09.04.2011 - 02:30 | Son Güncellenme:
HABER ANALİZ - AYFER YILDIZ
İstanbul deniz ulaşımının yaklaşık yüzde 40’ını sağlayan İstanbul Deniz Otobüsleri’nin (İDO) yüzde 100 hissesinin özelleştirme ihalesini, 861 milyon dolarla Tepe-Akfen- Souter-Sera ortak girişim grubu (OGG) kazandı.
Tepe ve Akfen’in TAV Holding ile TAV Havalimanları’nda da ortaklığı bulunuyor. Böylece, Tepe ve Akfen, havadaki ortaklığını denizde de sürdürecek. Sera Yatırım ise TAV’ın CEO’su Sani Şener’in şirketi. Ortak girişim grubunun İngiliz ortağı ise Londra’nın sembolü haline gelen çift katlı kırmızı otobüsler Double Decker’in sahibi Brian Souter’e ait.
İhale, Rekabet Kurulu’nun izninin ardından İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin onayına sunulacak. Daha sonra ihaleyi kazanan teklif sahibiyle satış sözleşmesi imzalanacak. Ödeme peşin yapılacak.
Tepe-Akfen-Souter-Sera ortak girişim grubu, finansmanın yüzde 25’ini özkaynak, yüzde 75’ini ise krediyle sağlamayı planlıyor. İDO’da Sera’nın yüzde 10, Tepe’nin yüzde 30, Akfen’in yüzde 30, Sera Yatırım’ın yüzde 30 payı olacak. İDO’nun hisselerini satın alan grup, 30 yıl boyunca bazı iskelelerin kullanım hakkını da aldı. Bazı iskelerlerde ise kira sözleşmelerinin yapılacağı belirtiliyor.
‘Ne pahalı ne de ucuz’
Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, çok başarılı olan İDO’nun hizmet kalitesini daha da ileriye götüreceklerini söyledi. Akın ihale fiyatıyla ilgili olarak, “Ne pahalı ne de ucuza aldık. Kafamızdaki rakamla aldık. Daha aşağı olmasını beklemiyorduk. En fazla 890-910 milyon dolara çıkardık” dedi.
“Değişimler düşünüyor musunuz?” sorusuna ise Akın, “Çok güzel hareketler yapacağız. Bu kamu ve özel sektör işbirliğiyle yürüyecek. Yeni hatlar gibi konularda Belediye ile koordinasyon içinde olacağız. Onların yardımları da son derece önemli” diye yanıtladı.
Akfen Holding Murahhas Azası İrfan Erciyas da projenin finansmanı konusunda ihaleye girmeden önce yerli ve yabancı bankalarla görüşme yaptıklarını belirterek, ihalenin bedelinin belli olduğunu, bu bedel üzerinden tekrar görüşüp finansmanı gerçekleştireceklerini söyledi.
Yüzde 25 özkaynaktan
Erciyas, bu konuda herhangi bir problemleri bulunmadığını, yüzde 25 özkaynak ve yüzde 75 finansman şeklinde düşündüklerini kaydetti. Erciyas, öncelikle yeni güzergahlar açmayı planladıklarını kaydederek, “Şu andaki verilen sistem bana göre çok başarılı. Biz bunu çok daha da ileri götürmeye, İstanbul halkının, hatta Körfez’de yaşayanların bu hizmetten faydalananların daha fazla hizmet alması için elimizden gelen gayreti göstereceğiz” diye konuştu.
Bir süre sonra Topçular iskelesinin devre dışı kalacağı, Sirkeci’nin de iptal olacağının hatırlatılarak, “Kârlı bir yatırım yaptınız mı?” sorusuna Erciyas, “Fizibilitemizi buna göre yaptık. Özellikle Körfez geçişinin 2016-2017 yıllarında olacağını tahmin ediyoruz. Bu tarihleri de dikkate alarak çalışmamızı yaptık. Kârlı olacağını düşünüyoruz” yanıtını verdi.
Akfen Holding hisseleri düne göre yüzde 7.31 oranındaki artışla 11.75 liraya kadar çıktı. Hisseler günü yüzde 3.2 primle 11.30 liradan tamamladı.
‘İngiliz ortağımızla sinerji yakaladık’
Sera Yatırım Yönetim Kurulu Üyesi Ozan Şener, İDO’nun hisselerini aldıklarını belirterek, “Son alınan feribot ve deniz otobüslerinin 7’sinin 30 yıl boyunca kullanım hakkını aldık. İstanbul halkına en iyi hizmeti vermeye çalışacağız. İngiliz ortağımızla da iyi bir sinerji yakalayacağız” diye konuştu.
