23.06.2009 - 13:22 | Son Güncellenme:
Türkiye’de başta çocuk bezi Canbebe olmak üzere Canlady, Canped markalarının üreticisi olan ve 2000 yılında Avrupa’nın hijyenik ürünler devi Belçikalı Ontex International Group’a katılan Astel, uluslararası pazarlarda ve iç piyasada daha etkin olmak amacıyla, bağlı bulunduğu grup olan Ontex’in adıyla faaliyetlerine devam etme kararı aldı. Bu gelişmeyle birlikte firmanın ticari unvanını Ontex Tüketim Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. olarak değiştiren şirketin hedefi, Türkiye’yi Balkanlar, Doğu Avrupa,Ortadoğu ve Kuzey Afrika’ya açılımda bölgesel üs olarak konumlandırmak olarak açıklandı.
Türkiye Genel Müdürü Özgür Akyıldız ile birlikte İstanbul’da bir basın toplantısı düzenleyen Ontex Group’un dünya CEO’su Michael Teacher, yeni bir dönemin başlangıcında olduklarını belirterek, “Türkiye’deki şirketimiz Astel artık yoluna Ontex ismiyle devam edecek. Türkiye’de üretilen ürünlerin arkasında Avrupa gücünün olduğunu göstermek için bu değişimi yaptık” dedi. Michael Teacher, Türkiye’nin özellikle Balkanlar, Kuzey Afrika ve Ortadoğu ülkelerine açılımda önemli bir rolü olduğunu ifade ederek, “Canbebe, Canlady ve Canped markalarının sahibi Astel Kağıtçılık’ın bünyemize katılması ile hem coğrafi hem de pazar payı anlamında önemli bir gelişme potansiyeli sağladık. Artık Balkanlar, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Asya piyasalarına Türkiye’den ihracatımızı artıracağız. Bizim için bu basitbir isim değişikliği değil. Çünkü bu kimlikle Türkiye Ontex grubumuz içinde odak merkezi olacağı gibi, yeni yatırımlarda da en üst sırada yer alacak. Türkiye pazarı bizler için büyük fırsatlar sunuyor” dedi.
“TÜRKİYE ÖZEL MARKALI ÜRÜNLER İÇİN BÖLGEDE ÜRETİM ÜSSÜ OLABİLİR”
Belçikalı hijyenik ürünler devi Ontex Group’un yıllık cirosunun 1.2 milyar Euro olduğunu aktaran Teacher, “Ontex çocuk bezleri,hijyenik pedler,tamponlar ve yetişkinler için hasta bezlerinde geniş bir ürün yelpazesine sahiptir. Ontex’in hijyenik ürünler pazarında 24 farklı kategorinin her birinde yüzde 50’ye yakın pazar payı var. Avrupa’nın en büyük ‘private label’ olarak adlandırılan özel marka üreticisiyiz. Ontex’in Helen Harper, Moltex ve Euron adıyla global markaları bulunuyor” diye konuştu. Ontex Group’un 2000 yılından bu yana Türkiye’de 100 milyon doların üstünde bir yatırım gerçekleştirdiğini kaydeden CEO Teacher, “ 2000 yılında 10 makine ile başlayan yatırımlarımız şimdi 18 makine ile devam ediyor. Bu yatırımların içinde şirketin kendisinin dışında ilave makine hatları yenileme ve kapasite artırımı da var “ dedi. Michael Teacher, Türkiye’nin halen Yunanistan v Doğu Avrupa’ya ürün ihraç ettiğini, ayrıca Doğu Avrupa özel marka pazarının da büyümesinde önemli bir rol oynayacağını vurgulayarak, “ Özel etiketli ürünlerde Batı Avrupa’da çok yaygın. Doğu ve Orta Avrupa’da da bu ürünler hızla yaygılaşıyor. Dolayısıyla Türkiye, özel markalı ürünlerde Ontex için bölgedeki üretim üssü olabilir” görüşünü ifade etti.
“CİRODA EN BÜYÜK PAY YÜZDE 70’LE ÇOCUK BEZİNDE”
Toplantıda şirketin faaliyetleri hakkında bilgi veren Ontex Tüketim Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş Genel Müdürü Özgür Akyıldız, son beş yıl içerisinde hızlı bir büyüme kaydettiklerini dile getirerek , “Geçen yıllarda ortalama 50 milyon Euro olan ciromuz, 2008 sonu itibariyle 126 milyon Euro’ya çıktı. 2004’ten bu yana 2.5 kat büyüdük” dedi. Krizin en fazla etkilerinin hissedildiği son üç ayda, geçen yıla göre iç piyasada yüzde 40, ihracatta ise yüzde 50 büyüme kaydettiklerini belirten Akyıldız, 2009 için hedeflerinin de bu oranları yakalamak olduğunu söyledi. Mevcut ciro içinde ana kategoriyi yüzde 70’lik payla Canbebe çocuk bezi ve bebek bakım ürünlerinin oluşturduğunu aktaran Akyıldız, yüzde 30’lık kısmın da hijyenik ped ve hasta bezinden oluştuğunu ekledi.
