Ekonomi Aksaray’a ‘akıllı’ lastik fabrikası

Aksaray’a ‘akıllı’ lastik fabrikası

03.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:

Brisa, 300 milyon dolarlık yatırımla Aksaray fabrikasını hayata geçirdi. Sanayi 4.0 ile üretime geçen fabrikada, artırılmış gerçeklik ile üretime müdahale edilebilecek.

Aksaray’a ‘akıllı’ lastik fabrikası

Brisa’nın, 300 milyon dolarlık yatırımla ikinci fabrikası Aksaray Organize Sanayi Bölgesi’nde üretime başladı. İzmit fabrikasından sonra ikinci fabrikasını Hasan Dağı’nın eteklerine kuran Brisa, Türkiye’de sanayi 4.0 ile üretime geçen şirketlerden biri oldu. Sabancı Holding ve Bridgestone ortaklığıyla 30 yıl önce kurulan Brisa’nın, yeni fabrikasındaki yenilikçi uygulamalar dikkat çekiyor. Fabrikada veri analitiği, dijitalleşme gibi yeni nesil teknolojilerden yararlanılacak. Uygulamalar arasında akıllı fabrikanın sanal ortamda dijital ikizi ile üretimin eş zamanlı takibi, çevreye duyarlı kapalı sistemler, yeşil bina uygulamaları, artırılmış gerçeklik bulunuyor. Fabrika tam kapasiteyle 4,2 milyon adet lastik üretimi ve 700 kişilik istihdam sağlayacak şekilde tasarlandı.

Brisa CEO’su Cevdet Alemdar, artırılmış gerçeklik ile Aksaray fabrikasındaki soruna İzmit’ten sanal gerçeklik gözlüklerini takıp müdahale edebildiklerini söyledi. Alemdar, “En fazla 2 dakika içinde herhangi bir soruna müdahale edebiliyoruz. Her 2,5 saniyede bir lastik üretiyoruz. Günde 800 milyon adet veri üretiliyor” dedi. Sıfır atık prensibiyle çalıştıklarını da kaydeden Alemdar, Aksaray fabrikasını dört kat büyütecek kapasiteleri bulunduğunu söyledi.

Lastik yere değmiyor

Alemdar, “Tam otomatik lastik transfer sistemini hayata geçirdiğimiz fabrikamızda, lastiklerimiz neredeyse yere hiç değmiyor. Bu teknoloji ile geleneksel bir lastik fabrikasına göre stok devir hızında iki kat artış sağlarken, sıfır hatalı ürün üretiyoruz. Enerjiden yüzde 30 tasarruf ediyoruz” dedi.

Alemdar, “Aksaray fabrikamız binek lastik üzerine uzmanlaşacak. İzmit’te tarım, kamyon, binek lastikler üretiyoruz. İhracatımız ilk 9 ayda yüzde 54 arttı. Üretimin yüzde 50’sini ihraç ediyoruz. Bu yıl 5,4 milyon adede karşılık gelen 210 milyon dolarlık ihracat hedefimiz var” diye konuştu. Alemdar, fabrikalarında toplam 2 bin 700 çalışan olduğunu belirtti.

İhracata odaklanacak

Aksaray fabrikasının geleceğinin parlak olduğunu belirten Bridgestone Corporation Başkan Yardımcısı ve Brisa Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Ortak Girişim Yönetici Ortağı Makoto Hashimoto, “Bridgestone olarak 50’den fazla fabrikamız var. Buradaki ekipmanlar Japonya’dan ve Avrupa’dan geldi. Bridgestone’un kendi teknolojisi kullanıldı. Brisa Türkiye’deki lastik endüstrisinin pazar lideri, dünyaya açılmasını istiyoruz” dedi.

Hashimoto, orijinal ekipman satışına da yönelip ihracata odaklanacaklarını dile getirdi.

Aksaray’a ‘akıllı’ lastik fabrikası

Sahayı anlık takip ediyor

Brisa, yeni iş modeli Genba Room ile sahayı anlık olarak takip edebilen dijital bir sistem kurdu. Ürün tasarımından sevkiyata 7 fonksiyondan çalışanın görev yaptığı Genba Room ile sahaya yönelik çözüm süreci 30 saatten 1.4 saate iyileştirildi.

Öte yandan, robotik süreç otomasyonundan yaralanarak ROBİ adında yeni bir yapay zekâ altyapısını süreçlerine dahil etti.

1.4 milyar $’lık yatırım

Sabancı Holding Sanayi Grup Başkanı ve Brisa Yönetim Kurulu Başkanı Cenk Alper, tüm şirketleri gelecekler uyumlu hale getirmek istediklerini söyledi. Anadolu’nun ortasında yerli ve katma değeri yüksek ürün yaparak dünyaya ihraç etmekten mutluluk duyduklarını ifade eden Alper şöyle konuştu: “Brisa’nın kuruluşundan beri 1.4 milyar dolarlık yatırım yaptık. 70 ülkenin yollarında Brisa markaları koşturuyor. Lassa markası birçok ülkede pazar lideri konumunda. İzmit fabrikamız performans olarak en yüksek fabrikalardan biri. Aksaray’ın da ona ulaşacağından eminiz.”