Tunca Bengin

Tunca Bengin

tunca.bengin@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı


Tunca BENGİN

       İstanbul, Ankara ve İzmir'deki üniversitelerimizde ihtiyaç fazlası öğretim üyesi sayısı 2 binin üstünde. Anadolu'dakilerde ise hoca yok. Çözüm matematiksel olarak mümkün ama; yapılmıyor. ANAP Van Milletvekili Kamran İnan, şöyle diyor:
       "Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK sözde eleman yetiştirmek için bir program geliştirdi. 3 bin insan gönderiyor, maliyeti 150 milyon dolar. YÖK Başkanı'na 'Bunu yapacağınıza Ankara, İstanbul, İzmir'deki beylere buyrun Anadolu kürsüleri sizleri bekliyor deseniz daha uygun olmaz mı' dedim. 'Onlara dokunamıyoruz' yanıtını aldım. Bu devlet değil, sistem değil efendim!.."

Tantan'dan yanıt

       Ankara, afet bölgesindeki belediyelere yapılan yardımlarda politik davranıldığı iddialarını yalanlıyor. İçişleri Bakanı Sadettin Tantan, açıklamasında Mahalli İdareler Fonu'ndan en son aktarılan 950 milyar liralık yardım konusunda şöyle diyor:
       "Belediyelere, hasar tespiti çalışmaları doğrultusunda 26 itfaiye aracı, 6 çöp arabası, 8 vidanjör ve 4 arazöz alımı için Afet Koordinatör Valiliği'ne ödenek tahsis edilmiştir. Belediyelerin isimleri il valiliklerinden gelen teklifler esas alınarak bakanlığımızca belirlenmiştir."
       Tamam, biz de böyle yazdık. Merak ettiğimiz listede kimlerin yer aldığı ve de yardım talep ettiği halde alamayanlardı? Örneğin; CHP'li Kocaeli Büyükşehir, Değirmendere, Saraybahçe belediyeleri gibi...

Yüzer otoyol karıştırdı

       Başbakan Başdanışmanı Prof. Ahmet Vefik Alp'in 'Bayındırlık Bakanı benimsedi, Marmara Denizi'ne yüzer otoyolu yapacağız' sözü, karşı görüşteki akademisyen ve bürokratları telaşlandırdı. Projenin olabilirliği, rantabilitesi, maliyeti hatta İTÜ'nün verdiği rapor dahi tartışılıyor.
       İstanbul'un trafik ve ulaşım sorunlarını 35 yıldır yakından izleyen İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Nadir Yayla projeye karşı olanlar arasında yer alıyor. Ve yüzer otoyolu ütopik olarak yorumluyor. Yolun teknik olabilirliği ve fizibilitesine girmek istemediğini belirten Yayla, şöyle konuşuyor:
       "Bu su geçişinin boğaz köprülerindeki tıkanıklığı gidereceğini söyleyebilmek için her şeyden önce trafiğin iyi analiz edilerek başlangıç - son noktalarının dağılımına bakmak gerekir. Köprülerden geçen trafiğin çok büyük kısmını şehrin iki yakası arasındaki şehir içi trafik oluşturmaktadır. Bir kısmını da İstanbul'dan doğan ve Anadolu ya da Trakya'ya giden - gelen trafik oluşturmaktadır. Başlangıç ve bitiş noktaları İstanbul dışında olan transit trafiğin boğaz geçişlerindeki oranı yüzde 4 - 6 arasında kalmaktadır. Yani boğaz köprülerinden geçen trafiğin iyimser bir tahminle ancak yüzde 8 - 10'u önerilen yüzer yolu kullanır."

Seçim taktikleri

       Böyle projelerin ancak seçim havasında ilgi çekeceğini savunan Yayla, devam ediyor:
       "Kaldı ki; yabancı şirketlerden bu proje için kredi bulunabileceğine de ihtimal vermiyorum. Buna karşılık bu projenin gerçekleşmesi için telaffuz edilen 3 milyar dolar ile tüp geçiş yanında 50 kilometre raylı sistem yapmak mümkündür. Yüzer yola onay veren İTÜ öğretim üyelerinin uzmanlık alanları Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri olup, kendilerinin ulaşım koridorunun doğruluğu hakkında yani ilgi alanlarının dışında bir konuda görüş belirtmiş olacaklarına İTÜ'lü olarak hiç ihtimal vermiyorum."
       Alp ve Bakan Aydın, şu sıralar ABD'de de yapıma talip olan dünyanın ünlü firmalarıyla (5 Amerikan, 1 Japon) görüşüyor. Malumunuz nisan ayında da İTÜ'de havuzda test çalışmaları da başlayacak. Yani iş ciddi. Gelişmeleri hep birlikte izleyeceğiz...





Yazara E-Posta: tbengin@milliyet.com.tr