TAV’ın CEO’su Sani Şener’in oğlu olan Ozan Şener, 28 yaşında. İş hayatına Tav İnşaat’ın Katar’daki projelerinde başlayan Ozan Şener, 4 yıldır aile şirketi Sera’da çalışıyor. Şener, Sera Yatırım ile ilgili olarak şu bilgileri verdi: “Sera hem yurtdışı hem de yurtiçinde inşaat yapıyor. Yapımını tamamladığımız Erzincan Havalima’nı geçtiğimiz günlerde açıldı. Şu anda Adıyaman Havalimanı inşaatımız sürüyor. Ayrıca, Sera Taşıt Muayene şirketimiz var. TAV’da da ortaklığımız var.”
İhale olmadı, ortak aldı
Global Liman İşletmeleri, Citibank’a bağlı Citi Venture Capital International Advisors (CVCI) ile Global Liman’da azınlık kalmak suretiyle 200 milyon dolara kadar yatırım yapılması konusunda mutabakata varıldığını açıkladı. Oluşacak yeni yapı nedeniyle Global Liman hisselerinin halka arz işlemlerini durdurdu.
İlk olarak Yıldırım Holding elendi
İhalenin elemesiz ilk turunda Yıldırım Holding elenirken, en yüksek teklif 502 milyon dolar olarak belirlendi ve açık artırmaya 755 milyon dolardan başlandı.
İhale öncesinde Yıldırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ali Rıza Yıldırım’ın neşeli tavırları dikkat çekti.
Açık artırma bölümünde de ilk turda Deniz Turizm Yatırımları (Koç Holding şirketi)-Stena Yatırım Holding Ortak Girişim Grubu, ikinci turda ise Global Liman İşletmeleri teklif vermeyerek ihaleden çekildi.
Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ile Torunlar Gıda arasında devam eden açık artırmada en yüksek teklifi 860 milyon dolar ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu verdi. İhale komisyonundan gelen son artırım talebine olumlu yanıt veren grup, teklifini 861 milyon dolara revize etti. Ortak girişim grubu katılımcıları, ihaleyi kazanmalarını birbirine sarılarak kutladı.
İhalede Global Liman İşletmeleri bir kez, Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ise 2 kez ara istedi.
İhalenin elemesiz ilk turunda Yıldırım Holding elenirken, en yüksek teklif 502 milyon dolar olarak belirlendi ve açık artırmaya 755 milyon dolardan başlandı.
İhale öncesinde Yıldırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ali Rıza Yıldırım’ın neşeli tavırları dikkat çekti.
Açık artırma bölümünde de ilk turda Deniz Turizm Yatırımları (Koç Holding şirketi)-Stena Yatırım Holding Ortak Girişim Grubu, ikinci turda ise Global Liman İşletmeleri teklif vermeyerek ihaleden çekildi.
Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ile Torunlar Gıda arasında devam eden açık artırmada en yüksek teklifi 860 milyon dolar ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu verdi. İhale komisyonundan gelen son artırım talebine olumlu yanıt veren grup, teklifini 861 milyon dolara revize etti. Ortak girişim grubu katılımcıları, ihaleyi kazanmalarını birbirine sarılarak kutladı.
İhalede Global Liman İşletmeleri bir kez, Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ise 2 kez ara istedi.İhalenin elemesiz ilk turunda Yıldırım Holding elenirken, en yüksek teklif 502 milyon dolar olarak belirlendi ve açık artırmaya 755 milyon dolardan başlandı.
İhale öncesinde Yıldırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ali Rıza Yıldırım’ın neşeli tavırları dikkat çekti.
Açık artırma bölümünde de ilk turda Deniz Turizm Yatırımları (Koç Holding şirketi)-Stena Yatırım Holding Ortak Girişim Grubu, ikinci turda ise Global Liman İşletmeleri teklif vermeyerek ihaleden çekildi.
Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ile Torunlar Gıda arasında devam eden açık artırmada en yüksek teklifi 860 milyon dolar ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu verdi. İhale komisyonundan gelen son artırım talebine olumlu yanıt veren grup, teklifini 861 milyon dolara revize etti. Ortak girişim grubu katılımcıları, ihaleyi kazanmalarını birbirine sarılarak kutladı.
İhalede Global Liman İşletmeleri bir kez, Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ise 2 kez ara istedi.İhalenin elemesiz ilk turunda Yıldırım Holding elenirken, en yüksek teklif 502 milyon dolar olarak belirlendi ve açık artırmaya 755 milyon dolardan başlandı.
İhale öncesinde Yıldırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ali Rıza Yıldırım’ın neşeli tavırları dikkat çekti.
