25.04.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Türkiye’de elektronik ticaret sektörü geçen yıla göre yüzde 42 oranında büyüyerek 59.9 milyar liralık hacme ulaştı.
Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından, Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) proje ortaklığıyla, Deloitte Türkiye, SimilarWeb ve İnveon veri ortaklığıyla hazırlanan ‘Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü’ raporuna göre, 2014-2018 yılları arasında sektörün ortalama yıllık büyüme hızı yüzde 33 oldu.
Dinamik bir sektör
TÜBİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Kübra Erman Karaca, e-ticaret sektörünün Türkiye ekonomisi için zorlu geçen bir yılda bile hızlı büyümesini sürdürdüğünü söyledi. E-ticaret sektörüne artık ‘dijital ticaret’ demenin daha doğru olacağını belirten Karaca, “Bu sektör Türkiye’nin hızla büyüyen, gelişen ve en dinamik sektörleri arasında yer alıyor. Dijital dönüşümün kamu ve büyük işletmelerin yanı sıra kobilerde, toplumda ve bireylerde de olması önem taşıyor. Bireylerin yeni teknolojileri kullanarak hayatlarını kolaylaştıracak gelişmelere adapte olması sektörün büyümesinde itici güç unsuru” dedi.
Karaca, raporun bu yıl altıncısını hazırladıklarını dile getirerek, e-ticaretin bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün büyüyen bir parçası olduğunu kaydetti.
“Geçen yıl yüzde 42 oranında bir büyüme gerçekleşti. E-ticareti sadece online alışveriş olarak değil, harekete geçirdiği sektörlerle birlikte ele almak lazım. Bu açıdan e-ticaret ülkemizde özellikle turizm, teknoloji ve perakende sektörlerinin gelişmesine çok önemli katkıda bulunuyor. İleride daha yüksek paylar alacak.”
En çok tatil ve seyahate harcadık
2018 yılında 59.9 milyar TL olarak gerçekleşen e-ticaretin alt kırılımları şöyle:
- Tatil ve seyahate 22.9 milyar TL harcandı
- Online perakendenin payı 20.8 milyar TL
- Çok kanallı online perakende 10.7 milyar TL
- Online bahise 5.5 milyar TL gitti
Genel perakende payı yüzde 5.3 oldu
- Türkiye’de e-ticaretin toplam perakende içindeki payı yüzde 5.3
- Gelişmiş ülkelerde bu ortalama yüzde 11.1’de
- Gelişmekte olan ülkeler ortalaması yüzde 5.9
- Sadece onlineda pazaryeri büyüklüğü 10.4 milyar TL
- Online çok kategorilide büyüklük 4.8 milyar TL
- Online dikeyin payı ise 1.2 milyar TL
Öne çıkan trendler
Raporda öne çıkan trendler de var. Tüketici ürünlerinde görülen fiyat artışı ve kur etkisiyle bu yıl sepet büyüklükleri geçen yıllara göre daha fazla arttı. Türkiye’ye artan yabancı turist trafiği, havayolu ve konaklama şirketlerinin online trafik rakamlarını pozitif etkiledi. Trafiğe ek olarak yükselen kur etkisiyle tatil seyahat kategorisi hızlı büyüdü. Elektronik daha düşük performans gösterdi.
Büyüklerin payı artıyor
Deloitte Türkiye Direktörü Alper Günaydın da, 2018’de büyük alışveriş sitelerinin yüksek performans gösterdiğine dikkat çekerek, ilk 10 büyük alışveriş sitesinin pazar payının artışını sürdürmeye devam ettiğini aktardı. Enuygun.com Kurucusu ve CEO’su Çağlar Erol da, online seyahatin payının giderek arttığını belirterek, “Seyahatte offlineden onlineye bir kayış yaşanıyor. Raporda bunun e-ticaretin büyümesine katkısı görülüyor. Enuygun.com olarak piyasayı yönlendiren, alışkanlıkları değiştiren bir şirket olduk” dedi.