Ekonomi Eee, peki ne olacak şimdi?

Eee, peki ne olacak şimdi?

16.10.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Durup dururken söylemiyorum bu lafı. Bir dönem egzost emisyonlarını düşürmenin yolunun, küçük hacimli motorlardan geçtiğini düşünen otomotivciler, şimdilerde büyük hacimli motorlara dönüş yapıyor. Bu da, bizim için hayırlı olur mu dersiniz?

Eee, peki ne olacak şimdi

Otomotiv üreticileri, neredeyse son 10 yıldır motor hacimlerini küçültmek için ellerinden geleni yaptı. İster benzinli, ister dizel olsun, turbo ve kompresörler ile desteklenen motorlar, 1.2 hatta 1.0 litre motorlardan ciddi beygirler çıkarttı. Böylelikle hem yakıt tüketiminin azaltılması hem de başta Avrupa Birliği olmak üzere pek çok zorunlu “emisyon sınırlaması”na uyum sağlanabilecekti. Ve bu da, en çok bizim gibi yüksek hacimli motorlara yüksek oranda vergi ödeyenler için mutluluk vericiydi. 1.6 litre motorlu bir lüks otomobil alma imkanımız doğmuştu zira...

Ancak, son yaşanan emisyon skandalıyla birlikte, otomotiv üreticilerinin çok satan küçük hacimli motorlarını “tedavülden” kaldırmaya başlayacağı duyumları geliyor yavaş yavaş. Paris fuarında açıklama yapan Renault, General Motors ve VW yöneticileri, gelecek üç yılda popüler küçük hacimli motorlarıyla vedalaşmak zorunda kalacaklarını açıkladılar. Genel kanı, bu yöntemi, diğer üreticilerin de izleyeceği yönünde... Üstelik dizel ve benzinli ayrımı olmaksızın...

Haberin Devamı

Eee, peki ne olacak şimdi


Reçete var mı?

Bir dönem “benzinli motorların potansiyeli çok. Küçültme ve diğer yöntemlerle, yakıt tüketimini azaltmak, dizele üstünlük sağlamak mümkün” diyen üreticiler, şimdilerde “Hacim küçültmenin sınırlarındayız. Daha ilerisi yok!” demeye başladı anlayacağınız.

Yıllardır üreticiler, küçük hacimli ve turbolu, hatta iki silindirli motorlarla, emisyon değerlerinin düşürdüklerini belirtiyorlardı. Ancak son emisyon skandalının ardından, ölçümlerin sadece laboratuvarlarda değil de, gerçek yol koşullarında ve yüklü olarak da yapılacağının açıklanması, bunun sonunu getirecek.

Eee, peki ne olacak şimdi
Nitekim üreticilerin küçük motorlardan daha fazla güç elde etmek için kullandığı turboların, motora yük bindiğinden emisyon yani zararlı gaz salımının yüzde 15-20 arttığının farkına varılmış. Bu da, önceden belirtilen yasal sınırın aşılması anlamına geliyor ki, işin sonunda yalancı durumuna düşmek de var!

Haberler kötü

İşte bu yüzden üreticiler, özellikle dizellerde hacimleri büyütmeye başladı. GM, 1.2 lt’lik motorlarını 2019’dan itibaren büyütmeyi planlıyormuş. VW ise, 1.4 lt 3 silindir dizelini, küçük modellerinde bile 1.6 ile değiştiriyor.

Bu bizi etkiler mi peki? Öncelikle söyleyeyim, şimdilik yakın gelecekte 1.5 litrenin altında dizel ve 1.2 lt benzinlilerden daha düşük hacimli motor olmayacağı söyleniyor. Özellikle de orta sınıfa kadar olan modellerde. Dolayısıyla, Türkiye pazarının bu anlamda çok fazla etkilenmesi beklenmiyor. Ancak orta sınıfın üstündeki modellerde motorların daha da büyümesi mümkün görünüyor ki, bu da, vergi sisteminden dolayı bize biraz yük getirebilir.

Haberin Devamı

Eee, peki ne olacak şimdi
Hemen söyleyeyim, otomotiv üreticilerinin, özellikle hibrit ve elektrikli modellere daha fazla ağırlık vereceği de, Paris fuarında görüldü. Bu da, yakın zamanda Türkiye’de hibrit modellerin vergi avantajına kavuşmasıyla “iyi bir haber” gibi görünüyor. Yani, şimdilik korkulacak bir şey yok gibi. En azından bir 10 yıl daha...

Yazarlar