15.06.2005 - 00:00 | Son Güncellenme:
axeko012.jpg Kim Vu Çong, Daewoo'nun Temmuz 1999'da 80 milyar dolar borçla iflas etmesi üzerine yurtdışına çıkmıştı. Dev şirkette başlatılan soruşturma çerçevesinde savcılar, grubun kurucusu olan Kim'in 1999'dan bu yana Fransa, Almanya, Sudan ve Fas gibi birçok ülkede görüldüğünü belirtmişler, eski sanayicinin geri getirilmesinin zor olduğunu, zira ülkedeki birçok politikacıyla yakın ilişkisi bulunan Kim'in getirilmesi için üst düzey yetkililerden onay çıkmadığını öne sürmüşlerdi. Güney Kore'nin müflis sanayi devi Daewoo'nun kurucusu Kim Vu Çong, adalete teslim olmak üzere dün sabah ülkesine döndü. Sanayi imparatorluğunun 1999'da yıkılmasından sonra yurtdışına kaçan ve milyarlarca dolar yolsuzluk yaptığı gerekçesiyle 2001'den bu yana kırmızı bültenle aranan 68 yaşındaki Kim, uluslararası Seul Incheon havaalanına indikten sonra kendisini bekleyen basın mensuplarına, Daewoo yüzünden insanların başına dert açmış olduğuna üzüldüğünü söyledi ve halktan özür diledi. Kim, "adaletin tecelli etmesi için üzerine düşeni yapacağını" belirtti. Savcılar, Kim'in 1997'deki mali kriz döneminde, üst düzey yöneticilerin hesaplarda yaptığı şişirmeden haberi olmasına rağmen bir şey yapmadığını ve firmanın denizaşırı faaliyetlerinde kullanmak üzere İngiltere'de oluşturduğu hesaptan kendi hesabına 20 milyar dolar geçirdiğini iddia ediyor.1997'deki Asya krizinin ardından 55 milyar dolarlık borç yüküyle ayakta kalmaya çalışan, ancak buna fazla dayanamayan Daewoo'nun patronu Kim'in Kore'deki tüm malvarlığına el konulmuştu. Eski sanayici, geçinebilmek için Güneydoğu Asya'da yatırım yapan bir Fransız mühendislik şirketine danışmanlık hizmeti veriyordu. Danışmanlık yapıyordu 110 ülkede 320 bin kişinin çalıştığı ve otomotivden beyaz eşyaya kadar her sektörde yatırımları bulunan Daewoo, kuruluşundan 33 yıl sonra ülkenin Samsung ve Hyundai'den sonra üçüncü büyük şirketi haline gelmişti. Başarı öyküsünü yazan Kim'in "Dünya Büyük ve Yapacak Çok İş Var" adlı kitabı, Kore'de 2 milyondan fazla sattıktan sonra, 21 yabancı dile çevrilmişti.Kim'in batışının en büyük nedeni ise otomotivde uluslararası bir isim haline gelmek istemesiydi. Bu amaçla Polonya, Ukrayna, İran, Vietnam ve Hindistan'da otomobil fabrikaları kuran Kim, önemli miktarda borçlandı. Ancak Asya krizi, Kim'i, fabrikaların kuruluşu aşamasında yakaladı. Bankalar kredileri geri çağırdı ve Daewoo sallanmaya başladı. Bu sırada devreye General Motors (GM) girdi. Daewoo'nun yüzde 50'sini 7 - 10 milyar dolara satışına ilişkin görüşmeler 1998'de bir ön anlaşmayla sonuçlandı. Ancak GM daha sonra, bilançoda "saklanmış zararlar" olduğunu ileri sürerek caydı. GM, sonunda 2002'de otomobil bölümünü satın aldı. Kim'in başarı öyküsünü anlattığı kitabı 2 milyondan fazla satmıştı Daewoo'nun 7 eski yöneticisi 7 yıla varan hapis cezaları almış, 4'ü sonradan affedilmişti. Daewoo'nun batışı, 1997 - 98'deki Asya Krizi'nden olumsuz etkilenen Güney Kore'nin Uluslararası Para Fonu'ndan 58 milyar dolar kredi almasına neden olmuştu. Hükümet, Daewoo'nun batışının etkilerini ortadan kaldırmak için gruba destek sağlamıştı Şirketini GM aldı Daewoo'nun kurucusu olan Kim Vu Çong, ülkesine ayak basar basmaz, halktan özür diledi. Vu Çong'un politikacı tanıdıklarından aldığı destek sayesinde altı yıl boyunca ülkeye getirilemediği belirtildi. Vu Çong'un gelişinde izdiham yaşandı. Bazı gruplar tepki gösterdi. Polis izdihamı önlemekte zorlandı. Vu Çong, 1967'de birkaç bin dolar karşılığında küçük bir tekstil firması kurdu. Bu firma daha sonra Daewoo grubuna dönüştü. G. Kore'nin en büyük şirketlerinde birisi haline geldi ve 300 binden fazla insanı istihdam etti. Daewoo İmparatorluğu 1999'da çöktü. 1999'da çöktü Güney Kore'li otomotiv markası Daewoo, 1990'lı yılların başında ülkemizde ilk olarak BMG firmasının ithal ettiği iş makineleriyle adını duyurdu. 1998 yılında binek araçların distribütörlüğünü Boronkay şirketi aldı. Merhum Barış Manço Daewoo otomobillerinin reklamlarında oynayarak Türkiye'deki şirkete ortak oldu. Hatta otomobillerin yapımını görmek ve sahipleriyle tanışmak için Güney Kore'de kaldı, konserler verdi. 1999'da Daewoo iş makinelerinin distribütörlüğünü alan Sanko, bir yıl sonra da binek otomobillerin ve hafif ticari araçların ithalatına başladı. Ancak Daewoo'nun yaşadığı kriz, ardından da General Motors'a devredilmesinin ardından, binek otomobillerinin ithalatı kesintiye uğradı. Geçtiğimiz yıldan itibaren GM'in, markayı yeniden yapılandırması çerçevesinde, binek otomobiller, Chevrolet markasıyla ve GM Türkiye'nin distribütörlüğünde getirilmeye başlandı. Sanko Holding ekskavatör, lastik tekerlekli yükleyici, forklift, transmikser ve kamyon distribütörlüğünü sürdürüyor. Barış Manço ortağıydı