25.03.2008 - 15:19 | Son Güncellenme:
TOYS’R’US’ın Türkiye Temsilciliğini yapan
Beyazıt Şirketler Grubu iştiraklerinden Uluslararası Çocuk Çarşıları A.Ş
Başkan Yardımcısı Murat Beyazıt, 12 yıldır ilişkilerini sürdürdükleri
TOYS’R’S’dan ayrılıp, kendi mülkleri olan bir marka (TOYİKİ)
yarattıklarını bildirdi.
Beyazıt, konuya ilişkin düzenlediği basın toplantısında, hafta sonuna
kadar 35 mağazadaki iç görsellerin ve dış mekandaki tabelaların
değişeceğini belirterek, pazardaki liderliklerini çok daha ileri
götürmeyi hedeflediklerini anlattı.
Beyazıt, ayrılığın temelde 2 nedene dayandığını belirterek, "Birinci
sebep, ileriye dönük istikbalimizi kendimiz yaratmak istiyoruz. İkincisi
ise fayda-maliyet ilişkisine baktığınızda, biz kurulduğumuzdan bu yana
özerk yapıda bir firmayız. Geçmiş firmanın sermayeye katkısı sıfır. Ürün
alım ve tedarik açısından da katkısı sıfır" şeklinde konuştu.
Franchise işletmelerin, ürünlerini yüzde 100 ana firmadan satın
aldıklarına işaret eden Beyazıt, 1997 yılından beri sattıkları ürünleri
kendi fiyatlarıyla dünyanın çeşitli yerlerinden kendilerinin satın
aldığını söyledi.
Murat Beyazıt, operasyonel ya da mali hiçbir bağlarının bulunmadığına
dikkati çekerek, kar odaklı olmayan bir ödeme sistemi üzerinden 12 yıl
ilişkilerini sürdürdüklerini aktardı.
Bugün artık bu meblağı ödememe kararı aldıklarını, hem sermayeye geri
dönüş hem de çok daha kuvvetli bir yapıyla ileri bakacaklarını ifade
eden Beyazıt, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Yurt dışına ödenen rakam neydi? Dünyada perakende malların karlılığı
vergi sonrası yüzde 1-2... Bizim rakamımız bunun çok çok üzerindeydi ve
tamamen satış odaklıydı. Dolayısıyla bulunduğumuz Maslak bölgesinde o
ödediğimiz rakamla bir kaç tane ciddi kule sahibi olabilirdik. Bugün
bizin rakibimiz kim? Bizim rakibimiz önce kendimiziz..."
AYRILIK 3,5 YIL SÜRDÜ
Beyazıt, firmanın satışlarının yüzde 50’sinin oyuncak dışındaki
satışlardan elde ettiklerini belirterek, Türkiye’de bisiklet satışında
ilk 3 içinde olduklarını, müşterilerin eylül aylarında ise sırt çantası,
defter, kalem gibi kırtasiye ihtiyaçlarını ya kendi firmalarından ya da
hiper marketlerden yaptıklarını aktardı.
Daha sonra basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Beyazıt, bir
gazetecinin TOYS’R’US firmasından ayrılma sürecine ilişkin sorusuna,
ayrılık sürecinin tahmin edilenden zor olduğunu belirterek, "Neticede
ana firma bizim tabelaları indirip yaşantımıza aynen devam etmemizi
istemiyordu, diğer ülkelere örnek olacak diye... Onlar için çok ciddi
bir gelir kaybı söz konusu. Ama biz de şartlarımızı ortaya koyduk.
Türkiye’nin bugünkü ekonomik görüntüsünde bu denli ekonomik külfeti
taşımamızın doğru olmadığını defalarca anlattıktan sonra anlaşarak bugün
bu noktaya geldik. Tipik bir boşanma süreci kadar komplike bir işti.
TOYS’R’US markasından ayrılmak 3,5 yıl sürdü" diye konuştu.
"ÖNÜMÜZDEKİ İKİ AYLIK REKLAM GİDERİ 3-4 MİLYON DOLAR"
Markanın isminin neden ’Toyiki’ olduğu sorusuna Beyazıt, isme, yaklaşık
150 çocuk üzerinde denedikten sonra karar verdiklerini söyledi.
Beyazıt, firma olarak tüketici, tedarikçi ve mal sahibi açısından bir
değişiklik olmadığını vurgulayarak, "Biz kimseyi kandırmıyoruz. Aynı
kişiler ve ürünler var. Tabelayı değiştiriyoruz ve mal sahibi oluyoruz"
dedi. Ayrılığın maliyetinin sorulması üzerine ise Beyazıt, değişimin hem
fiziki yatırım hem de reklam harcaması olarak çok ciddi bir maliyeti
olduğunu ifade ederek, "Hem televizyonda hem de yazılı mecrada çok ciddi
bir kampanya başlatacağız önümüzdeki günlerde. Önümüzdeki 2 ay için
bunun bize maliyeti 3-4 milyon dolar..." dedi.
Beyazıt, bir gazetecinin TOYS’R’US firmasına bugüne kadar ödenen miktarı
sorması üzerine, "Bugüne kadar ödenen rakam çift hanenin üzerinde.
Milyon doları konuşuyoruz. 10 milyon doların üzerinde bir rakamdan söz
ediyoruz" şeklinde konuştu.
Murat Beyazıt, yurt dışına açılmayı ve yurt içinde de ciddi elemelerden
sonra bayilik vermeyi düşündüklerini sözlerine ekledi.