Veli Bahçeci

Veli Bahçeci

veli.bahceci@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Yerel İşletmeler İçin Sosyal Medya Rehberi

Sıklıkla rastladığım yanlış uygulamalardan dolayı bu yazıyı yazma ihtiyacı duydum. Küçük esnaf, lokal işletmeler sosyal medyayı nasıl kullanmalı nasıl kullanmamalı? Bizim Bakkal, Berber Hüseyin abi, Manav Hayri, Kuaför Emine, Emektar halı saha ve daha bir dolu yerel işletmeye ilaç gibi gelecek, onların sosyal medya ile imtihanında yalnız olmadıklarını hissettirecek bir rehber yazısı başlıyor...

1. HER İŞİN BAŞI HEDEF

Öncelikle müşterilerinizi tanımlamalısınız. Hizmet verdiğiniz veya ürün sattığınız kişiler kimdir? Onları nasıl tanımlarsınız? Hangi yaş gurubu? Hangi belirgin özellikleri mevcut? Bunlar sadece sosyal medya pazarlamasında değil her türlü satış - pazarlama faaliyetinde size yardımcı olacak değerlerdir. O nedenle bu konuda her detayı not etmelisiniz.

Haberin Devamı

Hedef müşteri kitlenizi en güzel tespit etme yolu gözlemlemek ve sorular sormaktır. Sık sık iş yerinizi tercih eden kişilerle görüşün, onların fikirlerini sorarak hedef kitlenizin yaşam şekline dair bilgiler almaya gayret edin. Ancak bunu onları belirli bir cevaba veya konuya yönlendirmeden -objektif- olarak yapın.

İş yerinizin yakınlarında belirgin topluluklar varsa ve sizin hizmet/ürünlerinizle eşleşiyorsa veya o gruplara yönelik ürün/hizmet çıkarma planınız varsa bu çok iyi bir fırsat demektir. Hemen o toplulukla alakalı detaylı bilgi toplayın. Giriş çıkış saatleri, yemek ve mola saatleri, ortalama yaş aralığı, cinsiyet dağılımı, o bölgeye ulaşım yöntemleri ve buna benzer bir dolu sorunun cevabını almaya gayret edin. Bu topluluk bir okul, devlet kurumu, şirket veya şirketler kümesi, güvenlik güçleri hizmet binası, sosyal tesis vb. olabilir. Önemli olan bu topluluğu iyi gözlemlemeniz ve tanımanız.

2. DIŞ GÖRÜNÜŞÜNÜZ

Daha önceki Online İtibar Yönetiminizde Dizginleri Ele Alın! - 2 yazımda anlattığım üzere internetteki görünümünüz sizi tanımayanlar için büyük önem arz ediyor. Bu kişisel olarak da böyle kurumsal olarak da. İşletmeniz için iyi bir ilk izlenim yaratacak kadar dış görünümünüzü önemsemelisiniz. Fazlası tercihe göre değişir ama olmazsa olmazları yazmam gerekirse;

Haberin Devamı

Logo: Logonuzda yaptığınız işi anlatmanıza gerek yok. İş yerinizin baş harflerini veya direk adını güzel bir yazı fontuyla da yazabilirsiniz. Basit olmasında fayda var. Akılda kalıcılık için bu şart. Ne demişler; ‘Less is more!’

Slogan: Klişelerden uzak bir slogan müşterilerinizin sizi daha iyi anlamasına olanak sağlayacaktır. Karışık çok mesaj kaygısı vermeye çalışan veya çok entellektüel duran sloganlardan kaçının. Şurada slogan nasıl olmalıyla alakalı bir yazım vardı. Bu yazı size yardımcı olabilir.

Websitesi: İşyeri adına bir domainle açılmış bir websiteniz olması önemli. Çok fonksiyonlu olmasına gerek yok. Sadece logo, slogan, sizi anlatan bir foto ve adres bile yeterli olabilir. Tabi franschise vb. özellikler eklemek isterseniz o da sizin tercihiniz ve bütçenizle alakalı olacaktır.

3. FACEBOOK

Bir websiteniz, ulaşım bilginiz, işinizi açıklayacak cümleleriniz ve logonuz… Tüm bunları ilk kullanılacağınız sosyal medya mecrası Facebook. Facebook’ta bir yerel işletme oluşturmakla işe başlamalısınız.

