25.01.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
Finans Sohbetleri - Kadife Şahin
Banka ve altyapı şirketlerinin alacaklarını tahsilatını gerçekleştiren Recom’un Genel Müdürü Selim Tezel, alacak yönetim şirketleri ve avukatlık büroları tarafından yılda 600 - 700 milyon liralık alacak tahsilat yapıldığı tahmininde bulundu. Tezel, finans kurumlarının bu alacaklarına reel sektör alacaklarının da eklenmesiyle önümüzdeki 3 yıl içinde tutarın 3 - 4 katına (2.8 milyar TL) çıkacağını söyledi.
2014’te bireylerin dışında borçlu şirketlerin de tahsilatlarının takibine başlayacaklarını söyleyen Selim Tezel, alacak sektörüne ilişkin şöyle konuştu:
“2014 yılı her iki kesimde borçluların artacağı bir yıl olacak.
Alacakların çabuk şekilde sulh olmasına aracılık ediyoruz. Faturanın kesilmesinden, kredi kartına ekstrenin kesilmesinden sonra ödeminin yapılmamasından sonra hukuk sürecine girmeden önceden bütün kurumlara hizmet veriyoruz. Başta finansal kurumlar olmak üzere, varlık yönetim şirketleri, alt yapı şirketleri, telefon, doğalgaz, elektrik ve su hizmeti veren şirketlerin tahsilatını gerçekleştiriyoruz.
Müşterisi çoğunlukla bankalar
Alacak yönetim sektörü 2000 ve 2001’de yaşanan bankacılık krizinde başladı. Bankaların içinde çok ciddi gelişti. 2005 ve 2006’da da çok büyüyen bu sektöre dışarıdan şirketler girmeye başladı. Bazıları çağrı merkezlerinin türevi olarak girdiler. Bizim en büyük ortağımız bu alanda dünyanın en büyük şirketlerinden biri olan Crif.”
Tezel, şu anda İstanbul’da faaliyet gösteren şirketin büyüyeceğini, İzmir veya başka bir şehirde daha büyük bir kadro ile hizmet vereceğini söyledi.
Müşterileriniz kimler?
Genelde finans sektörü. Bankalar, tüketici finansman şirketleri, varlık yönetim şirketleri ve hizmet dağıtım şirketleri.
En çok bankalar ile çalışıyoruz. 100 liralık fatura kesiliyor, bunun ödemesi ortalama 90 günde dönüyor. Bu ortalama ödeme vadesini 70 - 80 güne çekmek istiyoruz. Bütün amacımız bu. Finansmana ulaşımın zorlaştığı bir ortamda bu tip hizmetler çok daha öne çıkacak. Türkiye’deki bankaların alacak yönetimi konusundaki altyapıları çok iyi. Personeli yetiştiremedikleri zaman bizden hizmet alıyorlar.
Borçluya nasıl buluyorsunuz?
İnternet çok büyük bir kaynak. Kamuya açık bilgilerden kendisine veya bir yakınına, son çalıştığı yere ulaşıyoruz. 118 bizim için çok iyi bir kaynak. En çok borçluya telefon ile ulaşarak sonuç alıyoruz. 2001 ve 2008 krizlerinde gördük, borçlular hemen adreslerini değiştiriyorlar ve telefonlarını açmıyorlar.
Borçlu nasıl razı oluyor?
İndirim yapıyoruz, taksitlendiriyoruz. Bütün amacımız yasal takip öncesi sulh yoluyla bankalar ve borçlu arasında bir çıkar yol bulmak. Borçlu ile iletişimi koparmadan, ne kadar sık ararsanız o kadar başarılı sonuç alırsınız. Aslında bu kriz dönemleri fırsat bilip kullananlar da var. Çünkü bu dönemlerde borç öteleme ve yeniden yapılandırmalar yapılıyor.
‘İŞLERİMİZ?AÇILACAK’
2014 tahmininiz nedir?
2014 kötü geçecek. Dünyadaki para arzı geçtiğimiz 5 -6 senedeki gibi olmayacak. Bankalar kredi verirken daha çekimser olacaklar, borçlular da işlerini döndürmede zorlanmaya başlanacaklar. Dolayısıyla bizim sektörümüz açısından iyi bir sene olacağını düşünüyorum. Çok ciddi bir büyüme bekliyoruz. Sulh yoluyla borç tahsilatına talebin çok olacağını düşünüyorum. Aksi takdirde yasal süreç başladığında hem süreç uzuyor hem de borçlu için borç ödenmez hale geliyor, yasal yükümlülüklerle birlikte. Ama sulh yoluna gidildiğinde hem ana para kadar ödeniyor, hem de taksitlendirmeye gidiliyor.