Yaza yenilenerek hazırlanın

Yaza zinde girmek için hücreleri temizlemek gerekiyor... Doktorlar vücudu temizlemenin önemini, neleri yiyip neler yapabileceğimizi ve uygulanabilecek diyetlerle tariflerini paylaştı

Bahara girdik hatta yaza yaklaştık. Ama geride bıraktığımız kış mevsiminin etkileri hâlâ vücudumuzda hissediliyor. Yaza zinde girmek için hücreleri temizlemek gerekiyor. Bunun için de yediklerimize dikkat etmemiz... Doktorlar bu yenilenmenin bahar yorgunluğunu üstünden atmak ve kilo fazlalıklarından kurtulmak isteyenlerde de işe yarayacağını söylüyor. Ancak bilinçsiz ve yanlış diyetler ölüme bile neden olabiliyor. Bu nedenle doktorlara diyetlerde ve vücudumuzu temizlemek için başvurduğumuz uygulamalarda nelere dikkat etmeliyiz, mevsimin en iyi yiyecekleri ve içecekleri neler, nasıl bir egzersiz ve uyku düzenimiz olmalı diye sorduk. Ender Saraç da üç günlük bir temizlenme diyeti yazdı.

“Bu mevsimin en önemli besini enginar yaprağı”

Dr. Ümit Aktaş (Fitoterapi uzmanı, “İlaçsız Yaşam” kitabının yazarı)
* Vücudumuza her gün besinlerle alerjenleri, zararlı ve kanserojen maddeleri alıyoruz. Bunlar bağırsakta ve karaciğerde temizleniyor. Ancak doğal detoks yapan bu organların temizleme kapasitelerini yükseltmek gerekiyor.
* Bunun için ilk kural her şeyi mevsiminde yemek. Çilek ve kiraz elajik asit içeriğinden dolayı, düşük kalorili çağla ve erik de yüksek beta karoten ve C vitamini içeriğinden dolayı baharın en iyi vücudu arıtma meyveleridir.
* Temizlenmek için enginar ve bakla baharın en iyi sebzeleridir. Enginar karaciğeri en iyi koruyan sebze olduğu için mevsimin en önemli detoks sebzesidir. Ancak biz enginarın çanak kısmını yiyoruz. Etkili ve koruyucu olan o kısmı değil, enginarın yapraklarıdır.

“Her gün bir çay bardağı turşu suyu içmelisiniz”
* Hücreleri yenilemek için içeceklere ısırgan, pazı, kara lahana, pancar, enginar yaprağı ve bir miktar kaya tuzu koymak gerekiyor. Bahar temizliğinin en iyi içeceği ise evde hazırlanan turşunun kavanozunun dibinde kalmış suyudur. Her gün bir çay bardağı turşu suyu içmek mükemmel bir temizlenme sağlar.
* Vücudumuzu hastalıklara karşı koruyan hücrelerin (lenfositlerin) yüzde 80’inin bulunduğu bağırsaklarımızın temizliği içinse probiyotikler çok önemli. Katkı maddesi içermeyen ev turşusu, ev yoğurdu, ekşi maya ekmeği, boza, kefir, tarhana çorbası, taze sebze ve meyveler çok iyi probiyotik kaynaklarıdır.

Yaza hazırlık çayı
Malzemesi
* 1 tatlı kaşığı yeşil çay
* 1 çubuk meyan kökü
* 1 tatlı kaşığı Alman papatyası
* Kaynar su

Hazırlanışı
Çay 10 dakika ağzı kapalı olarak demlenir. Kaynatılmaz. Tansiyon hastası olmayanlar günde dört fincan içebilir.

“Diyet, spor ve uyku üç temel unsur”

Dr. Ayça Kaya (İç hastalıkları uzmanı, “Sayarak Zayıfla 5333” ve “Sayarak Zayıfla Mutfakta” kitaplarının yazarı)
* Kışın uykuda geçen süre uzadığı ve metabolizmamız yavaşladığı için vücut yağlanması daha fazla oluyor. Hava soğuk olduğu için de kişide su içme isteği oluşmuyor. Su alınmayınca da toksinler atılamıyor. Bunlardan dolayı baharda vücudu yenilemek ve temizlemek gerekiyor.
* Yenilenme için diyet, spor ve uyku en önemli üç unsur. Ama doktor kontrolünde olmayan, bilinçsiz ve tek yönlü diyetlerin ölüme varan sonuçları olabiliyor. Örneğin, sadece sebze, meyve suları ve püreleri ile beslenen kişiler var. Bu kişilerde vücut ihtiyaç duyduğu protein ve yağı alamıyor, sıvı elektrolit dengeleri bozuluyor.
* Bağırsak lavmanının yapılması da kesinlikle önerilmiyor. Çünkü bağırsaktaki yararlı olan her şeyi vücuttan atıyorsunuz. Lavman uygulaması bağırsak patlamaları, pankreas iltihapları ve hızlı safra taşı oluşumu gibi sorunlara neden olabiliyor.

