25.05.2008 - 00:08 | Son Güncellenme:
Tuğba Bozkurt
Akşam saatlerinde birbirinin peşi sıra yayınlanan dizilerin en aranılan atıştırmalığı haline gelen cips, ofisleri de göz hapsine aldı. Ofis atıştırmalıkların önde gideni olan bisküvi ve krakerler yerini cipslere bırakmaya başladı. Firmalar geliştirdikleri sloganlar eşliğinde ofisleri de hedefleri arasına aldı.
Frito Lay’in ofis tüketimine yönelik olarak piyasaya sunduğu Ofis 3-5 ‘Cips kadar lezzetli karakter kadar masum’ sloganıyla ofis çalışanlarının kalbini fethediyor. Çay saatlerinin yerini almaya başlayan 3- 5, aynı zamanda diğer cipslere nazaran yüzde 25 daha az yağlı olmasıyla da dikkat çekiyor. Kızartılmadan fırınlanarak üretilen bu yeni kategoride Kraft da Çerezos markasıyla yer alıyor.
43 gramlık mini çeşitleriyle yönünü ofise çeviren Pringless’ın sloganı ise ‘Çıtırdat eğlenceyi tat’.
3 büyük firma söz sahibi
1980’li yılların sonunda yerli firmaların üretimiyle başlayan, 90’lı yıllarda uluslararası firmaların devreye girmesiyle kızışan cips pazarı, geçen yıl yüzde 15 büyüyerek 800 milyon YTL’lik büyüklüğe ulaştı. Firmalar, soğan, haşhaş, yoğurt, zeytin, pastırma, sucuk, cızbız köfte, yoğurt gibi Türk mutfaklarının geleneksel lezzetlerini cipse adapte ederek pazarı 65 bin tona ulaştırdı.
Dünyada 2 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşan cipsin son 3 yılda yüzde 85 oranında büyüyen atıştırmalık ürünler içindeki payı hızlı bir atış gösteriyor. Pazarda yüzde 120’lik bir büyüme kaydederek atıştırmalıkların açık ara önüne geçen cipsin patates, mısır, mısır çerezi ve pelet olmak üzere 4 farklı ürün bölümü bulunuyor. Geçen yıl yüzde 20’lik bir büyüme sergileyerek pazarın yüzde 75’ine hâkim olan Fritolay; Lay’s, Ruffels, Doridos, A la Turca, Cheetos ve Çerezza’yı üretiyor. Yüzde 15’lik pazar payıyla sektörde ikinciliği oynayan Kraft Gıda ise Cipso, Patos, Çerezos markalarıyla yer alıyor. En küçük pazar payına ise P&G’nin Pringles’ı sahip.
Domateslisi de, fesleğenlisi de var
Firmalar, pazarda yerel mutfaklardan dünya mutfaklarına kadar pek çok farklı aromaları içeren yaklaşık 50 farklı ürünle rekabet ediyor. Geleneksel tatlarla öne çıkan firmalar aynı zamanda cipsi dünya mutfaklarının baharatlarla harmanlayıp körili ve salsalı gibi farklı aromalar yaratarak sınırlı bir tüketiciye de hitap ediyorlar. Geleneksel tatlar arasında en çok tercih edileni domates ve fesleğenli, yoğurtlu ve mevsim yeşillikli. Aralarında Türk damak tadına uygun olanlar olsa da, cipsseverler vazgeçilmezi olanlar sade ve baharatlı patates cipsleri. Patates cipleri daha çok genç ve yetişkinler tarafından tüketilirken, patateslilere oranla daha küçük gramajlarda satılan mısır cipsleri en çok çocuklar tarafından tüketiliyor. Mısır irmiğinin patlatılmasıyla yapılan mısır çerezi ve peletler de çocukların yeni gözdesi. Bu yeni segmentte Kraft’ın Çerezos’u Fritol Lay’ın Cheetos ve Çerezza’sıyla rekabet ediyor.
Firmalar, markalarının çizgi film kahramanlarını yaratarak çektikleri reklam firmleriyle de çocukları tavlamanın peşinde.