Zeynep İşman

Zeynep İşman

zeynepisman@gmail.com

Tüm Yazıları

Birinci sınıflar için okula oryantasyon haftası başlıyor. Akademik başarının temeli bu süreçte atılıyor, sportif, sosyal, kültürel, duygusal tüm gelişim alanları bu dönemde şekilleniyor. Uyum sürecinin önemli noktalarına bakalım

Oyunla dolu geçen ilk çocukluk yıllarından sonra, okul sıralarına oturmak, sınıf kurallarına uyum sağlamak, farklı karakterde akranlarla iletişim kurmayı öğrenmek, ders dinlemek, yazı yazmak, ödev yapmak gibi görev ve sorumluluklar, hayatın başındaki belki de en önemli değişikliklerden. Bazı çocuklar bu sürece daha kolay uyum sağlarken, bazıları zorlanabiliyor. Okula başlangıç süreci ne kadar bilinçli ve sağlıklı geçirilirse gerek akademik gerek duygusal açıdan o kadar başarılı bir gelecek inşa ediliyor. Doğru bir başlangıcı, Doğa Koleji Okul Öncesi ve İlkokul Rehberlik Bölüm Başkanı Büşra Aparan Akın ile konuştuk.

Haberin Devamı

Bir ömür sürecek eğitim ve okul başarısının temeli bu süreçte atılıyor. 1. sınıfa yönelik nasıl bir sistem uyguluyorsunuz?

1. sınıfa başlamak yepyeni bir dünyanın kapılarını açıyor. Burada çocuğu iyi tanımadan ne hissettiğini, neleri düşündüğünü anlayabilmek zordur. Bu yüzden Doğa Koleji’nde uyguladığımız sistemde öncelikle çocuğun içinde bulunduğu gelişim özelliklerini bilmek ve iyi bir gözlemci olmak gerekiyor. Bu süreçte yapılan gelişim takibi ve uygulanan envanterler ile hazır bulunuşluğun doğru değerlendirilmesi oldukça önemli. İlkokul 1. sınıftan itibaren öğrencinin akademik becerilerinin, analitik düşünme yeteneklerinin geliştirilmesine odaklı bir eğitim sistemi uygulanıyor. Uyum süreci de bu eğitim sisteminin ilk aşaması. Aslında bu yaş grubunda mottomuz: “Mutlu çocuk öğrenir.”

Bazı çocuklar haftalarca okul kapılarında ağlıyor. Ebeveynden sağlıklı ayrışma nasıl olmalı?

“Okul” kavramına yabancı olan çocuk, çevresinin okula yüklediği anlamlarla davranış ve duygu geliştirir. Gideceği okulla ilgili önceden bilgilendirmek ve okulu gezdirmek rahatlamasını ve sürece daha hazır hissetmesini sağlar. Öğretmenlerimizin yetkinliği ve pedagojik yaklaşımı da çocuğun yaşayacağı uyum problemlerini en aza indiriyor. Ayrıca uyku ve beslenme alışkanlıklarının düzene girmesi, çocuğun zihinsel performansını artırarak sağlıklı büyümesini sağlamasının yanı sıra okul sabahı gerginlikten uzak olmasını ve okula uyum sürecine kolay adapte olmasına yardımcı oluyor. Okula uyum sürecinde devamlılık ve istikrar büyük önem taşıyor. Bu konuda kararlı davranılması gerekiyor. Okulda yapılan etkinliklerin onun gitmemesi durumunda yarım kalacağını söylemek faydalı olabilir. Hem ailenin hem de öğretmenin çocuğun duygularını anlaması, olumlu pekiştiriciler kullanması, başarısını takdir etmesi ve sevgisini göstermesi onu motive edecektir.

Haberin Devamı

Yoğun oyun döneminden çıkan çocuklar uzun süreler masada oturmak, dersi dinlemek gibi konularda hızlı uyum sağlamakta zorlanıyor. Bu konuda önerileriniz?

Sabır, anlayış ve destekleyici tutum ile yaklaşmalıyız. Doğa Koleji’nde öğrenme alanları, sınıfların fiziksel özellikleri bu uyum sürecini kolaylaştırmak için yapılandırıldı. Sınıflarda; renkler, sıralar, oyun alanları ve eğitimi sınırlandırmayan yenilikçi eğitim anlayışı hepsi bir bütün içinde çocuğun akademik ortama adaptasyonunu hızlandırırken yaşanması muhtemel uyum problemlerinin de önüne geçiyor. Masada oturma süreleri arasında hareket ihtiyacı olan çocuklar için hareket molaları veriyoruz. Kalem tutmakta, yazı yazmakta zorlanan çocuklar için ince motor becerileri destekleyici çalışmalar uyguluyoruz. Doğrusu yeni durumlara, yeni ortamlara uyum sağlamak pek çoğumuz için zor olabiliyor. Bu nedenle küçük yaşlarda geliştirdiğimiz sağlıklı uyum becerileri yaşamımız boyunca bize çok yardımcı oluyor.

Haberin Devamı

Günümüzde çocukların dikkat süreleri çok düştü. Dikkati ve ilgiyi sağlamak adına neler yapıyorsunuz?

Öğrencilerimizin interaktif katılımını sağlayan dersler, ilgi çekici ve etkileşimli bir modelde işleniyor. Eğitici içerikler, interaktif aktiviteler ve uygulamalar kullanarak öğrenme sürecini daha eğlenceli ve ilgi çekici hale getiriyoruz.

Okula sağlıklı bir başlangıç nasıl olmalı

Olumlu benlik gelişimi için

Sınıf öğretmenleri ve rehber öğretmenlerinin nasıl bir iş bölümü olmalı?

Periyodik aralıklarla öğretmenlerimiz sınıftaki tüm öğrenciler hakkında rehberlik odasında görüş alışverişinde bulunur. Düzenli aralıklarla öğrenci gelişimini değerlendirdiğimiz uygulamalar yapılır ve veliye bilgi verilir. Doğa Koleji eğitimcilerimizin benimsediği pozitif tutum ile öğrencilerimizin olumlu benlik algısı geliştirmesi, kendini değerli hissetmesi, akran ve öğretmenleriyle karşılıklı etkileşime girebilmesini sağlıyoruz. Öğrencilerimizi sadece akademik olarak başarılı bir birey olmanın ötesinde canlılara ve çevresine duyarlı, empati sahibi, yeni fikirler üreten, okuyan, araştıran, teknolojiyi etkili kullanabilen, kendine güvenen bireyler olarak yetiştirmek en önemli hedeflerimiz.