“Aç uyuyarak gençleşin”
* Akşam yemeğinden sonra hiçbir şey yememek yani aç uyumak büyüme hormonunu artırıyor. Bu da kişinin yenilenmesini sağlıyor, ve onu gençleştiriyor.
* Sabahları yapılan, 30-45 dakikalık postacı tarzında yürüyüşlerin hücre temizlemede büyük önemi var. Gün aşırı direnç (ağırlık) egzersizleri yapmanın da katkısı oluyor.

Temiz vücut için üç günlük örnek diyet

Dr. Ender Saraç (Aile hekimliği uzmanı, “Ayurveda Sağlıklı Zayıflamanın Yolları” ve “İlaç Gibi Yemekler” kitaplarının da yazarı)
Sabahları kalkınca yarım tatlı kaşığı ballı, 8-10 damla limonlu, yarım bardak ılık su için. Yarım saat sonra da kahvaltıya geçin.
1. gün
Kahvaltı: 1 büyük kase zencefilli ve tarçınlı meyve kompostosu.
Öğle ve akşam yemeği:
Enginarlı ilkbahar yemeği.
2. gün
Gün içinde ara öğünlerde arınma sıvısını için: 2 yeşil elmayı kare kare doğrayıp içine zencefil rendeleyin. Bu ürünleri 1 kabuk tarçınla birlikte, 1 litre sıcak suda bir saat dinlendirin. Sonra içine bolca yaprak nane ekleyerek bu karışımı tüm gün için. İçindeki elmalar yenilebilir.
Kahvaltı: 5 kaşık yulaf ezmesi, 1 çorba kaşığı buğday rüşeymi, 5-6 adet taze çilek ve 1 su bardağı keçi sütü ile karışım hazırlayın.
Ara öğün: Yarım avokado.
Öğle yemeği: 2 veya 3 orta boy enginarı yanında 1 su bardağı haşlanmış kinoa, 1 tatlı kaşığı zeytinyağı ve yeşil salata ile yiyin.
Ara öğün: 1 avuç kavrulmamış badem içi ve 2 ince dilim ananas.
Akşam yemeği (en geç 19.30’da): 1 porsiyon ızgara levrek (180-200 gram) ve yeşil salata.
Not: Salata sosunu 1 tatlı kaşığı zeytinyağı, yarım limon, 1 diş taze ezilmiş sarımsak, 1 çay kaşığı kekik ve biberiyeyi karıştırarak hazırlayın.
Akşam yemeğinden 2 saat sonra: 1 avuç tuzsuz kabak çekirdeği.
3. gün
Kahvaltı: 2 ince dilim taze ananas, 1 su bardağı az yağlı süt veya az yağlı yoğurt ve üzerine toz tarçın.
Kahvaltıdan 2 saat sonra: 3 ceviz.
Öğle yemeği: Izgarada veya fırında balık fileto (levrek, lüfer gibi balıklardan küçük bir porsiyon, derisiz). Yanında bol limonlu ve yukarıda belirttiğimiz özel soslu yeşil salata.
2-3 saat sonra: Yarım greyfurt ve yanında 2 adet yulaflı şekersiz bisküvi.
Akşam yemeği(en geç 20.00’de):
1 orta boy kase sarı mercimek lapası, yanında bol yeşil yaprak çeşitleri (marul, kıvırcık, roka, tere, kuzu kulağı olabilir); yanında 3-4 adet hafif acı sivribiber.

Komposto tarifi
2 yeşil elma, 3 kuru kayısı,
3 kuru mürdüm eriği ile
1 küçük parça taze zencefil ve 1 adet kabuk tarçını bir litre su içinde karıştırın.
Bu kompostoyu dörde bölün. Kahvaltı ve ara öğünlerde birer kase için.

SAĞLIKLI BİR İLKBAHAR YEMEĞİ
Malzemeler
l 4 orta boy enginar
l 2 yeşil kabak
l 6-7 arpacık soğan
l 1 avuç taze bakla
l 2 küçük diş sarımsak
l 3-4 tane saplarıyla maydanoz ve dereotu
l 1/2 portakal suyu
l 3-4 dal taze soğan
l 1 tatlı kaşığı zeytinyağı
l 1 su bardağı içme suyu

Hazırlanışı
Bir tencerede soğan ve sarımsaklar bir tatlı kaşığı zeytinyağında çevrilir. Küp küp doğranan sebzeler ile
bir su bardağı su eklenip kısık ateşte 30-40 dakika pişirilir. Daha portakalın suyu sıkılır. Taze soğan, maydanoz ve dereotu doğranarak üzerine serpilir.