Ekonomi ‘Karttan çek’ hacmi 8.2 trilyon lirayı aştı

‘Karttan çek’ hacmi 8.2 trilyon lirayı aştı

27.01.2024 - 07:00 | Son Güncellenme:

Türkiye’de geçen yıl kartla toplam 8.2 trilyon liralık ödeme yapıldı. Ödeme tutarı 2022’ye göre yüzde 122 büyürken kart sayısı yüzde 17’lik artışla 397 milyon adede yükseldi.

‘Karttan çek’ hacmi 8.2 trilyon lirayı aştı

EKONOMİ SERVİSİ - Geçen yıl Türkiye’de 397 milyon adet kart ile 8.2 trilyon TL kart harcaması yapıldı. Garanti BBVA Ödeme Sistemleri (GÖSAŞ), BKM verileri üzerinden gerçekleştirdiği “Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2023” araştırmasının sonuçlarını açıkladı. Buna göre, 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı adedi, bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 17’lik artışla 397 milyona (118 milyon kredi kartı, 279 milyon banka kartı) yükseldi. Kartlarla yapılan alışveriş harcamaları 8 trilyon 241 milyar TL’ye ulaşt, bu hacim içinde kredi kartı ile yapılan harcamalar da 6 trilyon 699 milyar TL oldu. Toplam kartlı harcamalar, 2022 yılına göre yüzde 122 arttı.

Haberin Devamı

2023 yılında kredi kartı ile yapılan harcamaların yüzde 75’i peşin, yüzde 25’i taksitli olarak gerçekleşti. Taksitli alışverişlerde e-ticaretin payı ise 2022’deki yüzde 50’den yüzde 53’e yükseldi. Kredi kartıyla yapılan e-ticaret harcamalarında peşin alışveriş oranı daha yüksek oldu. Toplam 2 trilyon TL olan kredi kartlı e-ticaret alışverişlerinin yüzde 58’inde peşin tercih edildi.

Çoğunluğu temassız 

2022’de 4 milyar olan temassız işlem adedi, 2023 sonu itibarıyla yaklaşık 5.5 milyar adede ulaşarak son 1 yılda yüzde 39 artış gösterdi. 2023 yılında kartla yapılan yüz yüze işlemler içindeki temassız işlemlerin payı da ortalama yüzde 63’e ulaştı.

‘Karttan çek’ hacmi 8.2 trilyon lirayı aştı

E-ticaret hızlandı

Türkiye’de e-ticaret sektörü büyümesini sürdürürken, e-ticaretin hem toplam kredi kartı harcamaları içindeki payı hem de artış hızı yükseldi. 2023 yılında e-ticaret sektöründe kredi kartıyla yapılan harcama hacmi 2 trilyon 61 milyar TL’ye ulaştı ve bu rakamın toplam kartlı harcamalar içindeki ağırlığı yüzde 31’e yaklaştı. 2022’de bu oran yüzde 29.1’di.