EkonomiMeyveli soda Karadeniz'den kaynıyor

Meyveli soda Karadeniz'den kaynıyor

24.10.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Gazlı içecek sektöründe kendine yer bulmaya çalışan meyveli maden suyunun pazardaki payı yüzde 22'ye ulaştı. Pazarda 'ilk üç'te yer alan iki markanın Karadeniz kökenli olması dikkat çekiyor

Meyveli soda Karadenizden kaynıyor

Yaklaşık 60 milyon dolarlık bir ciroya sahip olan bu pazarda 25 irili ufaklı firma yer alıyor. Fakat bu firmaların sadece 4 - 5 tanesi isim yapmayı başarmış. Geri kalanların bir kısmı üretime son verirken bir kısmı kendi küçük dağıtım bölgelerinin dışına çıkamamış. Meyveli maden suyu pazarının lideri Giresun merkezli Freşa markası. Çakırmelikoğlu ailesi tarafından yaratılan marka, bu yıl da büyümesini sürdürdü. Hedeflenen büyümenin yüzde 12 üzerine çıkan Freşa'nın ürünleri ABD, Kıbrıs, Kosova, Irak ve Hong Kong'a satılıyor. Rize merkezli Flores ise pazarda üçüncü sırada yer alıyor. Filoğlu Gıda Sanayii, Flores markasıyla 10 milyon YTL'lik bir ciro elde etmiş. Yakın zamanda enerji içeceği üretimine geçmeye hazırlanan firma, 10 - 15 milyon euro'luk yatırımla 2008 yılında bir su fabrikası kurmayı da planlıyor. Yeni trend meyveli maden suyu... Gazlı içecek pazarında kendine yer bulmaya çalışan meyveli maden suyunun Türkiye maden suyu pazarındaki payı yüzde 22'lerde. Filoğlu su fabrikası kuracak, enerji içeceği üretecek Flores markasıyla meyveli maden suyu pazarında üçüncülüğe ulaşan Rize merkezli Filoğlu Gıda Sanayii, maden suyu ticaretine 1994 yılında pazarlamacı olarak girmiş. Filoğlu Gıda Sanayii Yönetim Kurulu Başkanı Saim Aslan, 1995 - 2001 arasında Türk Cumhuriyetleri, Azerbaycan gibi ülkelerle yoğun bir ihracat ilişkisi kurduklarını söylüyor. Aslan, "O ülkelere meşrubat ve maden suyu yolladık. Dört yıl üst üste ihracat ödülü aldık. Fakat nakliye maliyetinin yükselmesi Rusya'nın da üretime başlaması, Türkiye'de yaşanan kriz, Rusya'nın o piyasaları eline geçirmesine sebep oldu. Biz de tamamen çekildik" diyor. Bu sırada maden suyu üreticileriyle yaşanan sorunlar fabrika kurma gereğini doğurmuş ve firma 2003'te doğal meyve aromalı maden suyu üretimine başlamış.Flores, yurtdışında Fransa, Kıbrıs, Azerbaycan, Türkmenistan gibi ülkelerde satılıyor. 10 milyon YTL'lik ciroya ulaşan Filoğlu'nun ihracat rakamı ise 2 milyon dolar. Maden suyu tüketiminin Türkiye'de yaygın olmadığını söyleyen Aslan, "Bunun sebebi maden suyunun doğru üretilmemesi. Halk maden suyunu ağır buluyor" diyor. Aslan, herkesin içebileceği nitelikte litrelik maden suyu üreteceklerini söylüyor. Filoğlu, gelecekte su, maden suyu, süt, süt ürünleri ve enerji içeceği üretimine girmeyi planlıyor. Bunun yanında yine Flores markasıyla meyve suyu üretimi ve Piton ismiyle enerji içeceğini piyasaya sunmaya hazırlandıklarını anlatan Aslan, 2008'de 10 - 15 milyon euro'luk yatırımla bir su fabrikası kurmayı planladıklarını sözlerine ekliyor. Yatırıma hazırlanıyor Freşa, Bursa'ya taşınıp ürünlerini çeşitlendirecek Çakırmelikoğlu Maden Suyu İşletmeleri, Freşa'yla bu yıl yüzde 37 büyüyerek hedeflenen rakamın yüzde 12 üzerine çıktı. Üretimini Bursa'ya taşımayı planlayan şirket, yeni fabrikasında kaynaktan çıkan maden suyu ile sodalı ve aromalı farklı ürünlerin üretimini yapacak. Ticaretle uğraşan Çakırmelikoğlu ailesi, 1997 yılında Giresun'a 26 kilometre uzaklıkta bulunan 60 metrekarelik baraka durumundaki İnişdibi Maden Suyu Kaynağı'nı satın alır ve ek yatırımlarla burayı geliştirir. 2001 yılında meyveli maden suyu üretimine geçen Çakırmelikoğlu, meyve aromalı maden suyu sektöründe pazar lideri konumunda olan Freşa markasını yaratır. Çakırmelikoğlu Maden Suyu İşletmeleri Genel Müdürü Tayfun Alp, "2005'te meyve aromalı maden suyu sektörü yüzde 25, Freşa ise yüzde 27 büyüdü. Markamızın 2003'ten bugüne büyümesi ise yüzde 146'yı buldu" diyor.Şirket, meyve aromalı maden suyu Freşa'nın yanı sıra adını kaynağından alan İnişdibi Maden Suyu'nu ve vitaminli meyve aromalı içecek olan Fresher'ı piyasaya sunuyor. İnişdibi maden suyunu, nakliye maliyetlerinden dolayı sadece Karadeniz'de piyasaya sunan şirket, Fresher'ı metropollerde de satıyor.Şirketin 2005 cirosu 26 milyon YTL. 2006'da bu rakamın 36 milyon YTL'yi bulması planlanıyor. Türkiye'de yıllık bazda 100 milyar şişelik kaynak potansiyeli olduğunu belirten Alp, buna rağmen 2005'te 1.2 milyar şişe maden suyu üretimi yapıldığını söylüyor. Alp sözlerine şöyle devam ediyor:"Batı ülkeleri ile kıyaslandığında Türkiye'de maden suyu tüketimi çok düşük. Türkiye'de de insanlar sağlık konusunda bilinçlendikçe, mineral açısından zengin olan maden suyuna talep artıyor."Çakırmelikoğlu, Freşa ve İnişdibi ürünlerini ABD, Kıbrıs. Kosova, Irak ve Hong Kong'a ihraç ediyor. Şirketin ileri dönük en önemli projesi, Bursa İnegöl'de Kurşunlu beldesindeki altyapı çalışmaları tamamlanan yeni fabrikasında üretimini artırmak ve çeşitlendirmek. Hong Kong'a bile uzandı

EN ÇOK OKUNANLAR

KEŞFETYENİ

İlgili Haberler