Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Avustralya seferlerinin rekabette yeni bir dönem başlattığını belirten Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, “Avustralya hattını engellemek için özel çaba gösteren ülkeler oldu ama hükümetimizin de desteğiyle bunları aştık. Şimdi hedefimiz bölgede hızlı büyümek” dedi.

Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, Avustralya’nın Melbourne kentine başlayan seferlerle birlikte bölgedeki rekabette yeni bir dönemin başlayacağını söyledi.

6’ncı kıtaya gerçekleştirilen tarihi uçuşun ardından Melbourne’de bir grup gazeteciyle bir araya gelen Bolat, “Avustralya’ya gelişimiz, ‘Haydi gidelim’ diyerek olmadı. Çok uzun uğraşlar sonucu buraya geldik. Şimdiki hakkımız haftada 21 uçuş. Bunu 2025’te 28’e, 2026’da 35 uçuşa çıkaracağız. Sonrasında 2026 sonunda direkt seferler de başlayacak” dedi.

Haberin Devamı

Engelleri aştı jet gibi büyüyecek

Rekabette avantajlı

Bölgedeki yoğun rekabete değinen Bolat, bu konuda şunları söyledi:

“Malezya, Singapur, Jakarta ve körfez ülkeleri... Biz bu ülkelere uçup daha sonrasına gidemiyorduk. Dolayısıyla biz aslında bölgeyi iyi biliyoruz. Şimdi açtığımız yeni hatla birlikte, daha ileri noktaya THY olarak uçuşa başladık, ayrıca fiyat şansımız da olacak.

Ama asıl önemli olan Avusturyalılar daha iyi bir ürün ile uçacaklar, üstelik aynı fiyata. Rakiplerimiz bu yüzden endişeli. Açılışını yaptığımız Avustralya hattını engellemek için özel çaba gösteren ülkeler oldu ama hükümetimizin de desteğiyle bunları aştık. Şimdi hedefimiz bölgede hızlı büyümek.”

Neden direkt değil?

İstanbul Havalimanı - Singapur Changi Havalimanı - Melbourne Havalimanı rotası hakkında da bilgi veren Bolat Türk Hava Yolları’nın mevcut filosundaki uçaklarla aslında direkt olarak Avustralya’ya uçulabileceğini ama 300 yolcu yerine sadece 100 yolcu alarak buraya ulaşabileceğini ifade ederek, bunun da ekonomik olmayacağını söyledi. Bolat, “2026 yılının sonunda filomuza katılacak yeni nesil uçaklarla birlikte motor tarafında ciddi geliştirmeler yaşanacak. Böylece tam kapasite ile Avustralya’ya direkt uçabileceğiz” diye konuştu.

Haberin Devamı

‘Maliyetli de olsa çok daha kârlıyız’

THY’nin son yıllarda hızlı büyümesinde İstanbul’da açılan yeni havalimanının önemli etkisi olduğunu söyleyen Ahmet Bolat, şöyle devam etti: “THY alandaki uçuşların yüzde 81’ini gerçekleştiriyor. Saatlik olarak bakıldığında iniş kalkışlarla birlikte 115 rakamını yakaladık. Şimdiki hedef 130’a çıkmak. Atatürk Havalimanı’nın en dolu günlerinde bu rakamlar 70’ler düzeyindeydi. Şu an filomuzda 452 uçak var. Gelişmemizde yeni havalimanının rolü büyük. Yeni havalimanı maliyet tarafında artış getirmekle birlikte biz kâr tarafına odaklanıyoruz. Bu tarafta 2022 yılında 2.1 milyar dolarlık rakamı yakalamıştık. 2023 yılında bundan daha iyiyiz. Öncekine göre maliyetli de olsa daha kârlıyız.”

Engelleri aştı jet gibi büyüyecek

Ünlüler ‘nitelikli’ turistleri çekiyor

Türkiye’ye nitelikli ve daha fazla harcayan turist çekme hedefiyle ilerlediklerini anlatan Bolat, bu noktada Amerika örneğini verdi: “2023 yılında hedef 1 milyon iken şirket olarak yaptığımız çalışmaların sonucunun da etkisiye Türkiye’ye Amerika’dan 1.4 milyon turist geldi. Biz bu stratejiye devam edeceğiz. Nitelikli turist için her adımı atacağız. Kerem Bursin reklamlarımız sonrası şimdi Burak Özçivit ile de anlaştık. Daha çok döviz harcayan turistleri, başta İstanbul olmak üzere tüm Türkiye’ye çekmek ana hedefimiz.”

Haberin Devamı

Hamburg’da yerli koltuk sergilenecek

THY’nin yeni projeleri ile ilgili de konuşan Ahmet Bolat, bu tarafta iki önemli gelişmeyi paylaştı. Birincisi sürekli artan talepten dolayı kargo tarafında... Bu da ikinci kargo binasının yapılacak olması. Şirketin yakında açıklayacağı ikinci yatırım ise yerli koltuk olacak. Business Class için tasarlanan yeni koltuklar Hamburg Fuarı’nda tanıtılacak. Ayrıca ODTÜ ile birlikte yerli uçak koltuğu alanında yeni bir test merkezi kuruluşu için de düğmeye basıldı.

En büyük ada ve en küçük ‘kıta’

- Yüzölçümüne (7.69 milyon km²) göre dünyanın 6’ncı büyük ülkesi olan Avustralya, dünyanın en büyük adası ve en küçük kıtası. Melbourne’ün nüfusu 5 milyon. Yüzölçümü Türkiye’nin 10 katı olan ülkenin nüfusu ise 25.6 milyon kişi.

- 1.7 trilyon dolarlık ekonomik büyüklüğe sahip ülkede kişi başına gelir 62.600 dolara denk.

- Avustralya aborjinleri, dünyanın en eski kültürünü devam ettiren yerli halk olarak biliniyor. Bumerang, ilk olarak Aborjinler tarafından av silahı olarak kullanıldı.

- Göçmenliğin yaygın olduğu ülkede, Avustralyalıların 4’te 1’inden fazlası başka bir ülkede doğmuş. En yaygın dil İngilizce.

- Melbourne, Atina’dan sonra en büyük Yunan diasporası topluluğunun yaşadığı şehir. İlk göç tarihi 1850’lerde altına hücumla başlamış.

- Ülkenin sembolü olan kanguruların nüfusu 50 milyonu buluyor.

- UNESCO tarafından dünyanın 7 harikasından biri olarak gösterilen ve 2.500 ayrı resiften oluşan Büyük Set Resifi, uzaydan gözle görülebilen tek ‘canlı’ olarak biliniyor.

Engelleri aştı jet gibi büyüyecek

THY’nin Avustralya uçuşlarında kullandığı TK168 uçuş numarası Çin numerolojisine göre seçildi. Bolat, “1 ‘sürekli’ demekmiş. 6 demek ‘yol’ demekmiş. 8’i de ‘bereket’ olarak çevirdik. İstanbul Melbourne hattımızın ‘Daimi olarak bereketli’ olmasını diliyoruz” dedi.

Auckland yolu göründü

Melbourne uçuşları sonrası sırada Sidney olduğunu ifade eden Ahmet Bolat, şirket için daha sonraki hedefin Auckland (Yeni Zelanda) olacağını ifade etti.