Ekonomi JETRO: Turizmde genç Japon kadınları hedefleyin, trend olun

JETRO: Turizmde genç Japon kadınları hedefleyin, trend olun

13.03.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:

.

JETRO: Turizmde genç Japon kadınları hedefleyin, trend olun

"Türkiye'yi görmeye çoğunlukla Japon emeklileri geliyor. Esas gençleri çekmelisiniz. Japonya'da trendi genç kadınlar belirler. Vietnam'ı popüler yaptılar. Türkiye bu kadınları hedeflemeli.Türk işçisi Japon gibi çalışkan. Hayranız. Ancak işçi ücreti Doğu Avrupa'ya göre pahalandı. Türkiye'de çalışanla üst yönetici arasında büyük gelir farkı oluyor. Genel müdür yardımcısıyla işçi maaşı arasında uçurum var. Şaşırıyoruz.Ofisimize Japonya'dan çok yatırımcı geliyor. Ama adımlar yavaş atılıyor. Sebep işçi ücretleri. Gelenler otomotiv ve beyaz eşya yan sanayiini inceliyor. Yatırım düşünen 3-4 firma var. Japon Dış Ticaret Örgütü'nün (JETRO) Türkiye Genel Müdürü Mitsuaki Sano, dünyanın en büyük ekonomilerinden birisinin Türkiye'deki temsilcisi. 5 yıldır Türkiye'yi karış karış gezen Sano, kültürel olarak çok yakın olan Türkiye ve Japonya'nın ekonomik ilişkilerde yetersiz kalmasından yakınıyor. Sano, Türkiye'nin imajından, işçi ücretlerine kadar gözlemlerini Milliyet'e anlattı. Sano'nun izlenimleri şöyle: 3 sene önce JETRO yayımlarında Türkiye, Ortadoğu ülkesi olarak yer alırdı. Şimdi bölgeler Avrupa, tek başına Türkiye ve Ortadoğu olarak ayrılıyor. İmaj olarak Avrupa'da değilsiniz ama Ortadoğu'dan koptunuz. Bizde imaj çok önemli.Tekel'in Japon JTI'ya satışının iptali ekonomik ilişkileri olumsuz etkiledi. Japonlar riskten kaçınır. O çok üzücü oldu. Keşke JTI gelseydi. Japon firmaların ilgisi artardı. Japon firmalar gümrükte ve ithalat mevzuatında sorun yaşıyor. Japon mühendis için çalışma izni almak da imkânsız gibi. Ne Ortadoğu, ne Avrupa... Japonya'nın 2. Dünya Savaşı sonrası pek dostu olmadı. Dost olarak Tayland, Türkiye ve bir - iki ülke var. İmparator ailesi bile Türkiye'ye geliyor. Bu çok nadir bir olay. Kültür ilişkimiz bu kadar samimiyken ekonomik ilişki çok yok. Bunun ekonomiye yansıması gerekli.Türkiye'de zorluk çekmiyoruz. Çok benziyoruz. Ama 15 sene önceki İstanbul'u da biliyorum. İstanbul da, insanları da değişti. Eskiden daha naziktiler, son dönemde insani değerler biraz geride kaldı gibi." 'Eski İstanbul kalmadı' Ege ve Boğaziçi üniversitelerinde eğitim gören Mitsuaki Sano, 5 yıldır JETRO Türkiye'nin başında bulunuyor. JETRO'nun yaklaşık 40 yıldır Türkiye'de faaliyet gösterdiğini belirten Sano, "Türkiye'de yatırım yapmak isteyen Japon firmalara yardımcı oluyoruz. Japonya'yla iş yapmak isteyen Türk firmalara bilgi veriyoruz. Türkiye'de 16 Japon firması üretim yapıyor. 15'i otomotiv ve oto yedek parça üzerine çalışıyor, YKK firması ise fermuar üretiyor" dedi. 15 Japon otocu, birisi fermuarcı

Yazarlar