“BİR MİLYON ÜRÜNDE HATA PAYI 0.4 GİBİ ÇOK DÜŞÜK ORANDA”
Akyıldız, yüksek kalite ile satın alınabilir fiyat ilişkisine önem verdiklerini belirterek “ Çocuk bezinde marka bağımlılığı oldukça yüksek oranlarda. O yüzden anneler tercihlerini kolay değiştirmiyorlar. Canbebe çocuk bezinde en fazla tercih edilen ikinci marka. Islak mendilde ise tercih sıralamasında birinci sıradayız. Bu memnuniyeti korumak için performansı arttırıcı yatırımlarımıza da devam ediyoruz. Üretimde hata payı olarak gösterilen PPM oranı, yani bir milyon üründe hata payı oranımız 0.4 gibi çok düşük bir oranda. Hedefimiz bunu sıfıra indirmek” dedi
Akyıldız, Ontex adını alarak, Türkiye’de çok çetin koşullarda süren rekabette pazar paylarını korumanın yanı sıra hracat performanslarını da arttırmak olduğunu belirterek şunları söyledi: “Ontex merkezden bize kaydırılan Avrupa Private Label (özel marka) işler de bu cirolara ulaşmamızda etkili oldu. Merkez için yaptığımız en büyük iş Lidl marketleri için ürettiğimiz Toujurs, Türkiye’de en çok bilinen ikinci marka olan Canbebe, Canlady ve pazarın lideri olan Canped hasta bezi markalarımızla yurtdışı pazarda da oldukça aktifiz. Toplamda 25 ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz.”
İhracat pazarlarında en öne çıkan ülkelerin Cezayir’in yanı sıra Makedonya, Azerbaycan ve Gürcistan olduğunu kaydeden Akyıldız, “Özel markalı ürünlerin Türkiye’de ve bölgede yaygınlaşmasıyla bu alandaki ihracat potansiyelimizin daha da artacağını öngörüyoruz” diye konuştu.
“CEZAYİR’ DE PAZAR PAYIMIZ YÜZDE 60”
Ontex’in Avrupa’da 9, Türkiye, Cezayir ve Çin ile birlikte dünyada toplam 12 fabrikası bulunduğunu ve 33 milyonluk nüfusuyla Cezayir’in kendileri için önemli bir pazar olduğunu belirten Akyıldız, “Cezayir’de yeni fabrikamız bu yıl faaliyete geçti. 15 milyon dolarlık bir yatırımla bu tesisi gerçekleştirdik. Canbebe, Cezayir’de en çok tercih edilen marka. Burada çok yol aldık ve pazar payımız bu ülkede yüzde 60 seviyelerinde. Biz burada Türk malının kaliteli olduğu algısını yaratarak Türk firmalarının da önünü açtık” diye konuştu.
“ÇOCUK BEZİ DEĞİŞTİRME SÜRESİ 5 SAATTEN 6.2 SAATE ÇIKTI”
Genel Müdür Akyıldız, krizle birlikte durgunlaşan sektörlere göre daha avantajlı olmalarına, krizin sektör üzerinde daraltıcı bir etki yaptığını hatırlatarak sözlerini şöyle sürdürdü: “Yapılan araştırmalara göre anneler geçen sene ortalama 5 saatte bir çocuk bezini değiştiriyordu. Bu yıl yapılan araştırmanın sonuçları ise değiştirme süresinin 6.2 saate çıktığını gösteriyor. Bu yüzde 20’lik bir küçülme demek, pazarın ortalama olarak yüzde 10 organik bir büyüme kaydettiğini , bu anlamda yüzde 10 gibi pazar küçüldü diyebiliriz. Ama krizde küçülen pazara rağmen biz büyüdük. Özellikle son üç ayda, geçen yıla göre iç piyasada yüzde 40, ihracatta da yüzde 50 büyüdük.”
“PAZARIN YÜZDE 70-75’İNE ÜÇ BÜYÜK OYUNCU HAKİM”
Türkiye’de yılda 2.3 milyar adet bebek bezi üretim ve tüketiminin olduğunu kaydeden Akyıldız, “Çocuk bezi pazarının büyüklüğü 590 milyon TL olarak hesaplanıyor. Biz Türkiye’de yılda 500 milyon adet çocuk bezi satıyoruz. Bu rakamla pazarda yüzde 20’lik bir paya sahip bulunuyoruz” diye konuştu. Akyıldız, çocuk bezinde yeni firmaların da girmesiyle rekabetin çok kızıştığının altını çizerken, sektörde esas olarak altı firmanın rekabet halinde olduğunu söyledi. Akyıldız,pazarın Ontex dahil yüzde 70-75’ine üç eski markanın sahip olduğunu, geriye kalan yüzde 25-30’lık bölümü ise diğer markalar ve açık bezlerin oluşturduğunu kaydetti.
KOLİ BANDI ÜRETİCİLİĞİNDEN DÜNYA ŞİRKETİNE
Ontex Tüketim Ürünleri Sanayi ve Ticaret A.Ş Genel Müdürü Özgür Akyıldız, şirketin gelişim seyrini şu sözlerle aktardı:
“Astel Kağıtçılık olarak 1977 yılında kimsenin adını dahi bilmediği Astel Koli bantlarını üreterek faaliyetlerimize başladık. 1990’da çocuk bezi, 1994 yılında hijyenik ve 1998’de ise hasta bezi üretimine başlayarak ürün yelpazemizi genişlettik. Bu genişlemeyle yabancı firmaların ilgisini çektik. 2000 yılında da Belçikalı Ontex Group tarafından satın alındı. Böylece yüzde 100 yabancı sermayeli bir şirket olduk.Türkiye’nin en büyük 228. sanayi kuruluşuyuz. Şirketimizin markaları ise Canbebe, Canlady ve Canped”.