Ekonomi THY ve Pegasus'a 'ucuz bilet' cezası

THY ve Pegasus'a 'ucuz bilet' cezası

08.05.2008 - 15:36 | Son Güncellenme:

.

THY ve Pegasusa ucuz bilet cezası

Reklam Kurulu, THY ve Pegasus’a, ucuz bilet
reklamlarında ilan edilen fiyatlara vergi ve diğer ücretlerin dahil
edilmemesi suretiyle tüketicinin yanıltıldığı gerekçesiyle 60 bin’er YTL
idari para ve reklamları durdurma cezası verdi.
Reklam Kurulu’nun Nisan ayında yaptığı toplantıda alınan kararlara
ilişkin duyuruya göre, THY’nin internet sitesinde ve Skylife isimli
derginin Nisan 2008 sayısında yer alan reklamlarda; Türkiye-New York,
Türkiye-Chicago, Tunus-İstanbul, Türkiye-Madrid, Türkiye-Barcelona
uçuşlarıyla ilgili olarak promosyonlarda belirtilen fiyatlara,
"Hopa’dan Batum’a, oradan İstanbul’a 99 YTL", "İstanbul-Hatay hattı
açıldı 59 YTL" başlıklı reklamlarda belirtilen fiyatlara ve "Her Hafta
Farklı Noktalara Gidiş-Dönüş 111 EURO" başlıklı reklamda belirtilen
fiyata, vergiler ve diğer ücretlerin dahil edilmediği belirtildi.
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un "Fiyat Etiketi" başlıklı
maddesi ile Etiket, Tarife ve Fiyat Listeleri Yönetmeliği’ne uygun
olmayan bu reklamlar nedeniyle THY’ye 60 bin YTL idari para ve reklamı
durdurma cezası verildi.
Aynı şekilde, Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş’nin Mart ayında yayımlanan
"Şimdi Bilet Ücreti De Yok" başlıklı reklamda "0 YTL’den başlayan
fiyatlar" ibaresine yer verildiği ve yurtiçi-yurtdışı uçuşlar için ayrı
ayrı olmak üzere yakıt harcı, havaalanı vergisi ve hizmet ücretinin
dipnot olarak gösterildiği, reklama ilişkin yazılı açıklamanın da
"Pegasus’tan tam 350 bin Bedava Bilet" başlığıyla sunulduğu belirlendi.
Söz konusu kampanyada minimum yurtiçi uçuş ücretinin vergi ve harçlar
nedeniyle 34 YTL, yurtdışı uçuş ücretinin ise 50 avro olmasına rağmen
hiç ücret ödenmeksizin 350 bin adet bilet alınabileceği yönünde tanıtım
yapılmasının yanıltıcı nitelikte olduğu belirtilerek, mevzuata aykırı
uygulama nedeniyle Pegasus’a 60 bin YTL idari para ve reklamı durdurma
cezası verildi.

Haberin Devamı

AVEA’YA 126,9 BİN YTL REKLAM CEZASI

Reklam Kurulu, Avea İletişim Hizmetleri’ne de, "Mobil Öğrenci"
tarifesi reklamları nedeniyle 126,9 bin YTL idari para cezası ve bu
reklamları durdurma cezası verdi. Firmanın, "Mobil Öğrenci" tarifesine
ilişkin muhtelif mecralarda yayınlanan reklamlarda yapılan
karşılaştırmalarda; diğer firmaların ad ve tarifelerine yer verdiği
belirlenirken, karşılaştırılan hizmetlerin aynı nitelikte, aynı istek ve
ihtiyaca cevap veren hizmetler olmadığı belirtildi. "Mobil Öğrenci"
tarifesine kayıt için gerekli olan "150 kontör" ya da "50 kontör"
ücretinin ödeneceğine ilişkin bir bilginin anılan reklamlarda yer
almadığına dikkat çekilerek, mevzuata aykırı bu tespitler nedeniyle
firmaya 63 bin 453 YTL idari para ve reklamı durdurma cezası verildiği
kaydedildi.
Diğer taraftan, firmanın daha önce reklam cezası almış olması nedeniyle
bu para cezası iki katı, 126 bin 906 YTL olarak uygulanacak.

