EkonomiA-400 projesi sallantıda

A-400 projesi sallantıda

06.01.2010 - 01:09 | Son Güncellenme:

Türkiye’nin de dahil olduğu A-400M ağır nakliye uçağı projesi, finansal güçlükleri aşamadığı gerekçesiyle sallantıya girdi

A-400 projesi sallantıda

Dünyanın iki büyük uçak imalatçısından biri olan Airbus’ın, Türkiye’nin de katılımcıları arasında bulunduğu askeri ağır nakliye uçağı A-400 projesinden vazgeçebileceği bildirildi. İlk deneme uçuşunu, gecikmeli olarak 11 Aralık’ta İspanya’nın Sevilla askeri havaalanında gerçekleştiren Airbus-400, Türkiye savunma sanayi tarihinin en büyük projeleri arasında gösteriliyor.
“Financial Times Deutschland”, firmanın Alman patronu Thomas Enders’ın, programın tamamen terkedilmesi yönünde çalışma yürütüldüğünü açıkladığını haber verdi. İptal nedeni olarak da toplam 180 uçaktan 60’ının alıcısı ve projenin en büyük ortağı konumundaki Almanya’nın, A-400 için yeni yatırıma yanaşmaması gösterildi. Habere göre Enders, “A-400’de ısrar edilmesi halinde, sivil havacılık çalışmalarının tehlikeye gireceğini, bunun da rakipleri karşısında Airbus’ı zayıf düşüreceğini” savundu. Üç yıl geciken projeyle ilgili haberler üzerine konuşan Airbus’ın sözcüsü Stefan Schaffrath, “Ay sonundaki toplantıda hükümetlerin ek ödeme konusunda karara varmasını umut ediyorum” dedi.

Geri ödeme gerekecek
Toplam 180 adet A-400 askeri nakliye uçağının üretilmesi için 20 milyar euro’luk yatırımla yola çıkıldı. Teslimdeki gecikmeyle ortaya çıkan maliyet artışı yüzünden şirket, ortaklardan 5 milyar euro’nun üzerinde ek yatırım talep etmişti.
Almanya’nın 60, Fransa’nın 50, İspanya’nın 27, İngiltere’nin 25, Türkiye’nin 10, Belçika’nın 7 ve Lüksemburg’un 1 siparişi bulunuyor. Söz konusu ülkeler, sipariş yoluyla “yatırımcı ülke” statüsü kazanmışlardı. Sonradan Malezya’nın 4 siparişi daha eklenirken, 5 adet almayı düşünen Güney Afrika’nın, gecikmeler nedeniyle şimdilik bunu dondurduğu bildiriliyor.
Projenin iptali halinde sipariş veren ülkelere 5 milyar euro’ya yakın bir miktarın geri ödenmesi söz konusu olabilecek. A-400M projesine bağlantılı olarak Avrupa’da 40 bin kişilik bir istihdam yaratılması beklenirken, bunun 14 bininin Almanya’da olduğu belirtiliyor. Proje bitirilirse, burada çalışan mühendislerin Airbus’ın A350 veya A380 programlarına yönlendirileceği söyleniyor.

EN ÇOK OKUNANLAR

KEŞFETYENİ

İlgili Haberler