Ekonomi 'Reklam İçin Şantaja Hayır'

'Reklam İçin Şantaja Hayır'

06.10.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

'Reklam İçin Şantaja Hayır'

Reklam İçin Şantaja Hayır


       Star Gazetesi'nin ilan gelirini artırmak için reklam kuruluşlarıyla reklam veren firmalara şantaj yapması büyük tepkilere neden oldu. Gazete Sahipleri Birliği, "İlan alabilmek için şantaj yöntemlerini benimsemenin kabul edilemeyeceğini" açıklarken, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti (TGC) de, gelişmelerin "Basının saygınlığı açısından endişe verici olduğunu" bildirdi.
       Yoğun tepkilere yol açan gelişmeler, Star Gazetesi'nin pazar günkü sayısında sürmanşetten yayımladığı "Rezalet / Süte dışkı karıştı" haberiyle başladı. Gazete, bazı kasıtlı girişimleriyle tartışma konusu olan Tüm Tüketicileri Koruma Derneği Başkanı Mehmet Barak'ın iddialarına da dayanarak yayımladığı haberde, süt ve süt mamulleri üreten Sütaş'ın ürünlerinde "dışkı ve yüksek oranda küfe" rastlandığını, bulgulara ilişkin raporun iki yıldır saklandığını iddia etti.
       Haber üzerine Sütaş'tan gazetelere verilen tam sayfalık ilanlarda "Son kullanım tarihi geçmiş bir üründen alınan numuneye dayanılarak, iki yıl öncesine ait bir raporla basına ve kamuoyuna yanıltıcı bilgi yansıtılmıştır" denildi.
       Star Gazetsi'nin ilan gelirlerini artırmak için reklam sektöründe önde gelen iki kuruluşun yöneticilerini gazeteye çağırarak "şantaj yaptığı" öne sürüldü. İki kuruluştan birisi olan Saatchi And Saatchi'nin şantaja boyun eğmediği, ancak Sütaş'ın tehditler karşısında reklam işlerini bu şirketten aldığı "ğrenildi.
       Tarım ve Köyişleri Bakanı Hüsnü Yusuf Gökalp de, "Son kullanım tarihi geçmiş bir ürünün analize tabi tutulduğunu belirterek Star'ın haberini kuşkuyla karşıladığını" söyledi.

Gazete Sahipleri: Kabul edilemez

       Gazete Sahipleri Birliği Genel Sekreteri Ömer Ersöz medya kuruluşlarının ticari amaçları doğrultusunda tehdit unsuru oluşturmasının, uluslararası düzeyde gelenek ve deneyi olmayan bir davranış olduğunu söyledi. Ersöz, "Bu nedenle, ilan alabilmek için şantaj yöntemlerini benimsemek, alışılmış ve kabul edilebilir bir uygulama niteliği taşımaz" dedi.
       "Medya, geleceğin değerler zincirinde önemini muhafaza etmek isterse, kurumsal ve etik değerlerine sahip çıkmak zorundadır" diyen Ersöz, aksinin tüm değer yargılarının yitirildiği bir kaosa neden olacağını vurguladı. Ersöz, tüm basın kuruluşlarını konu ile ilgili olarak duyarlı olmaya ve mesleki değerleri savunmaya davet etti.

TGC: Endişe verici

       TGC açıklamasında ise "Bir gazetenin reklam almak için haberi şantaj olarak kullanmakla suçlanması, meslek ilkeleri ve basının saygınlığı bakımından endişe verici bir olaydır. Bu olayın mutlaka açıklığa kavuşturulması için gerek muhatap ve mağdur olan tarafların, gerek Reklam Verenler Derneği ile gerçek tüketici örgütlerinin harekete geçmesini gerekli görmekteyiz" dendi.
       Açıklamada, "Türkiye Gazetecileri Hak ve Sorumluluk Bildirgesi"ndeki şu ilkelere de dikkat çekildi:
       - Gazeteci; mesleğini reklamcılıkla, halkla ilişkilerle veya propagandacılıkla karıştıramaz. İlan - reklam kaynaklarından herhangi bir telkin, tavsiye alamaz, maddi çıkar sağlayamaz.
       - Gazeteci; her ne amaçla olursa olsun, tehdit ve şantaj gibi yollara başvurmaz. Gazeteci bu şekildeki baskılara da karşı koyar."