Haberin Devamı

ÖRTÜLÜ REKLAM CEZALARI

Reklam Kurulu’nun Nisan ayında yapılan toplantısında, Hürriyet
Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş’ye, bir alkollü içkinin örtülü reklamını
yaptığı için 59 bin 192 YTL idari para ve reklamı durdurma cezası
verilirken, bir yıl içinde alınan ikinci reklam cezası olması nedeniyle
para cezası, 118 bin 384 YTL olarak uygulanacak.
Yeni Asır gazetesine de bir firmanın örtülü reklamını yaptığı için 5 bin
919 YTL idari para ve örtülü reklamları durdurma cezaları verilirken,
fiilin bir yıl içinde ikinci kez tekrar edilmesi nedeniyle para cezası
11 bin 838 YTL olarak uygulanacak.
Meltem Televizyon Yayıncılık A.Ş’ye ait Meltem Tv’de de bir kebap
firmasının örtülü reklamının yapıldığı belirlenirken, reklamın
durdurulmasına karar verildi.

CARREFOURSA’YA REKLAM CEZALARI

Carrefoursa Carrefour Sabancı Ticaret Merkezi A.Ş’ye, 3 ayrı reklam
uygulaması nedeniyle toplam 28 bin 639 YTL para cezası ve reklamları
durdurma cezası verildi. Şirketin Çorum, Ordu, Edirne ve Tekirdağ
illerinde faaliyette bulunan "CarrefourSA Exspress" mağazalarına ait
afiş reklamlarında, "bu şehirlerde faaliyette bulunan rakip firmaların
baş harfleri kullanılarak fiyat karşılaştırmaları yapılmasının", haksız
rekabete yol açtığı ve tüketicilerin yanıltılmasına neden olduğu
belirtildi. Mevzuata aykırı bu uygulama nedeniyle şirket hakkında, her
bir il için ayrı ayrı yerel düzeyde 5 bin 919’ar YTL idari para cezası
ve reklamı durdurma cezası uygulanmasına karar verildi. Şirket, bu
uygulama nedeniyle yerel düzeyde toplam 23 bin 248 YTL idari para cezası
ödeyecek.
Carrefoursa’ya, insert reklamlarında, gerçek satış fiyatı "27 YTL"
olan bir deterjanın fiyatının "7,89 YTL" olarak gösterilerek
tüketicinin yanıltıldığı gerekçesiyle, yerel düzeyde 5 bin 491 YTL idari
para ve bu reklamları durdurma cezaları verildi.

Haberin Devamı

İNDİRİME SUNULAN MAL MİKTARI DA REKLAMDA OLACAK

Ayrıca, indirimli fiyat ile satışa sunacağını duyurduğu bir ürüne
ilişkin reklamda "indirim miktarı veya oranının, satışa sunulan mal ve
hizmetlerin miktarının, malın indirim öncesi fiyatının belirtilmemesi"
nedeniyle de Carrefoursa’nın, reklamı durdurmasına karar verildi.
Aynı şekilde, Bimeks Bilgi İşlem ve Dış Ticaret A.Ş’nin cep telefonuna
ilişkin indirimli fiyattan satış reklamı, "satışa sunulan mal
miktarının belirtilmediği" gerekçesiyle durduruldu.

Haberin Devamı

"DELİ MİYİM ÇOK ÖDEYİM" İFADESİ, RENCİDE EDİCİ"

Electro World İç ve Dış Ticaret A.Ş’nin reklamında yer alan "Deli miyim
çok ödeyeyim" ifadeleri de bu mağazadan alım yapmayan tüketiciler ve
benzer ürünleri satan firmalar açısından "rencide edici" bulundu ve
reklamın durdurulmasına karar verildi.
Reklam Kurulu kararında, "firmanın diğer elektronik eşya satıcısı
firmalara nazaran daha ucuz satış yaptığını ispat eden herhangi bir
belge sunmadığı" belirtilirken, ayrıca, reklamda yer alan; "Deli miyim
çok ödeyeyim" ifadeleri ile de başka firmalardan alış veriş yapan
tüketicilerin ve benzer türde ürünler satan diğer firmaların rencide
edildiği kaydedildi.

