bir kez daha ortaya çıkmış oldu.
Yetkililer ve iki itfaiye aracı zamamında kaza mahalline gelirken tankerin boş olduğunun bilinmemesi ve "patlama" endişesiyle uzun süre yangına müdahale edilemedi. O403, 1997 model otobüsün çarpma esnasında tüm koltukları yerlerinden kopup öne yığılınca yolcular, hem sıkışarak çarpmaya hem de ateşe yenik düştü.
Otobüsteki yolculardan çoğunun öğrenci ve genç olması yaşanan acıyı kat kat artırdı. Kimi grup halinde Kuşadası'na gitmek istemiş kimi de Erciyes İlahiyet Fakültesi hazırlık öğrencisi Fethullah Kiriş gibi akraba ziyaretine. Ancak trafik canavarı bagajlarına piknik malzemeleri, kaşar, sucuk, pişmiş bulgur ve fasülye alan bu gencecik bedenleri Karapınar yolunda ecelle karşı karşıya getirdi.

Dramatik noklatardan biri de Niğde Bor Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı bölümünde okuyan Aser Topal'a ait kitap ve defterlerdi. Atatürk ve İnkılap Tarihi kitabının yanı sıra matematik ve Türk dili edebiyatı defterini yolculuk için yanına alan Topal, matematik defterinin son sayfasında iki bilinmeyenli bir denklemi çözmüştü. Oysa trafik canavarı Ereğli - Konya arasında kurduğu ve sonucu ölüm olan kendi denklemine Topal'ı da dahil etti.
Ölenlerin yakınları kazayı duyar duymaz cesetlerin ayrıştırıp bir torbaya konduğu Karapınar Devlet Hastanesi'ne koşarken, savcı ve adli tabibin ayrım yöntemi ise dehşet vericiydi. Aile yakınları ölenlerin kimliklerini parçalanmış cesetlerdeki takı, ziynet eşyası ve parçalanmış elbiselerden tespit etmeye çalıştı. Yetkililer ise ceset parçalarını birbirine uydurarak birleştirdi.
48 kişinin öldüğü Katliam gibi kaza Karapınar ve Konya'yı mateme boğdu.


KONYA - Adana karayolunu kana bulayan korkunç kazada 48 kişinin diri diri yanması acil durumda yolcuların otobüsten nasıl çıkacağı sorusunu gündeme getirdi.
Varan Turizm Seyahat A.Ş. Genel Müdürü İbrahim Aybar, otobüslerde kaza anında yolcuların tahliyesi için camları kırmaya yarayan özel çekiçler bulunduğunu belirterek şunları söyledi:
"Çift cam başka türlü kırılamıyor. Ancak özel çekiçle kırılabilir. Ayrıca bu iş otobüs personeli yapmalıdır. Bu yüzden personelin eğitim almış olması büyük önem taşıyor. Bazı otobüslerde maalesef bu özel çekiçler yok. Sanıyorum bu kazada da çekiçler yoktu. Eğer olsaydı ve bir çekiç darbesi başlasaydı, zincirleme devam eder yolcular kutulurdu. Otobüsün bagajında tüpgaz bulunması da hayret verici. Otobüslere yanıcı, yakıcı, parlayıcı, patlayıcı, akıcı madde alınması yasaktır. Biletlerde açıkca belirtilir. Firmalar buna dikkat etmiyor."
Ulusoy Turizm Seyahat A.Ş. Genel Müdürü Mustafa Yıldırım da kaza anında otobüsün elektrik sisteminde meydana gelen arıza nedeniyle kapıların açılmadına dikkati çekerek şöyle konuştu:
"Tahliye ancak camlar kırılarak yapılabilir. Yolcu camı kırmaz. Bunu yapacak olan eğitilmiş personeldir. Otobüslerde tüp taşınması yasaktır. Yasalar yetersiz ama uygulansa çok şey halledilir.
Otobüs şirketleri üzerinde son zamanlarda kazaların artmasına etken olacak bir baskı var. Sadece görev yapmamış görünmeyelim diye tedbir alınıyor. Otobüse her türlü tedbiri aldırdınız, kamyoncuyu kim denetleyecek? İçişleri Bakanlığı sadece otobüsleri denetleyen bir bakanlık değil ki."


KONYA - Ereğli karayolunda 48 kişinin yaşamını yitirdiği trafik kazasında, otobüsü sürmekte olan şoförün hiç ceza puanı olmadığı, ikinci sürücünün ise 4 kez aşırı hız nedeniyle trafik cezası aldığı saptandı.
Kayseri'den Konya'ya giden İpek Turizm'e ait 34 YON 34 plakalı yolcu otobüsünün sürücüsü Muammer Çiçekyurt (39), E sınıfı sürücü belgesini 1976'da İstanbul'dan aldı ve bilgisayar kayıtlarında ceza puanı bulunmuyor.
Kazada ağır yaralanan ikinci şoför Seyit Baykal'ın kayıtlarında ise 30 ceza puanı var. 1979'da Kayseri'den E sınıfı sürücü belgesi alan Seyit Baykal (41), aşırı hız yapmaktan 4 kez trafik polislerince cezalandırılmış ve bu suçtan dolayı 20 ceza puanı almış. Baykal'a, trafik kurallarına uymadığı için de 10 ceza puanı daha verilmiş. Yetkililer, toplam 30 ceza puanı olan Baykal'ın, 10 ceza puanı daha alması halinde sürücü belgesine el konulacağını belirtti.
İpek Turizm yetkilileri, şirket sahiplerinin olayın duyulmasından hemen sonra kaza yerine gittiklerini belirtti.

GÜNEY Afrika'nın Kwala Zulu - Natal bölgesinde, dün sabah bir yolcu otobüsüyle tankerin çarpışması sonucu 33 kişi yanarak öldü.
Karayolları yetkilisi Ranjeni Munusamy cesetlerin tanınmayacak durumda olduğunu, bu yüzden kimlik tespiti bir yana, cesetlerin kadın mı erkek mi olduğunun bile tespit edilemediğini belirtti.
Kazadan kurtulan ağır yaralı 10 kişinin çevredeki hastanelere kaldırıldığı ve sağlık durumlarının kötü olduğu açıklandı. Otobüsteki yolcuların, Ulundu'daki bir toplantıya gitmek üzere yola çıkan Inkatha Özgürlük Partisi yandaşları olduğu bildirildi.

TÜRKİYE genelinde bu yılın ilk 8 ayında meydana gelen trafik kazalarında 3 bin 326 kişi öldü.
Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı'ndan alınan bilgilere göre, bu yılın 8 ayında toplam 254 bin 789 trafik kazası meydana geldi. Kazalarda 3 bin 326 kişinin hayatını kaybetti, 75 bin 467 kişi ise yaralandı. Kazaların ulusal ekonomiye verdiği zarar ise 27 trilyon lira olarak hesaplandı.
Kazalarda, sürücü kusurları yüzde 95.74 payla birinci sırada yer alırken yaya, yolcu, taşıt ve yol kusurlarının oranı ise 4.26 olarak belirlendi. Geçen yılın aynı dönemine göre, trafik kazalarındaki ölü sayısında yüzde 3.42'lik bir azalma oldu. Yaralı sayısı yüzde 4.54, kaza sayısı da yüzde 20 arttı.