Mustafa Yılmaz

Mustafa Yılmaz

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Basmane, Çankaya ve Konak Bölgesi’ndeki trafik sorununu çözeceği iddia edilen Konak Tünellerinin inşaatı Yeşildere tarafında aylardır devam ediyordu.
Fakat sadece Yeşildere tarafından kazmakla bu işin bitmeyeceği anlaşıldı. Konak tarafından da kazı başlatılabilmesi için Bakanlar Kurulu devreye girdi. Bu bölgede “acele kamulaştırma yapılması” kararı alındı. Bakanlar Kurulu belki de tarihinde ilk defa bir kaçak yapının daha da hızlı ilerlemesi için karar almış oldu.
Konak tüneli planlama aşamaları hala tamamlanmadığı için hala kaçak. Kaçak olarak başlayan tünelin yasal hale gelmesi için İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi gerekli kararı aldı.
Planlara Konak Tüneli bu meclis kararı ile işlendi. Fakat söz konusu kararın yasa gereği askıya çıkması ve itirazların alınması gerekiyor.
Büyükşehir Belediyesi iki hafta önce Konak Tüneli’nin yer aldığı planları askıya da çıkarmış.
Şimdi bir aylık askı süresi var. Bu süre içinde itiraz olmazsa plan kesinleşecek.

Ama itiraz olacak. Çünkü zaten Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi, İzmir 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’nun Konak Tüneli’nin yapımına izin veren 23.11.2011 tarih ve 155 numaralı kararının öncelikle yürütmesinin durdurulması takiben de iptaline karar verilmesi için dava açtı.
O davada iptal gerekçesi şu şekilde sıralanıyor:
1- Dava konusu kurul kararına esas teşkil eden proje, bölgedeki sit alanlarını yok sayan bir yaklaşımla hazırlanmış.
2- Etrafından tümüyle soyutlanmış, bağlantı yollarının bile tam olarak belirlenmediği sadece güzergâh şeması olan projenin yürürlükteki imar planları ile ilişkisi kurulmamış.
3- Projenin yapılış gerekçesi bilimsel bir temele dayanmıyor. Ulaşım açısından yapılan değerlendirmesinde, projenin hiçbir bilimsel gerekçeye dayanmadığı ve bu çalışmaların şehircilik ve planlama esasları ile kent içi ulaşımın ana ilkelerine aykırı olduğu görülüyor.
4- Üst ölçekli planlara aykırı ve plan değişikliği olmadan inşaata başlandığı için suç işleniyor. Planlama ile ilgili yasal zorunluluklar çerçevesinde 24 Eylül 2011’de tünelin temelinin atılmasından sonra işlemlere başlanmış olması, başka bir deyişle planlama ile ilgili yasal zorunluluklar yerine getirilmeden tünelin yapımına başlanmış olması, açık bir hukuksuzluk halidir.
5- Tünelin geçtiği güzergâh, Kadifekale heyelan bölgesi yakınlarıdır. Birinci derece deprem bölgesi olan İzmir’de bu türden projelerin mutlaka zemin etüdü yapılarak projelendirilmesi gereklidir. Projenin uygulamaya başlamasıyla zemin sondajlarının birlikte yapılacağı söylenmektedir. Etütler sırasında önemli bir bulgu çıkarsa tünel projesi yarım kalabilecektir.
6- Konak Tüneli Projesi, Ulaştırma Bakanlığı tarafından 23.03.2011’te yayınlanan “Türkiye Ulaşım ve İletişim Stratejisi, Hedef 2023” Raporunda belirtilen ilkelerine ve kararlarına aykırı nitelikler taşımaktadır. Söz konusu rapor otomobil kullanımında kısıtlama, toplu taşımaya ağırlık vermeyi kararlaştırmış-ken, Konak Tüneli, kent merkezinde özel otomobil kullanımını artırmaktadır.
7- İzmir 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu 23.11.2011 tarihli kararıyla 2863 sayılı Kültür Varlıklarını Koruma Kanununa ve Koruma Yüksek Kurulu İlke kararlarına aykırı karar almıştır.
Kurul, İzmir’i etkileyecek önemli bir konuda hiçbir plan kararı olmayan bir projeye onay vermiştir. Gerek SİT alanlarının gerekse tescilli yapıların bu yoğun taşıt trafiğinden nasıl etkileneceği, örneğin oluşacak hava kirliliği, gürültü ve vibrasyonların nasıl yıkıcı bir etkisi olacağı araştırılmadan projenin uygun bulunması ve inşaat uygulamaya izin verilmesi kabul edilemez. Kent içi ulaşımında yeni sorun alanları yaratılmaması için, projenin uygunluğu kararının bir an önce iptal edilmesi gerekmektedir.

Şehir Plancıları Odası İzmir Şube Başkanı Zeki Yıldırım’a Büyükşehir’in askıya çıkardığı planlara itiraz edip etmeyeceklerini sordum.
Öncelikle Büyükşehir Belediyesi’nin planlama açısından gayriyasal bir şekilde başlayan bir yeri kendilerinin ısrarla itiraz etmelerine rağmen yasal hale getirmesinden duyduğu üzüntüyü dile getirdi.
Daha sonra da askıdaki planları inceledik-lerini ve mutlaka itiraz edeceklerini söyledi.
Gerçekten de ortada son derece ironik bir durum var. Büyükşehir Belediyesi, bir yıl sonra yapılacak yerel seçimlerde AK Parti’nin İzmir Büyükşehir Belediye Başkanlığı adaylığı için adı geçen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın kent içindeki en büyük projesini kaçak olmaktan kurtarıyor.
Hem de bilimsel mesleki odaların tüm itirazlarına rağmen.