Krizlerde ideal meslek: Satış ve PazarlamaEkonomik kriz firmaların arayışını da değiştirdi. Artık insan kaynakları eklerinde firmalar en çok pazarlama ve satış elemanı arıyor. Muhasebe ve müşteri temsilciliği de krize rağmen yükselen meslekler arasında
KRİZDE PARA NASIL KAZANILIR?
EKONOMİ SERVİSİTürkiye'de ekonomik krizle birlikte piyasa koşullarının değişmesi firmaların arayışlarını da değiştirdi. Krizle daralan sektörler pek çok meslek grubununun iş alanını kısıtlarken, bazı sektörler krizden sonra daha da önem kazandı. Kriz ertesi mayıs, haziran ayları itibariyle insan kaynakları eklerinde firmaların en çok pazarlama ve satış departmanlarına eleman aradıkları görüldü. Müşteri temsilciliği ve muhasebe de krize rağmen talebin yoğun olduğu meslekler arasında yer aldı.
Satış ve pazarlamaya kaydılarPazarlama ve satış sektöründeki firmalar, yönetici düzeyinde ve daha alt kademelerde görev alacak yetkili düzeyinde eleman arıyorlar. Şirketler faaliyet alanlarına göre alacağı pazarlama ve satış elemanlarında farklı nitelikler gözetse de yükseköğrenim, sektör tecrübesi ve İngilizce elemanlarda aranan ortak nokta. Sağlık, boya, cam, plastik, ısı, gıda, tekstil ve yan sanayii sektörlerinde pazarlama elemanı için kimya, metalürji, gıda, elektrik mühendisliği eğitimi almış kişiler daha çok tercih ediliyor. Özellikle krizden sonra mühendisler, daha çok pazarlama sektöründe aranan elemanlar haline geldi.
Daha çok gençler tercih ediliyor Firmaların verdiği iş ilanlarında yaş da giderek önemli bir kriter haline geldi. Üst düzey pazarlama ve satış sorumluları için genellikle 40 yaş sınırı getirilirken, finans ve sigorta şirketlerinde ise 25 ile 30 yaş arasındaki gençler tercih ediliyor. Bu yılın mayıs ve haziran aylarında pazarlama ve satış dışında yükselen bir diğer meslek de müşteri temsilciliği. Özellikle üniversitede okuyan ya da mezun olan gençlerin tercih ettiği müşteri temsilciliği, prim sistemi sayesinde giderek daha cazip bir konuma geldi. İş ilanlarında son 2 ayda en çok aranan bir diğer meslek ise muhasebecilik. Şirketler muhasebe departmanına şirketler eleman alırlarken genellikle tecrübeye önem veriyorlar. Bunun yanı sıra muhasebe elemanlarında office programları ve İngilizce bilmek aranan özellikler arasında.
Muhasebecide aranan nitelikler En az 5 yıl tecrübe
İyi derece İngilizce bilmek
Office programlarına hakimlik
Şirket muhasebesine hakimlik ve maliyet muhasebesinde tecrübe
İş ilanlarında en az aranan meslekler Gıda mühendisliği
Çevre mühedisliği
Tekstil mühendisliği
Finansal danışmanlık
Maden mühendisliği
Metalürji mühendisliği
Mayıs - haziran insan kaynakları iş ilanı sayısı | Satış müdürü ve satış temsilcisi | 117 |
Pazarlama müd. ya da paz. yet. | 52 |
Müşteri Temsilcisi | 60 |
Muhasebeci | 65 |
Pazarlama / satış müdürlerinde aranan nitelikler Üniversite mezunu
İyi derece İngilizce
İyi derece bilgisayar ve Office programlarına hakimlik
5 yıl sektör deneyimi
Sürücü ehliyeti
Erkek adayların askerlikle ilişiğini kesmiş olması
Müşteri temsilciliğinde aranan nitelikler Üniversitede okuyan ya da üniversite mezunu
Bilgisayar ve Office programlarına hakimlik
Prezantabl
İnsan ilişkilierinde başarı
Müşteri potansiyeli olan
26 yaşını geçmemiş olmak
Pazarla kazanUltrasonik ses yayarak ve elektromanyetik alan yaratarak uçan ve yürüyen tüm haşereleri, zararlıları uzaklaştıran ve öldüren elektronik cihazlar ile evcil hayvan ürünleri, pille ve elektrikle çalışan hava temizleyici gibi Amerika'dan ithal ürünler pazarlayan Troya İnternational Ltd. Şti. girişimciler arıyor. Isparta, Zonguldak, Bartın, Karabük, Adana, Mersin, Hatay, Erzurum, Erzincan, Van, Kars, Bingöl, Ağrı, Tunceli, Muş, Iğdır, Bayburt, Ardahan’da il bayilikleri, KKTC'de ülke bayiliği veriyor. İl bayilerinden sadece ticari mükellefiyet isteyen firma, ülke bayilerinde şirket statüsü istiyor. Teminat, depozit gibi talepleri bulunmayan firma illere göre bin 500 ile 15 bin dolar arasında ürün siparişi istiyor. Firma, bayilere
yüzde 55 - 60 oranında kâr marjı veriyor.
