Serkan Arman

Serkan Arman

serkan.arman@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Türkiye’deki markaların “anlık” değerleri, TL ve dolar olarak, ABD’li Forbes dergisinin 3 milyar dolarlık servetiyle “en zengin Türk” ilan ettiği Hüsnü Özyeğin’den sorulacak.
Enerjiden bankacılığa çok sayıda dev şirkete sahip Fiba Holding’in patronu olan Özyeğin bu ay ilginç yatırımlarına bir yenisi ekledi. Fiba Grubu şirketleri ortaklığındaki ‘Özünde Girişim’, dünyada tek olduğu iddiasındaki bir şirketin kurucuları arasında yer aldı. Yeni şirketin adı ‘E Brand Value Marka Danışmanlık’...
Kurucuları ise Özyeğin Üniversitesi profesörlerinden Tolga Akçura, uzun yıllar ABD’de Wall Street’te bankacılık yapan eşi Ayşe Akçura, siber güvenlik alanında faaliyet gösteren işadamı Murat Lostar ile ‘Özünde Girişim’ şirketi. Ortakların iddialı hedefi, Türkiye’deki şirketlerin anlık değerlerini dolar veya TL bazında belirlemek. Bunun için ise özellikle sosyal medya kullanılacak.

Yol haritaları çizilecek
Ayşe Akçura yaklaşık 12 yıl, aralarında Goldman Sachs ve Citigroup’un da yer aldığı Wall Street finans şirketlerinde çalışmış bir isim. Eşi Tolga Akçura ise 2009 yılında ABD’deki Long Island Üniversitesi’nden Özyeğin Üniversitesi’ne transfer olan bir pazarlama profesörü.
Ayşe Akçura, “Böyle bir proje dünyada yok. Ancak parçalar halinde benzer girişimler var. Çok kompleks bir algoritma kullanan bir yazılım hazırladık” diyor. Zamanında TÜBİTAK’ın desteğiyle başlayan proje, ana hareket alanı olarak interneti kullanıyor.
Şirket, bir markanın, örneğin Facebook, Twitter veya internet forumlarında her bahsi geçtiğinde fark ediyor. Marka isminin olumlu ya da olumsuz kullanıldığını, adın hangi içerikte geçtiğini, markanın rakiplerle birlikte mi anıldığı gibi noktaları hesaba katıyor. Bu değerleri başka bilgilerle harmanlayıp analiz eden şirket, anlık marka değeri oluşturuyor.
Şirketler de marka değerlerini olumlu ya da olumsuz etkileyen durumların farkına varıp yol haritalarını çiziyor.

Haberin Devamı

Türkiye ‘sanal’ laboratuar oluyor

Yeni şirketin finansçı ortağı Ayşe Akçura, “Yurtdışında şirketler marka değerini ölçmek için büyük yatırım yapıyor. Bizim şirketimiz bu bilgiyi anlık olarak sağlıyor. Çalışanlarımızın çoğu akademisyen. Türkiye, dünyada sosyal medyayı en çok kullanan 4. ülke. Bu nedenle özellikle uluslararası şirketler için büyük bir laboratuar görevi görecek” diyor.
Akçura’nın bu yorumunu destekleyen en önemli veri Türkiye’de 30 milyon Facebook ve 8 milyon Twitter kullanıcısı olması. Akçura, ölçümünü yaptıkları marka değerlerinin hisse senetleri gibi inip çıkacağını ancak değişik şirketlerin değerlerini karşılaştıracak borsa benzeri bir endeks yapmayacaklarını anlatıyor. Yeni şirketin Türkiye ile sınırlı kalmayıp, dünya genelinde markalara değer biçme hayali olduğunu da ekleyelim.