Ekonomi 5 babayiğit çıktı meydane

5 babayiğit çıktı meydane

03.11.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Cumhurbaşkanı Erdoğan yerli oto üretecek 5 babayiğidi açıkladı: Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell ve Zorlu Holding... Yerli otonun 2019’da prototipi hazır olacak, araç 2021’de piyasaya çıkacak. Üretilecek ilk araca Erdoğan talip

5 babayiğit çıktı meydane

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, Türkiye’nin yerli arabasını yapacak, “5 babayiğidi” dün Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde düzenlenen törenle açıkladı.

Türkiye’nin yerli arabasını Anadolu Grubu, BMC Grubu, Kıraça Holding, Turkcell ve Zorlu Holding ortak girişim grubu yapacak. 2019’da prototipi hazırlanacak olan arabanın 2021’de piyasada satışının yapılması hedefleniyor.

5 babayiğit çıktı meydane

Tarihi bir adım

Türkiye’nin Otomobili Projesi Ortak Girişimi Grubu işbirliği protokolü dün Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde imzalandı.

Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın nezaretinde işbirliği protokolüne Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Kıraça Holding Başkanı İnan Kıraç, Zorlu Holding Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, Anadolu Grubu Başkanı Tuncay Özilhan, Turkcell Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akça ve BMC Holding Başkanı Ethem Sancak imza koydu. Erdoğan, törende şunları söyledi:

n Bundan 20 - 30 yıl önce ülkemizde yerli otomobil üretilmesi konusundaki tereddütleri anlayabiliyorum. Örneğin ülkemizde toplam 91 bin otomobilin satıldığı 2001 yılında böyle bir teşebbüsün, ekonomik bulunmaması gayet tabii. Ama geçtiğimiz yıl itibarıyla yılda 757 bin otomobil satışına ulaşmış bir Türkiye’de bu konuda hâlâ adım atılmıyor olması artık ülkemizin bir ayıbı haline gelmiştir.

Hamdolsun bugün işte bu ayıptan kurtulma yolunda tarihi bir adım atıyoruz.

İlk otoya talip oldu

Ortak girişim grubumuzdan beklentimiz, hazırlık sürecini hızla tamamlayarak en geç 2019’da otomobilimizin prototipini tamamlaması, 2021’de de ticari satışına başlamasıdır. Bu projede en küçük bir gecikme istemiyoruz.

Madem bu babayiğit arkadaşlarımız ellerini taşın altına soktular, bize de onlara gereken her yerde omuz vermek, destek vermek düşer. Piyasaya süreceğiniz ilk otomobilin bedelini ödemek şartıyla taliplisi de benim.”

Türkiye’yi ileriye taşıyacak

Başbakan Binali Yıldırım ise toplantıda şunları kaydetti:

“Bu proje büyüyen kalkınan geleceğe kararlılıkla yürüyen Türkiye’nin başarılarına yeni bir başarı ilave edecektir.

Türkiye’yi daha da ileriye taşıyacak, güçlü yapacak bu adımı bugün atıyoruz. Türkiye, otomotivde bu kadar yetkin hale gelmişken ihracatta bir numara olmuşken Türkiye’nin yerli ve milli otomobil yapamama diye birşey söz konusu olamaz abesle iştigaldir. Neden gecikti derseniz bu iş otomobil yapıp yapmama meselesi değil, bu iş ekonomi ölçeği bulma meselesidir. Bütün çalışmalar bunu temin etme yönünde ince ve detaylı bir şekilde yapıldı. Biz destek veririz, önünüzü açarız, dünya çapında markaya dönüştürmek sizin işiniz. Çünkü siz bu işi biliyorsunuz.”

5 babayiğit çıktı meydane

Elektrikli ya da hibrit

“Bu ürünün çevremizden başlayarak dünyaya pazarlanması konusunda da her türlü desteği vereceğimize emin olunuz. Dünya pazarlarında söz sahibi hemen tüm markaların ortaya çıkışlarında ve bugünlere gelişlerinde devlet desteği aldıklarını çok iyi biliyoruz.

Türkiye’nin otomobilinin sınıfına, tasarımına, motor teknolojisine, modeline, üretim yöntemine, pazar hedeflerine elbette girişim grubumuz karar verecektir. Halen TÜBİTAK bünyesinde üzerinde çalışmalar yapılan platform girişim grubumuzun emrine amadedir. Bunun yerine doğrudan hibrit ve elektrikli otomobile yönelmek isterlerse daha memnun oluruz.