Başvuru telefonu: (0232) 368 85 29
Gayrimenkule ortak olunEmpa Gayrimenkul Pazarlama tüm Türkiye'de temsilciler arıyor. Genel merkezi Ankara'da bulunan firmanın Türkiye çapında 43 temsilciliği bulunuyor. Firma temsilcilik seçiminde önceliği "doğru yerde doğru temsilcilik" açmaya veriyor. Franchise giriş bedeli olarak 2 bin ile 6 bin dolar arasında bir miktar talep eden Empa, yıl boyunca Türk Lirası bazında sabitlenmiş bir bedel (Ayda 80 dolar +
KDV) alıyor. Firma temsilcilere eğitim, kurs, seminer, panel eğitim gibi hizmetler de veriyor.
Başvuru telefonu: (0312) 475 25 60
Hızlı servis hızlı para
1991 yılından bu yana fast food sektöründe hizmet veren Pizzamatik, İstanbul başta olmak üzere Türkiye genelinde bayii ağını genişletmeyi planlıyor. Firma girişimcilerde yeterli finansal güç ve iş ahlakı koşulu arıyor. Pizzamatik dış, alışveriş merkezi ve full servis gibi üç çeşit franchise veriyor. Her birinin ilk yatırım sermayesi yerin büyüklüğüne ve özelliğine göre değişiklik gösteriyor.
Franchise şartları
Verilecek franchise sayısı: Belirlenmedi
Franchise verilecek yerler: İstanbul başta olmak üzere tüm Türkiye
Koşullar: Yatırımcının iş ahlakı, finansal durum, referans açısından olumlu bir geçmişe sahip olması
İlk yatırım tutarı: Dış servis dükkânlar için 100 bin dolar, full servis dükkânlar için 150 bin dolar, alışveriş veya iş merkezleri için 125 bin dolar
Franchise giriş bedeli: 15.000 USD
Reklam katılım payı: Yüzde 3
Hedef ciro: Dış servis dükkânlar için 250 - 300 bin dolar, full servis dükkânlar için 650 - 800 bin dolar, alışveriş veya iş merkezleri için 620 - 800 bin dolar
Tel: (0212) 235 82 68
Bilgi için: Necdet Özmen
Yenilikçi olun kazanınAkademisyenler, bu ortamlarda şirketlerin geleneksel politikaları bir tarafa bırakarak yenilikçi uygulamalarla krizi avantaja dönüştürebileceklerini belirtiyorKrizde özel kesimin yatırımdan kaçtığını kaydeden akademisyenler, bunun yerine geleceğe yönelik yatırımlarla üretimin ve istihdamın artırılması gerektiğini belirtiyorlar. Kriz ortamında yeni iş fırsatları doğduğunu, bunun girişimciler tarafından yakalanması gerektiğini söyleyen akademisyenler, fikirlerin de iyi değerlendirilmesi gerektiğinin altını çiziyorlar.
Sabancı Üniversitesi Rektör Danışmanı Cemil Arıkan, risk sermayesi yöntemiyle sermayedar ve fikir sahibinin bir araya getirilmesi gerektiğini söylüyor. Kültür Üniversitesi İktisat Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ali Özgüven, kriz bahanesiyle üretimden kaçmak yerine geleceğe yönelik projeksiyon yapılması gerektiğini belirtirken, İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Nimet Uray ise pazar araştırmaları ile fırsatların yakalanması gerektiğine dikkat çekiyor.