Haberin Devamı

https://www.facebook.com/pages/create adresini internet tarayıcınızda yazın ve açılan sayfada işletmenize en uygun kategoriyi seçerek tüm aşamaları eksiksiz şekilde doldurarak ilerleyin. Bütün adımlar bittiğinde artık sizin de bir Facebook sayfanız var demektir. Sayfanızı beğenip, insanları davet edebilirsiniz.

4. FOURSQUARE

Kullanıcı olarak Swarm ‘a alışmış olabilirsiniz. Ancak artık mekanların tanıtım sayfalarını incelemek için 4sq kullanılıyor. Siz de insanların sizin mekanınıza gelerek check-in yapmasını sağlamalısınız. İstatistikler insanların 4sq’da yer alan yorum ve fotoğrafların son kullanıcılar nezdinde çok önemli olduğunu ve tercih sebebi olduğunu gösteriyor.

Foursquare'da henüz bir mekanınız yoksa bu sayfadan açabilirsiniz. Veya mevcut sayfanızı sahiplenmek ve yönetmek isterseniz de bu sayfadan...

5. INSTAGRAM

Görsel ve video içerikleri son yılların en moda paylaşım şekli diyebiliriz. İnsanlar kısa videolardan ve etkili fotoğraflardan çok hoşlanıyor. Bunları beğeniyor, yorum yapıyor, paylaşıyor. Dolayısıyla markalara temas ederek sadık müşteri olma yolunda ilerliyor. Sizin de yerel işletmenizin bir instagram hesabı olması kendinizi anlatmanız adına önemli. Her gün mekanınızdan fotoğraflar ve kısa videolar paylaşıp insanlarla etkileşime girebilirsiniz. Göreceksiniz ki bu işletmenizin sadık müşteriler kazanmasını sağlayacak.

6. EKSTRALAR

Youtube: Yaptığınız işin ‘nasıl yapılır’ kategorisine uygun olduğunu yani insanların o işi nasıl yaptığınızı merak edebileceğini düşünüyorsanız bir Youtube kanalınızın olmasında fayda var. Örnek; gıda işletmeleri (tostçu, büfe, cafe, restoran vb.), el işçiliği işletmeleri (deri atölyesi, çanta imalatı, tekstil vb.), spor işletmeleri (fitness, havuz işletmeleri, halı sabah vb.)

Pinterest: ’Nasıl yapılır?’ ve görselliğin ön planda olduğu işler için pinterest güzel bir platform diyebiliriz. İş yerinizin fotoğraflarını 4sq’da sergilerken ürünlerinizin fotoğraflarını veya kullanım alanlarını pinterest’te sergileyebilirsiniz.

Twitter: İnsanlara bilgi verebileceğiniz bir işletmeniz varsa twitter bu anlamda size çok iyi gelecektir. Örneğin bir mali müşavirlik (muhasebe) firmanız varsa twitter’dan çeşitli duyuruları ve bilgi aktarımlarını yapabilirsiniz. ‘KDV ödemesi için son gün şu tarihtir’ vb. paylaşımlar hem çok işe yarayacak hem de RT edilerek daha fazla insana ulaşmanızı sağlayacaktır. Aynı şey hukuk büroları, emlak ofisleri, bilgisayar/telefon teknik servisleri gibi işletmeler için de geçerlidir.

Periscope: İşletmeniz için bir twitter hesabınız varsa yani bir önceki madde sizi temsil ediyorsa bir de periscope hesabı açmalısınız. Metinsel olarak verdiğiniz bilgileri kullanıcılardan gelecek soruları yanıtladığınız canlı yayınlarla da destekleyebilirsiniz. Bu konuda detaylı bilgi için Zeki Müren de Sizi Görecek! başlıklı yazıma göz atabilirsiniz.

Vine: İşletmenizin insanları güldereceğiniz bir tarzı varsa veya günlük yaşamdan düşündüren, gülümseten, mesaj veren paylaşımlar yapmanız müşteri kitleniz için uygun diye düşünüyorsanız 7 saniyelik videolarla paylaşım imkanı veren vine tam size göre.

