15.03.2019 - 01:30 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), 10 Mart’ta Etiyopya’nın başkenti Addis Adaba’da yaşanan ve 157 kişinin hayatını kaybettiği kaza sonrası çok sayıda ülkede sivil havacılık otoritelerinin B737 Max’lerin uçuşlarını durdurması ve uçaklara hava sahalarını kapatmasının ardından uçak filosunun uçuşlarının geçici olarak durdurulması talimatını verdi.
Boeing’in son kazadan bu yana piyasa değeri 25 milyar dolara yakın düşüş kaydetti.
4600 sipariş vardı
Boeing’in 4600 adet B737 Max yolcu uçağı siparişi bulunuyor. Bu yıl ve gelecek 3 yıl teslim edilecek siparişlerin neredeyse tamamının Max’ler olacağı tahmin ediliyor. Dolayısıyla modelde üretim hatası tespit edilip siparişlerin iptali, şirketi zor duruma sokabilir.
Havayolları tazminat isteyebilir
Boeing, Avrupalı rakibi Airbus’ın orta mesafede daha verimli yakıt kullanan A321 model güncellemesine karşı geliştirdiği 737 Max modellerinde, uçak motorunu daha etkin hale getirmek için daha büyük bir motor inşa etmişti. Yeni motorun idaresi için de yeni bir uçuş kontrol yazılımı geliştirilmişti. Söz konusu yazılımın otomatik pilot aktifken pilotların müdahalesini devre dışı bırakan bir sistem içerdiği biliniyor.
Kazanın bu özellikten kaynaklanmış olabileceği ihtimali üzerinde de duruluyor. Öte yandan B737 Max’lerin uçuşlarını durduran şirketlerin, Boeing’den zararlarının karşılanmasını talep etmeleri Boeing’i büyük zarara uğratabilir.