Uçakta içki servisi, gidilecek rotaya göre mi yapılır? Yapılırsa, sadece business uçanların mı içki içme hakkı var? THY’nin yeni ‘içki’ kararının üzerine dünya havayollarına bir göz atalım

Kadri Gürsel geçen gün THY’nin ‘yeni’ içki yasağıyla ilgili hem bilgilendirici, hem düşündürücü bir yazı yazdı. Milliyet yazarı, business’ta içki içenlere yönelik bir ‘mahalle baskısı’ olduğunu, içki yasağıyla birlikte THY’nin ‘ulusal havayolu’ kimliği ve dünyadaki imajının zarar gördüğünü belirtti.
Gürsel haklı; gerçekten de dünyanın pek çok noktasına uçmak ve ‘uçulan yerin rejimine göre’ içki servisi yapmakla dünyalı olunmuyor. Ancak dünyadaki pek çok havayolu (United ve US Airways dahil), sadece iç hatlarda değil uluslararası uçuşlarında bile içki servisi yapmıyor. Fakat bu uygulama, bizdeki gibi dini veya ideolojik gerekçelere değil, ekonomik nedenlere dayanıyor.
Bizdeki ‘içki yasağı’nın tepki çekmesinin nedeni de bu bence: Yaşam tarzına müdahaleden ziyade çifte standart. İçki neden ‘bazı’ ülkelere uçarken yasak, bazılarında serbest olsun? Dünyanın en prestijli havayolları arasında sayılan Emirates, Suudi Arabistan uçuşları hariç, içki servisi yapıyor!

Hangisi içki servisi yapıyor?
Havayolları şirketleri, yolcunun oturacağı koltuğun ölçüsünden tutun bagaj ağırlığına kadar her bir şeyden kısıntı yapmak veya ekstra para almak için çeşitli yöntemler geliştiriyor. Siz de şahit olmuşunuzdur: En prestijli havayollarıyla uçarken bile kötü bir sandviçi kemirirken bulabilirsiniz kendinizi.
Hal böyleyken iç hat uçuşunda içki servisi yapan havayolu sayısı çok az. Çoğu da uluslararası uçuşlarla sınırlı. Business class’la sınırlamadan içki servisi yapan havayolları, Map Happy’de bulduğum bir listeye göre şöyle: American Airlines, KLM, Emirates (Suudi Arabistan hariç tabii), Delta, Korean Air, Virgin Atlantic, Singapore, Skyteam ve British Airways.

THY’ye öneri
Havacılık kurallarına göre kabin mürettabatı, sarhoş görünen bir yolcuya içki servisi yapmamakla yükümlü. Sarhoş yolcu, uçaktan bile atılabilir tabii kalkıştan önce! Yani uçakta, içki yüzünden kolay kolay rahatsızlık çıkmaz. Bu durumda ‘uçakta içki rahatsızlığı’ tamamen ideolojik nedenlere dayanıyor...
THY, diğer havayollarının yaptığı gibi içki servisini, uçulan kente göre değil, uçuş uzunluğuna ve alkolün derecesine göre düzenleme yaparsa bir mantığı olur. Eğer THY’nin derdi ‘kısıntı yapmak’sa 45 dakikalık uçuşta gereksiz yere yapılan yemek servisini kaldırabilir. THY, içki uygulamasında başka havayollarını örnek göstermeden önce bunları dikkate almalı. Ancak o zaman gereksiz ‘yaşam tarzı’ tartışmalarına bulaşmaz.

Haberin Devamı

Uçakta içki olur mu

Haberin Devamı