Ekonomi Japonlarla ‘sos’a da girdi

Japonlarla ‘sos’a da girdi

01.05.2015 - 02:30 | Son Güncellenme:

Eskişehir Odunpazarı’nda 1915’den itibaren mahallenin sirkecisi olarak sokak sokak çalışan Kemal Kükrer, 1980’li yıllara kadar sürekli artan talep sayesinde “marka” haline geldi. Ancak daha sonra başgösteren aile içi anlaşmazlıklar, markanın gerilemesine yol açtı ve satışa çıkarıldı

Japonlarla ‘sos’a da girdi

1999’da, o zamana kadar uzun süre markanın Antalya bayiliğini yürüten Gülel ailesi, 1.5 milyon dolara Kemal Kükrer markasını satın aldı ve böylece yeni dönem başladı.
İki fabrikanın ardından, yıl içinde Adana’da şalgam fabrikası kurarak ürün yelpazesini genişletmeyi sürdüren Kemal Kükrer markası, aynı zamanda 100. yılını kutluyor. Şirketin Genel Müdürü Sabri Gülel, “Aldığımızda sadece marka vardı” derken, şöyle devam etti:
“Rahmetli Kemal Kükrer, 1953’te üzümden daha fazla sirke almak için ‘mısır koçanıyla fermantasyon’ yöntemini buldu ve 1980’li yılların başına kadar hem alanında lider hem de yenilikçi oldu. Amacımız bunu sürdürmekti. 1999’da satın aldıktan sonra fabrikaya gittiğimizde, tesise fabrika demek zordu. 1500 metrekare, çatısı olmayan bir alandı. Ürünler hortumla dolduruluyordu. Zaman içinde 25 milyon dolar yatırım yaptık. Yıllık 3 bin ton üretimden, 80 bin ton üretime ulaştık. Kobi olmamıza rağmen yabancı gruplar ortaklık için sürekli bize geldiler.”

Büyüme yolunda
Geçen yıl 50 milyon olan ciroyu, bu yıl 70 milyon liraya çıkarmayı hedefleyen firma, geleneksel sirke ve ekşi soslar pazarında yüzde 30 paya sahip. Gülel, 2013’te markanın yüzde 50’sini 60 milyon liraya Japon gıda devi Ajinomoto’ya satıp, stratejik ortaklık yaptıklarını söyledi.
Gülel, “Türkiye’de yeme içme kültürü hızla değişiyor, fast food artıyor, bu da sos kullanımını artırıyor. Ama dünyadaki soslar damağımıza uymuyor. Dünya tatlarını kendimize uyarlamak istiyorduk. Bunun için de stratejik ortağa ihtiyacımız vardı” dedi.

Haberin Devamı

Adanalı usta farkı
Şalgam üretimine girmek için Adana’da fabrika kurduklarını kaydeden Gülel, Japon teknolojisini de kullandıklarını dile getirdi. Gülel, üretimde “geleneksel” tadı yakalamak için Adanalı ustalarla çalıştıklarını vurgularken, “Hepsi 20-30 yıllık önemli ustalar. Damak tadımızı onlara emanet ettik. Yatırımımız, 2016 sonuna kadar yapacağımız kapasite artırımlarıyla 20 milyon TL’yi bulacak” diye konuştu.