SANAL OYUN SİTELERİNE CEZA

Haberin Devamı

WEP İletişim Başkent Hosting’in, kendi internet sitesinde talih oyunları
oynanmasına yönelik sanal ortam oluşturarak casino tanıtımı, reklam ve
yönlendirme faaliyetinde bulunduğu, dolayısıyla sanal ortamda oyun,
faaliyet ve reklam yasağına aykırı hareket edildiği belirlendi. Sanal
Ortamda Oynatılan Talih Oyunları Hakkında Yönetmeliğe uygun olmayan bu
reklam nedeniyle firmaya, 54 bin 913 YTL idari para ve anılan reklamları
durdurma cezaları verildi.
Kerem Yılmaz’a da "internet sitesinde çeşitli kumar sitelerine ilişkin
olarak yayımlanan reklamlar ile talih oyunları oynanmasına yönelik sanal
ortam oluşturarak reklam ve yönlendirme faaliyetinde bulunduğu"
gerekçesi ile reklamı durdurma cezası verildi.
ABC Dış Ticaret ve Pazarlama Ltd. Şti.’nin "SHUIZU Manyetik Enerji
Bilekliği" adlı ürününün reklamında yer alan ifadeler yanıltıcı
bulunurken, şirkete 59 bin 192 YTL idari para ve reklamı durdurma
cezaları uygulandı.
Ümit Kızal’a, "Tam-Yak" isimli yakıt tasarruf cihazına ilişkin
reklamlardaki yanıltıcı ifadeler nedeniyle 6 bin YTL para cezası
verilirken, tüketiciyi yanıltıcı ifadeler ve mevzuata aykırı uygulamalar
nedeniyle 3 güzellik merkezinin reklamları da durduruldu.
Yeditepe Üniversitesi bünyesindeki Göz Hastanesi’ne, gazetelerde yer
alan reklamlardaki ifadelerin "sağlık kuruluşuna ticari bir görünüm
verdiği, talep yaratmaya yönelik ve benzer sağlık kuruluşları aleyhine
haksız rekabete yol açabilecek nitelikte olduğu" gerekçeleriyle, 59 bin
192 YTL idari para cezası verildi.

KİŞİSEL BAKIM ve KOZMETİK

Kurul, L’Oreal Türkiye Kozmetik San. ve Tic. A.Ş.’ye, "Vichy Myokine
Fusio Night" ve "Vichy Dermablend" adlı ürünlerin reklamlarındaki
yanıltıcı ifadeler nedeniyle, her ürün reklamı için ayrı ayrı 54 bin 913
YTL idari para cezası verirken, "Vichy Lipo-Metric" isimli ürünün
reklamını da durdurdu.
EİP Eczacıbaşı İlaç Pazarlama A.Ş.’ye, "Vicks First Defence" adlı
ürünün reklamındaki yanıltıcı ifadeler nedeniyle 59 bin 192 YTL idari
para ve reklamı durdurma cezası verildi.
Aydoğanlar Turizm Otelcilik Tic. ve San. A.Ş. bünyesindeki "Temple
Hotel" ile Şah-Mer Turizm Otelcilik A.Ş. bünyesindeki "Şah Inn Suit
Hotel"e ilişkin, tesisin Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan belgeli
olmadığı halde "yıldızlı otel" olarak reklam yapılması nedeniyle, söz
konusu firmalara 60 bin-59 bin YTL para cezası verildi.

GIDA  SEKTÖRÜ REKLAMLARI

Altınkılıç Süt Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti’ne, "Altınkılıç Kefir"
markalı ürün reklamlarındaki yanıltıcı ifadeler nedeniyle 50 bin 12 YTL,
Kraft Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş’ye, "Milka Sütlü Çikolata" adlı
üründe süt yerine süt tozu kullanılmasına rağmen süt kullanılıyormuş
gibi reklamda yer alan yanıltıcı ifadeler nedeniyle 60 bin YTL idari
para ve reklamı durdurma cezaları verildi.
Mehmet Nuri Karayol sahipliğindeki "Buhara Ticaret" adlı müesseseye
de, "Uzamax" adlı ürün reklamlarındaki ifadeler nedeniyle bin 59 192
YTL idari para cezası verildi.
Erbak Uludağ Meşrubat ve Gıda Sanayi A.Ş’ye, "Uludağ" markalı
gazozlara ilişkin reklamlarda kullanılan "100 Doğal Şeker ile
Üretilmiştir" ifadesi nedeniyle reklamları durdurma cezası verildi.
Kararda, "Türk Gıda Kodeksi Şeker Tebliği kapsamında yarı beyaz şeker,
beyaz şeker, rafine şeker, şeker çözeltisinin yanı sıra invert şeker
çözeltisi, invert şeker şurubu, glukoz şurubu, kurutulmuş glukoz şurubu,
dekstroz veya dekstroz monohidrat, dekstroz veya susuz dekstroz, fruktoz
ve pudra şekerinin de bulunduğu" belirtilerek, dolayısıyla reklamdaki
bu ifadenin "anlam karışıklığına yol açabilecek ve aynı ürün grubunda
yer alan diğer ürünler konusunda tüketicileri şüpheye düşürebilecek
nitelikte" olduğu kaydedildi.