Daha önceki fırsatları girişimcilerimizin ayağına pranga vurarak, işlerini zorlaştırarak, kendi iç meselelerimizle uğraşmaktan dolayı kaçırmıştık. Milletimiz hala merhum Nuri Demirağ’ın uçak fabrikası projesinin niçin neticeye ulaşmadığını anlamakta zorlanıyor. Aynı şekilde Devrim otomobilinin deposuna yakıt konmadığı için deneme seferinde yolda kalması, bu çapta bir projenin rafa kaldırılmasının gerçek sebebi olamaz. Sütlüce’de dönemin en modern silah ve cephane fabrikasını kuran Nuri Killigil’in acı akıbeti ülkemizde savunma sanayisinin başına gelen en büyük felaketlerden. Aradan 60 yıl geçti ve merhum Killigil’in silah ve cephanede ulaştığı seviyeye daha yeni yeni geliyoruz. Bu soruyu kendimize sık sık sormamız lazım.”

Özel bir ekip takip edecek

“Karşınıza çıkacak sorunların çözümü, engellerin aşılması noktasında Cumhurbaşkanı olarak bizzat yanınızda yer alacağımı belirtmek istiyorum. Hatta gerekiyorsa sırf bu projenin takibi ve sıkıntıların bertaraf edilmesi için Cumhurbaşkanlığı’nda da bir ekibi görevlendireceğimi bilmenizi istiyorum. Çünkü artık zaman kaybına tahammülümüz bulunmuyor.

Dünyada genel olarak gelişme ve kalkınmada, özellikle de otomobil piyasasında belirli sıçrama dönemleri olduğunu görüyoruz. Türkiye olarak otomotiv sektörünün ilk 3 dönemini kaçırdık. Esasen ikinci dönemini yakalama şansımız belki olabilirdi. Ama ülkemizin içinde bulunduğu şartlar yani terör olayları, darbeler, siyasi istikrarsızlık, toplumsal huzursuzluklar gibi faktörler buna imkan vermedi. Aynı hatayı bir kez daha yapmayacak, sektörün dördüncü değişim ve yükseliş dönemini inşallah ıskalamayacağız. Burada atılan imzalar, işte bu dönüşümü yakalama kararlılığımızın nişanesi olacaktır.”

Anadolu Grubu,

1950’de Yazıcı ve Özilhan aileleri kurdu.

Otomotivde tecrübeli olan grup, Anadolu Isuzu, Çelik Motor ve Anadolu Motor’u bünyesinde bulunduruyor.

80 şirkette 50 bin çalışanı bulunan grubun 2016 yılı cirosu 25.6 milyar TL.

BMC

Türkiye’nin en büyük ticari ve askeri araç üreticilerinden BMC Otomotiv, 1964’te kuruldu.

Türk ve Katar ortaklığındaki şirketin cirosu 784 milyon TL.

İzmir’deki 200 bin m2’lik alanda araç üreterek 80 ülkeye satıyor.

Kıraça

1966’da kurulan Karsan, Koç Grubu’ndan 1998’de İnan Kıraç’ın çoğunluk hisselerini almasıyla Kıraça Holding bünyesine geçti.

Karsan Bursa’daki tesislerinde ürettiği araçlarla 550 milyon lira ciroyu aşıyor.

Turkcell

Türkiye’de mobil iletişim ve cep telefonu devri Şubat 1994’te Turkcell’in hizmete girmesiyle başladı.

Toplam 16 bini aşkın çalışanı bulunan Turkcell’in 2016 yılı cirosu 14 milyar lirayı buluyor.

Zorlu Holding

1953’te Zorlu Mensucat’ı kurarak işe başlayan Zorlu Holding 1994’te elektronik ve beyaz eşya üreticisi Vestel’e yatırım yaptı.

60’ı aşkın şirketi ve yaklaşık 28 bin çalışanı ile Türkiye’nin en büyük 5 holdingi konumunda.

‘MİLLİ GÖREVE HAZIRIZ’

Tuncay Özilhan, Anadolu Grubu’nun 67 yıldır oluşturduğu deneyimi bu projede Türkiye’nin hizmetine sunmaktan mutluluk duyacaklarını belirtti.

Ethem Sancak BMC’nin otomotiv sektöründe 53 yıllık tecrübeye sahip olduğunun altını çizerek, “500 mühendis, toplam 1800 çalışanı ile firmamız bu milli projede görev üstlenmeye hazır” dedi.

İnan Kıraç, “Türkiye, kendi markasını başka yabancı bir ortağa ihtiyaç duymadan kendi imkânlarıyla yapacak seviyededir” dedi.

Ahmet Akça önümüzdeki birkaç yıl içinde hizmet vermeye başlayacak olan 5G teknolojisinin hazırlığı içinde olduklarına dikkat çekerek, “Türkiye’nin otomobili projesini destekleyecek olan, akıllı ulaşım sistemlerinin öncü teknolojilerinin hazırlık çalışmaları da bu kapsamda devam etmekte” diye konuştu.

Ahmet Nazif Zorlu da, “Biz her zaman yerli sanayiye inanan ve yerli sanayinin gücüyle büyüyen bir grup olduk. Grubumuz, yerli sanayideki gücü ve ileri teknolojideki bilgi birikimi ile şimdi de yerli otomobil üretim sürecinde rol üstlenerek, katkılarını artıracak” dedi.