Cemil Arıkan / Sabancı Üniversitesi Rektör Danışmanı Kurumsal Gelişme DirektörüRisk sermayesine önem verin
Kriz ortamında geleneksel alanlardan çıkıp yenilikçi ürünler ortaya koymak şirketlerin felsefesi olmalı. Özellikle bilişim sektöründe fikir sahibi ile sermayedarı ortaya çıkarıp bir araya getirmek gerekiyor. Yani bir tür risk sermayesi. Bunu Ericsson, Siemens ve Tofaş yapıyor. Risk sermayeli hareket Amerika ve Avrupa'da yaygın, bizde de kullanılmaya başlandı. Böyle kriz ortamlarında önemli bir fırsat bu. Fikir sahibi çok insan şu dönemde işsiz, bunu istihdama dönüştürmek gerekiyor.
Prof. Dr. Ali Özgüven / İstanbul Kültür Üniversitesi İktisat Bölüm BaşkanıKriz dönemlerinde devlet istihdama yönelmeli
Kriz ortamında özel sektör yatırım yapmaktan kaçıyor. Bu ortamda devlet kendi eliyle yatırıma, yani istihdama gitmeli. Kitlerin tamamının özelleştirilmesi yanlış. Devletin malvarlığına dayalı gücü şart. Bu kurumlarda istihdam artışı sağlanacak. Özel sektörün desteklenmemesi, aynı zamanda sektörün de kriz bahanesiyle yatırımdan kaçması yanlış. Geleceğe dönük yatırımlara gidilmeli. Para tali olarak tutulmamalı, yatırıma dönüştürülmeli. Kolay para kazandıran faiz,
döviz, gayrimenkul ve ithalat yerine üretime dönülmeli. Devlet sosyal devlet anlayışını sürdürmeli.
Doçent Dr. Nimet Uray / İstanbul Teknik Üniversitesi İşletme Mühendisliği Bölümü Öğretim ÜyesiBöyle ortamlarda firmalar pazar araştırması yapmalı
Krizin belirgin etkisini biz lisans programlarından mezun öğrencilerde, yüksek lisansa yaptıkları aşırı başvurularla görüyoruz. Piyasada iş bulma güçlüğü çeken kişiler kriz ortamını eğitimle atlatıp bu ortam bittikten sonra daha kalifiye bir halde piyasaya dönmeyi amaçlıyorlar. Firmalar bazında duruma bakıldığında ise kriz döneminde yapılan en belirgin olay firmaların reklam, pazar araştırması gibi faaliyet masraflarını düşürmeleri. Hem biz akademisyenler hem de sektör kuruluşları bunu desteklemiyoruz. Bunun yerine firmalar, kriz döneminde pazar araştırması yaparak, tüketicinin hangi ürüne, promosyona vs. eğilimi olduğunu bilip pazarda bu şekilde hareket etmeli. Ayrıca bu durumda bu alanlarda istihdam da düşüyor.
Yurtdışı olanaklarına dikkat!Kriz ortamında işsiz kalan profesyoneller için son zamanlarda ortaya çıkan önemli bir alternatif ise yurtdışı iş olanaklarıABD ve Almanya başta olmak üzere Avrupa ülkelerinden gelen talepler, Türkiye'deki nitelikli iş gücü tarafından olumlu karşılanıyor. Özellikle IT sektörüne yönelik olarak bu ülkelerden çok yoğun talep var. Web geliştirme, yazılım geliştirme, uygulama yazılımı danışmanı, IT yöneticisi, ürün yöneticisi gibi değişik pozisyonlardaki yurtdışı iş ilanlarına yüksek oranlarda başvurular gerçekleşiyor. Piyasada yurtdışında çalışmak için ciddi bir talep olduğu belirtiliyor.
Krizden en fazla etkilenen gruplardan bir tanesi de yeni mezunlar. Yeni mezunlar için danışmanlık firmaları henüz yolun başında olan bu kesime kesinlikle profesyonel destek almaları, yani kariyer danışmanlığı hizmetlerinden yararlanmaları konusunda uyarıda bulunuyor. Kamuoyu araştırmaları da yeni mezunların büyük çoğunluğunun yurtdışında çalışmayı arzu ettiklerini ortaya koyuyor. Özellikle ABD'den yeni mezunlara yönelik olarak yoğun bir talep var. Bilgisayar, elektronik ve endüstri mühendisliği başta olmak üzere turizm ve işletme gözde bölümler. Yurtiçinde de IT ve Telekom sektöründe yer alan firmalar az da olsa eleman alımına devam ediyorlar. Yeni mezunlara da başta iş arama portalları ve danışmanlık firmaları olmak üzere tüm kanalları kullanmaları öneriliyor.
Sphere Consulting Services Tel: 0 216 495 47 60
Fax: 0 216 333 45 66www.spherecon.com www.insankaynaklari.hizmetleri.com
BİTTİEKONOMİ