7. REKLAM REKLAM REKLAM

Sosyal medya hesaplarınızın ve websitenizin var olması yolun 4’te 3’ünü yürüdüğünüzü gösteriyor. Geri kalan kısım da reklam faaliyetleriniz. Nerelerde reklam verebilirsiniz? Öncelikle bu soruya cevap vereyim;

Facebook Ads: Facebook’ta tavsiye ettiğim 2 çeşit reklam çeşidi var. Birisi sayfanızın beğeni sayısını arttırmanız için ‘like kampanyası’ düzenlemeniz. Diğeri ise gönderi öne çıkarabileceğiniz ‘sponsorlu içerik’ çalışmaları. Facebook’ta ana sayfanızın sol kısmındaki menüde yer alan ‘reklamlar’ sekmesini açarak keşfettiğiniz zaman bu reklam çeşitlerini de göreceksiniz. (Veya direk şu linke girebilirsiniz: https://www.facebook.com/ads/manager/account/?act=23925899)

Bu reklamlarda hedefleme çok önemli. Yakınlarınızda yer alan diğer rakip işletmelerin sayfasını beğenen müşterileri veya sizin hedef kitlenizin beğendiği sayfaları ‘reklamlarınızın gösterileceği kişiler’ olarak belirleyebilirsiniz. Müşterilerinizin yaş aralığını ve cinsiyet hedeflemesini de tercihleriniz arasında düşünmenizi öneririm. Tabi yerel işletmenizin bulunduğu alanı (il/mahalle/ilçe vb.) daraltmanız da doğru hedefleme yapmanız için önemli.

Instagram Ads: Facebook’un Instagram’ı satın almasının ardından bir çok konuda entegrasyon sağladı bu iki platform. Öyle ki artık Facebook’taki reklam panelinizden Instagram reklamı yapabiliyorsunuz.

Twitter Sponsor Tweet: Twitter’da reklam yapmanız için reklam paneline giriş yapmanız ve kampanyanızı ifade eden 140 karakteri geçmeyecek bir tweet hazırlamalısınız. Görsel ve link de kullanabilirsiniz. Twitter reklamlarına şu adresten erişebilirsiniz: https://ads.twitter.com/

Google Adwords: Eğer müşterilerinizin sizi Google’da bir takım aramalar yaptıklarında bulmalarını ve satışa yönelmelerini istiyorsanız Google Adwords size göre bir yöntem olacaktır. Ancak dikkat etmeniz gereken şey ‘yerel işletmenizin’ bu Google aramalarında boy göstermesinin size satış olarak mı yoksa sayfa ziyareti olarak mı döneceği. Bir örnekle açıklayalım;

Diyelim ki bir özel öğrenci yurdunuz var. Google’dan ‘öğrenci yurdu’ kelimesine reklam vermek en mantıksız olan şeydir. Zira siz lokal bir müşteri hedef kitlesine hitap ediyorsunuz. Bu durumda o lokasyonun aranma şekli ne ise (il, ilçe, okul adı gibi) onu da eklemelisiniz kriterlerinize. Aksi halde siz Aksaray’da hizmet verirken Antalya’da yurt arayan kişilerin de karşısına çıkarsınız ki bu da size çöpe atılan harcama olarak geri döner.

Google Adwords’ün kelime öbeği, tam eşleşme gibi arama kriterlerine dikkat etmelisiniz. Ayrıca lokasyon kısıtlama gibi darlatma seçeneklerini de kullanabilirsiniz.

Foursquare: Mekanların en yoğun olarak kullanılan sosyal medya uygulamalarının başında gelen 4sq’da reklam verebilmek için öncelikle işletmenizi sahiplenmelisiniz. Bu bir takım aşamalardan ve bir miktar (şu sıralar 20 USD $) ödemeden sonra olacaktır. İşletmeniniz yakınlarında yer bildirimi yapan kişilerin ekranına bir promosyonunuzu göstermek olarak açıklanabilecek olan bu reklam türünde eğer müşteriniz o reklamı görüp tıklar ve mekanınıza gelip check-in yaparsa 0.5 USD $ karşılığında meblaa reklam maliyeti başına size yansıtılır. Müşteri başına 0.5 USD $ fena bir maliyet değil aslında.