Ekonomi İki Türkiye’ye bedel birleşme

İki Türkiye’ye bedel birleşme

11.01.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

İki Türkiye’ye bedel birleşme

İki Türkiye’ye bedel birleşme


Time Warner ile American On Line'ın 350 milyar dolarlık birleşmesiyle Türkiye'nin milli gelirinin yaklaşık iki katı büyüklüğünde bir şirket doğdu


       Global ekonominin belkemiğini oluşturan uluslararası iletişim, haber ve eğlence hizmetlerinde yeni bir dev doğuyor. Dünya medya ve eğlence endüstrisinin en büyük şirketi olan, CNN televizyonu, TIME dergisi ve Warner Bros. sinema stüdyolarının sahibi Time Warner ile dünyanın bir numaralı internet servisi America On Line (AOL) birleşme kararı aldılar.
       Dün resmen açıklanan ve 2000 yılı sonunda tamamlanması beklenen birleşme, internetin medya üzerinde kurduğu egemenliğin de teyidi anlamına geliyor. Toplam hisselerinin değeri 350 milyar dolara (195.5 katrilyon lira), yani Türkiye'nin 200 milyar dolarlık GSMH'sının 1.75 katına ulaşan Time Warner - AOL birleşmesi tamamlanınca, yeni şirketin yüzde 55'i AOL hissedarlarının eline geçmiş olacak. Yeni şirketin yönetim kurulu başkanlığına da, halen AOL'de bu görevi yapan Steve Case getirilecek.
       Time Warner'ın Başkanı Richard Parsons, bu birleşmenin sadece iki şirket açısından hayati bir olay olmakla kalmadığını belirterek, "İnternet çağını resmen başlatan bir dönüm noktası" oluşturacağını söyledi. CNN'in kurucusu ve Time Warner'ın Başkan Yardımcısı Ted Turner'ın da birleşme kararını desteklediği belirtiliyor.

İnternetin dayanılmaz gücü

       Time Warner - AOL birleşmesi, basın yayın kuruluşlarının giderek yayılan internet egemenliği karşısındaki ayakta kalma mücadelesinin de bir yansıması. Dünyanın her yanındaki gazete, dergi ve televizyonlar internet ile rekabetin zorluklarını artan ölçüde hissediyor ve internet aracılığıyla müşterilerine ulaşma olanaklarını genişletmeye çalışıyor.
       Şu andaki piyasa değeri 164 milyar dolar olan AOL, tüm dünyada 20 milyon aboneye sahip ve toplam 15 ülkede yedi ayrı dilden internet hizmeti veriyor. AOL'in hizmetleri, abonelerinin internet aracılığıyla bütün dünyadaki gazete ve televizyonların programlarına ulaşmasını sağlamanın ötesinde, haber, eğlence ve iletişim kaynaklarını abonenin ilgisine göre tarayarak bir araya getiren özel paketler de içeriyor.
       Time Warner'ın piyasa değeri ise, 97 milyar dolar ile AOL'in değerinin yüzde 60'ına karşılık geliyor.
       Time Warner hebarcilikte ve eğlencede dünyanın tartışmasız en büyük ismi. CNN televizyonu, dünyanın her yanında toplam 1 milyar kişi tarafından izleniyor. Time Warner'ın ayrıca HBO, TNT, TBS gibi ABD çapında çok popüler televizyon kanalları da var. TIME dergisinin yanısıra, People, Entertainment Weekly, Sports İllustrated gibi dergileri de yayınlayan Time Warner'ın dünya çapında eriştiği okur sayısı 120 milyon. Grubun CompuServe adlı internet servisinin de 2 milyon 200 bin abonesi var.

Bildiğimiz her şey değişecek

       Serhat Ayan
       Dünyanın internet ve medya devlerinin birleşmesinden ortaya yepyeni bir iletişim organı çıkıyor. Uzmanlar bunu ne bir internet hizmeti ne de bilinen anlamda bir medya organı olarak tanımlayamıyor.
       Öncelikle bilgi kelimesinde anlam kayması olacak: Eskiden dünya ve yurtta meydana gelen olaylardan ibaret olan bilgi, şekil değiştirerek hangi sinemada hangi filmin oynadığı, hangi müzik kasetinin daha çok sattığı, hangi restoranda Çin yemeklerinin daha iyi yapıldığı gibi anlamlar kazanacak. Globalleşmenin oluşturduğu haber okyanusunda, isteyen spor haberlerinin ağırlıkta olduğu bir içeriğe kavuşurken isteyen dünya ya da bulunduğu bölgedeki haberleri okuyabilecek.
       Müzik alanında Time Warner'ın çok önemli ürünleri var. Bu ürünlerin AOL'un elektronik ticaret özelliklerinin kullanılmasıyla satışlarında patlama yaşanması bekleniyor.
       Eğlence alanında AOL'un internet üstündeki film siteleri ve televizyon tanıtımlarıyla Time Warner'ın haber ve film kanalları, kablolu yayınlar üstünde birleşiyor. Her iki şirket de birbirlerinin olanakları kullanarak satış kanallarını genişletecek ve elektronik ticarette üstün duruma geçecek.
       Teknoloji alanında sadece ev kullanıcıları değil, şirket çalışanları için de önemli gelişmeler kaydedilecek: Time Warner'ın getireceği finansal bilgiler, şirketlerdeki ilgili birimlere yeni programlar ve kanallardan ulaştırılacak.
       Time Warner'ın kablo alanındaki üstünlüğü ve AOL'un mesajlaşma programları bir araya getirilerek internet üstünden ucuz telefonlaşma özelliği hayata geçirilecek.