Ekonomi İsveç ruhu ağır basıyor

İsveç ruhu ağır basıyor

14.10.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık’ın kamuoyu ile paylaştığı otomobillerin görüntüleri, yerli otomobil projesinde “İsveç ruhu” olduğu hissini güçlendiriyor

İsveç ruhu ağır basıyor

Araçların dış ve iç mekan fotoğraflarının yanı sıra test görüntülerini dikkatle inceleyince, otomobilin geliştirilmesi ve prototipler konusunda şu an Çinlilerin elinde bulunan İsveçli Saab etkilerini görmek mümkün oluyor. Nitekim sedan prototipin arka bölümü ve genel çizgileri Saab 9-3’ü, ön bölümü ise 9-3’ün Amerikalı ikizi Cadillac BLS’yi akla getiriyor. İç mekan ise, Cadillac BLS’den alınmış görünse de, göstergeler Saab 9-3’te kullanılanlardan. Bununla birlikte aracın kontak anahtarı yeri, Cadillac’ta olduğu gibi direksiyonun yanında.

Haberin Devamı


Saab Çinli yatırımcılarda

“Peki bu iki aracın ne benzerliği vardı?” derseniz, iki araç da, Saab General Motors çatısı altındayken aynı platform ve çizgilerle geliştirilmiş, farklı markalarla ve küçük değişikliklerle aynı fabrika, yani İsveç’teki Trollhattan tesislerindeki bantlardan indirilmişti. 2005-2009 yılları arasında İsveç, sonraki bir yıl da Rusya’da üretimde kalan BLS üretimden kaldırılırken, Saab önce Hollandalı Spyker’a sonra da Çinlilere yani National Electric Vehicles Sweden şirketine satılmıştı. Bu şirket de zora düşünce, iki Çinli ortak alarak şimdilerde yoluna devam etmeye çalışıyor.

Saab 9-3’ün geliştirilmiş elektrikli versiyonunun prototipi 2014 yılında hazırlanmış, Çin’de test edilmek üzere de yaklaşık 200 adet üretilmişti. Ancak şirketin bir tedarikçiye olan borcu yüzünden zora düşmesi, üretimi yeniden durdurmuştu.

Haberin Devamı

Bununla birlikte Bakan Işık’ın hatchback olarak nitelediği, filmde ise stationwagon olarak görünen aracın da yine 9-3’e benzerliği dikkat çekiyor.

Yeni vergilendirme

Üç farklı kasa tipi ve üç farklı motor alternatifiyle sunulacağı belirtilen yerli otomobilin, bir babayiğit bulunması ve seri üretimi geçirilmesi halinde, bir vergi ayarlaması yapılmasının kaçınılmaz olduğunu da düşünüyorum.

Nitekim “sadece” elektrikli araçlara yönelik bir ÖTV indirimi yapılmış, ancak “hibrit” ve “menzili uzatılmış elektrikli” araçlar bunun dışında tutulmuştu. Elektrikli araçlarda akülerin doldurulması amacıyla bir tür “jeneratör“ görevi gören motorlar, “aracı hareket ettirmeye yaramasa da”, bu araçlar halen normal motorlu araçlar tarifesinden vergilendiriliyor. Yerli otomobilde bunun yaşanmaması için, bir düzenleme beklemek yanlış olmaz.