28.10.2010 - 00:25 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Dünya gazetecileri ‘dijital devrimi’ İstanbul’da masaya yatırdı. iPhone gibi akıllı telefonlar ve iPad gibi tablet bilgisayarların tüm dünyada yaygınlaşmasıyla, gazetecilik de yeniden şekilleniyor.
120 ülkede 18 bin yayıncı ve 15 bin internet kuruluşunun üye olduğu, alanında en önemli küresel meslek örgütü olan Dünya Gazeteler ve Gazete Yayıncıları Birliği’nin (WAN-IFRA), 18’inci Dünya Dijital Yayın Konferansı İstanbul’da başladı. 16 ülkeden 100’e yakın yayıncının katıldığı konferansın başlığı ise ‘2010 Sonrası’.
WAN-IFRA CEO’su Christoph Riess, “Akıllı telefonlar ve tablet bilgisayarların ortaya çıkmasıyla gazetelerin işi giderek zorlaşıyor. Reklam gelirlerinde artış sağlamak için sürdürülebilir bir iş modeli bulmak lazım. Online medya dünyası, bu toplantıda gazeteciliğin geleceğini tartışacak” dedi.
Zaman farklı, trend aynı
Dünyada reklam harcamalarının 2009’da ekonomik kriz sonrası yüzde 11’den fazla düştüğünü dile getiren Riess, şunları anlattı:
“Televizyon reklamları istikrarlı büyümesini sürdürüyor ancak gazete reklamlarında büyüme yok. İnternet reklamları ise gelişimini sürdürüyor. 2009 yılında televizyon, internet ve gazete reklamlarının tüm reklamlar içindeki payı yüzde 75’di. 2012’de bu rakam yüzde 77 olacak. Ancak bu rakam içinde televizyon ve internet artarken gazete gerileme yaşayacak. Her kıtada trend farklı. İnternet gelirleri Kuzey Amerika’da seneye gazeteyi geçiyor. Asya’da da hemen hemen aynısı olacak ancak Avrupa’da gazete reklamları bir süre daha gücünü korumayı sürdürecek. Tabii orada da sonuç aynı olacak. Zaman çizgisi farklı, ancak trend aynı.”
İnternet reklam gelirlerinin basılı yayınların reklam gelirlerini mutlaka geçeceğini belirten Reiss, “Ancak dijital reklamların getirdiği gelir haberciliği döndüremeyecek. Yani bu iş kârlı ancak tek başına içeriği destekleyebilecek kapasitede değil. Bu yüzden desteklenebilir bir iş modelini ortaya çıkarmalıyız” dedi.
Tablet kalıcı olur mu...
iPhone’un çıkması ile mobil internette devrim yaşandığını söyleyen Reiss, iPhone’u olanların yüzde 80’inin telefonundan haber okuduğunu hatırlattı. Diğer akıllı telefonların da pazarı büyütüğünü belirten Reiss şunları söyledi:
“Tablet bilgisayarlar da piyasayı hareketlendirdi. Ancak iPad gibi tabletler biraz çakıyı andırıyor. Çakının üzerinde tornavidadan kürdana herşey var. Ancak vida sıkıştıracağımız zaman çakı değil, gerçek tornavida arıyoruz. Cep telefonu ve dizüstü bilgisayar varken bunların bir bileşkesi olan tabletlerin kalıcı olup olmayacağını göreceğiz.
Son gelişmelerle birlikte sosyal medyanın önemi de giderek artıyor. Ancak bu alana ayrılan pazarlama bütçeleri halen düşük.”
Hanzade Doğan Boyner
Değişime karşı durmak yerine yenilikçi ve proaktif yayın
Doğan Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, medyada yaşanan dijital devrimin büyük fırsatlar sunduğunu, değişime karşı durmak yerine yenilikçi ve proaktif bir yaklaşımla uyum sağlamak gerektiğini söyledi.
Hanzade Doğan Boyner, 18’inci Dünya Dijital Yayın Konferansı’nda dünya gazetecilerine Türk medyasındaki gelişmeleri anlattı.
Medyadaki dijital devrimin hızlanarak süreceğini belirten Hanzade Doğan Boyner, “Değişim sürecek. Önemli olan değişime karşı durmamak, inovasyon yapma ve proaktif olma yetisini kazanmak. Son dönemde değişiklikler o kadar hızlı oldu ki, medya sorun çözmeye odaklandı. Doğan grubu; teknoloji devriminin gerekliliği olan internet atılımlarını erken gördü ve son 10 yıldır bu alandaki yatırımlarına ciddi olarak ağırlık verdi” dedi.
Gazetelerin reklam pastasındaki payının tüm dünyada azaldığını, internetin payının ise arttığını hatırlatan Hanzade Doğan Boyner şunları söyledi:
“Bugün Türkiye’de 25 milyon civarında tekil internet kullanıcısı var. Türkiye’de en çok tıklanan internet siteleri arasında Milliyet grubu 6’ncı, Hürriyet grubu 8’inci ve Doğan Online ise 10’uncu sırada yer alıyor. Avrupa da en çok ziyaret edilen sitelerin arasında hiçbir gazete yer almazken Türkiye’deki en çok ziyaret edilen sitelerin içinde iki gazetenin yer alması çok önemlidir. Bundan sonraki dönemde ise daha yaratıcı çözümler bulmayı hedeflemekteyiz.”
Dijital devrim 20 yaşında
Dijital devrimin medyada 20 yıl önce başladığını hatırlatan Hanzade Doğan Boyner şöyle devam etti:
“Doğan Gazetecilik olarak internet stratejimizi tek bir haber portaline odaklamadık. Gazetelerimizin ana işleri haber ve yorum üretmek olsa da biz biliyoruz ki bizim okurlarımız hangi sinemaya gitmek, hangi arabayı almak ya da hangi şehre seyahat etmek isteseler bizim gazetelerimize başvuruyorlar. Bu ihtiyaçlarını internette güvendikleri markalarla giderebilmeleri için; milliyet.com.tr; arabam.com, milliyet emlak, real age, bizebiz.com, arakibulaki.com, hangirestoran.com ve hangiotel.com’u kurduk.
İnternetin ilk yıllarında ‘internet nesli’ olarak adlandırılan bu kitle artık büyüdü. Dolayısıyla artık üreten, çalışan ve okuyan bu kitle bizim yazılı basındaki ana hedef kitlemizle örtüşür hale geldi.”
BBC’den ‘canlı demokrasi’ sitesi
BBC Multimedya Gazeteciliği Bölümü yöneticilerinden Pete Clifton, internet yayıncılığının BBC için öneminin giderek arttığını, başlangıçta BBC’nin Londra’daki merkezinde 7. katta bir birimken, artık haber merkezinin tam ortasında yer aldıklarını söyledi. BBC’nin internet haber sitesindeki yenilikleri anlatan Clifton şunları söyledi:
“Democracy Live (Canlı Demokrasi) adlı yeni bir proje geliştirdik. İngiltere’deki ulusal ve yerel tüm meclislerdeki oturumları yan yana canlı aktarıyoruz. Bir konu başlığı ya da isim yazarsanız, onunla ilgili bir konuşma olduğunda haberdar oluyorsunuz. Televizyon yorumcularımıza blog yazdırmaya başladık. Haberlerde grafikleri artırdık. İnsanlar internette haberlerin en fazla 4 paragrafını okuyor. O yüzden haberin 4 paragrafta özetlenmesine çalışıyoruz. Habere giden muhabirlerimizden olay yerinin havasını aktaran iki paragraf yazı istiyoruz. Böylece haberlerimiz tamamen özelleşiyor.”