Hedef 100 yıllık yaşam

Prof. Dr. Murat Aksoy yeni kitabı “100 Yıllık Yaşam İçin 50 Öneri”de hastalıklardan koruyacak ve yaşam süremizi uzatabilecek sırları paylaşıyor.

İnsanoğlu destanlarında bile ölümsüzlüğün peşinde koşuyor. Bir kralın ölümsüzlük arayışı içindeki macerasının anlatıldığı, tarihin ilk destanı olan Gılgamış Destanı buna en iyi örnek… Tüm hekimlerin üstadı, doktor ve eczacı olan Lokman hekimin ölümsüzlüğün saklı formülünü bulup bulmadığı da hâlâ tartışma konusu… Bilime göreyse şimdilik bir insan en iyi şartlarda 125 yıl yaşayabiliyor. Bu nedenle elden ayaktan düşmeden sağlıklı yaşamak ve hayat kalitesini en yüksek seviyede tutmak, en gerçekçi hedef olarak karşımıza çıkıyor. Bu bilgiler Prof. Dr. Murat Aksoy’un yeni kitabı “100 Yıllık Yaşam İçin 50 Öneri”de (Hürriyet Kitap) yer alıyor. Aksoy kitabında şanssızlık sonucu sahip olduğumuz kötü genlerimizi bile “off” konumuna getirerek sağlıklı bir gelecek yaratabileceğimizi hatta sağlıklı yaşam tercihleriyle çocuklarımıza bu genleri “off” konumunda aktarabileceğimizi anlatıyor. Özetle sağlıklı ve kaliteli yaşamak elimizde. İşte Aksoy’un bu mükemmel hedef için bazı önerileri...

Hedef 100 yıllık yaşam

Aralıklı açlığı deneyin

Kilo vermek ve uzun yaşam için bazı araştırmalar aralıklı açlığın anahtar olduğunu ifade ediyor. Kanserden, kalp hastalıklarından korunmaya kadar birçok organ üzerinde gösterilmiş olumlu etkileri var aralıklı açlığın. Kitapta aralıklı açlığın üç farklı yolla yapılabileceği yazıyor. İlki 16/8 modeli, bu modelde 16 saat boyunca bir şey yenmiyor. Örneğin sabah kahvaltı yapmıyorsunuz. Öğlen13.00’den itibaren yemeye başlayabilir ve son öğünü akşam 21.00’de bitirirsiniz. İkincisi 5:2 modeli, bu modelde haftanın beş günü yemek serbest ama birbirini takip etmeyen iki gün 500-600 kalorinin altında kalmanız gerekiyor. Son yol ise “Ye-Dur-Ye”… Burada da haftada 1-2 gün 24 saat aç kalıyorsunuz. Kronik hastalığa sahip kişilerin, migreni olanların, ilaç kullananların, gebelerin, adet düzensizliği bulunanların ise doktora danışmadan bu diyetten yararlanması önerilmiyor. Aralıklı açlığın çocuklar için de uygun bir beslenme şekli olmadığını Aksoy aktarıyor.

Bir hobiniz olsun

Eğer bir hobiniz varsa sağlıklı yaşlanma şansına sahipsiniz. Üstelik hobiler sadece ruhsal değil fiziksel sağlığınıza da katkılar sağlıyor. Dans bu anlamda iyi bir seçenek olabilir. Fiziksel olarak kendinizi sıkıntıda hissediyorsanız bahçe ile uğraşmak oldukça iyi bir seçimdir. Aksoy müzik dinlemenin ve enstrüman çalmanın da depresyondan koruyucu etkisi olduğunu söyledikten sonra kendisinin de dört doktor arkadaşıyla “Kord Vokal” adlı bir grup kurarak altı yıldır müzik yaptığını paylaşıyor.

Dostlarınıza zaman ayırın

Kaliteli bir sosyal çevremizin olması sağlığımızı olumlu etkiliyor ve buna “stres tamponlanması” teorisi deniyor. Bir hastalık, ölüm, ani kayıp gibi akut bir psikolojik stres kaynağı ile karşılaştığımızda sosyal ilişkilerimiz adeta bu durumu tamponluyor. Dostların günlük yaşantı içinde sağlığı koruyucu bir etkisi de var. Aksoy bu durumu 300 binden fazla kişinin verilerinin analiz edildiği bir bilimsel çalışma ile açıklıyor. Bu analizde sosyal ilişkileri kuvvetli olan kişilerin zayıf olan kişilere oranla, yaşam şansının yüzde 50 daha yüksek olduğu gösterilmiş.

Diğer öneriler

Aksoy hayvanları sevmekle uzun yaşam arasındaki bağın önemini vurguluyor. Gönüllü işlerde çalışmanın ölüm oranlarını düşürdüğüne yönelik araştırmaları örnek veriyor. Kahvenin faydalarına değinerek neden kahve içmemiz gerektiğini açıklıyor. Azıcık alkolden bile uzak durmamız gerektiğini vurgulayarak alkole karşı yaklaşımın değiştiğini ve ondan tamamen uzak durmamızın en iyisi olduğunu söylüyor. Zerdeçal gibi sağlıklı baharatları soframızdan eksik etmememiz, güneşle aramızı iyi tutmamız, egzersiz yapmamız, bol sebze tüketmemiz gibi önerilerine de ikna edici nedenleriyle kitabında yer veriyor.