Açık artırma bölümünde de ilk turda Deniz Turizm Yatırımları (Koç Holding şirketi)-Stena Yatırım Holding Ortak Girişim Grubu, ikinci turda ise Global Liman İşletmeleri teklif vermeyerek ihaleden çekildi.
Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ile Torunlar Gıda arasında devam eden açık artırmada en yüksek teklifi 860 milyon dolar ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu verdi. İhale komisyonundan gelen son artırım talebine olumlu yanıt veren grup, teklifini 861 milyon dolara revize etti. Ortak girişim grubu katılımcıları, ihaleyi kazanmalarını birbirine sarılarak kutladı.
İhalede Global Liman İşletmeleri bir kez, Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu ise 2 kez ara istedi.
İDO Eylül 2010’da ikiye bölündü
- 30 Eylül 2010 itibariyle İDO ikiye ayrılarak gemi, iskele ve personeli ile birlikte İstanbul Büyükşehir iştiraki olan İstanbul Şehir Hatları Turizm’e devredildi.
- Mevcut faaliyetleri hızlı feribot, deniz otobüsü ve arabalı vapur operasyonlarından oluşan İDO, 2010 yılında yaklaşık 50 milyon yolcu ve 7 milyon araç taşıdı.
- Filosunda 10 hızlı feribot, 25 deniz otobüsü ve 17 arabalı vapuru olan İDO’nun 21’i İstanbul şehir içinde, 14’ü de İstanbul dışında olmak üzere toplam 35 iskelesi var. İDO, 5’i İstanbul şehir içi, 9’u İstanbul dışı olmak üzere 14 ana hatta faaliyette.
- 2010 yılı geliri 347 milyon TL.
‘İhalede iyi bir rekabet yaşandı’
İDO’nun özelleştirmesinin danışman kuruluşu FinansInvest-Arup Konsorsiyumu ve alt danışmanlarının çalışmalarının tamamlanması ardından, ihale ilanı 6 Ocak’ta yayımlanmış ve ihale süreci başlamıştı. Özelleştirme çalışmalarına Mayıs 2010’da başladıklarını belirten Finansinvest Yönetim Kurulu Üyesi Saruhan Doğan, “Özelleştirme zor bir süreç. Yaklaşık 1 yıldır bu konuda çalışıyoruz. Şu anda İDO’nun bütün hisseleri satıldı. İhalede iyi bir rekabet yaşandı. Güzel bir değer yaratıldı” dedi.
Finansinvest’in bugüne kadar 90’ın üzerinde halka arz, 30’un üzerinde özelleştirme, 25’in üzerinde şirket birleşme ve satın alma işlemine aracılık ettiği belirtildi.
Topbaş: Kullanım hakkını verdik
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Kadir Topbaş, ihalede ortaya çıkan 861 milyon doların, belirledikleri muhammen bedelin yanı sıra uzmanlar tarafından beklenen tutarın üzerinde olduğunu belirtti.
Topbaş, ihale sonucunda İDO’nun satışının söz konusu olmayacağını, 30 yıl süreyle kullanım hakkının verileceğini bildirdi. Topbaş, deniz işletmeleri olarak İDO’yu ikiye ayırdıklarını aktararak şunları söyledi:
“Şehir Hatları diye ayrı firma kurduk, o firmaya yüzde 60’ını ayırdık. Şu anda satışı yapılan İDO hattı zatında bir satış değil, bir noktada 30 yıl kullanma hakkını verdik. Diğer taraftan 85 iskelenin 35’i İDO’da kaldı, 50 iskele Şehir Hatları’na geçti. 35 iskeleyle ilgili de 30 yıllık kullanma hakkını alan firmanın bu iskele yerlerine ilişkin ayrıca bir kira ödemesi söz konusu.
Böylece 52 gemi, 31 iskele ve 18 hattın 30 yıllık kullanma hakkını aldılar. Olayı böyle görmek lazım, tamamen mülkiyeti, her şeyi verilmiş gibi değil.”
‘Beşiktaş’tan Bandırma’ya gidilebilecek’
Akfen Holding CEO’su Süha Güçsav, ihale sonrası yaptığı açıklamada, İngiliz ortakları Souter’ın Londra’daki kırmızı otobüslerin sahibi olduğunu hatırlatarak, feribot ile otobüsü birleştirerek yeni bir lojistik hat kurabileceklerini dile getirdi.
Güçsav, “Böylece Beşiktaş’tan binen bir yolcu deniz otobüsüyle Bandırma’ya kadar gidip otobüsle İzmir’e 4-5 saatte geçebilir” dedi.