Ekonomi Yenilenen Kapıkule Sınır Kapısı açıldı

Yenilenen Kapıkule Sınır Kapısı açıldı

19.06.2009 - 17:18 | Son Güncellenme:

.

Yenilenen Kapıkule Sınır Kapısı açıldı

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, sınır kapılarının modernizasyonunun projelerini, Gümrük Müsteşarlığı ile TOBB öncülüğünde, 137 oda ve borsanın da katıldığı, yap-işlet-devret modeliyle yürütüldüğünü belirterek, “Dünyanın 15. büyük ekonomisi olan Türkiye, büyüklüğüne yakışır gümrük kapılarına sahip olmak durumundadır” dedi.
Hisarcıklıoğlu, modernize edilen Kapıkule Sınır Kapısı’nın açılış töreninde yaptığı konuşmada, hükümetin verdiği güç ve destek, Gümrük Müsteşarlığının kararlılığı ve gayreti ile İpsala, Habur, Cilvegözü ve Sarp gümrük kapılarını kısa sürede tamamlayarak, hizmete açtıklarını, Nusaybin, Dereköy, Esendere, Dilucu ve Akçakale, Türkgözü, Yayladağı, Karkamış, Öncüpınar gümrük kapılarına ilişkin proje çalışmalarına da devam edildiğini söyledi. Bu projelerde elde edilen başarıların, kamu-özel sektör işbirliğinde, tüm dünyaya örnek teşkil edecek bir model ortaya çıkarttığını kaydeden Hisarcıklıoğlu, şöyle dedi:
“Bugün ulaştığımız nokta son derece gurur vericidir ve Türk kamu yönetimi ve özel sektörümüz için iftihar vesilesidir. Zira gümrük kapıları, ülkelerin itibarını ve gücünü yansıtır. Dolayısıyla dünyanın 17. büyük ekonomisi olan Türkiye, büyüklüğüne yakışır gümrük kapılarına sahip olmak durumundadır. Türkiye’nin kara sınır kapılarından yılda 5 milyon araç ve 15 milyon yolcu geçmektedir. 2008 yılı itibari ile 330 milyar dolara ulaşan dış ticaret hacmimizin yüzde 40’ı, kara gümrük kapıları aracılığı ile gerçekleşmektedir. Bugüne kadar bu yatırımları gerçekleştirmek için 270 milyon lira harcadık. Bunu yaparken devletimizin kasasından bir kuruş çıkmadı. Gümrük kapılarında kullanılan ve bugüne kadar hep ithal edilen, büyük boyutlu X-Ray cihazının ülkemizde imal edilebilmesi amacıyla da, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi ile birlikte çalışmalara başladık.
Diğer yandan, başlangıcından bugüne kadar bu kapılardan elde edilen gelirlerden de, devletimize 35 milyon lira vergi geliri sağladık. Gümrük kapılarında ortalama bekleme süresi 30 dakikadan 10 dakikaya indirildi. Araç kapasitesi 4 milyondan 14 milyona çıktı.”

KAPIKULE İÇİN 130 MİLYON LİRALIK YATIRIM
Hisarcıklıoğlu, modernizasyon çalışmaları çerçevesinde Kapıkule gümrük kapısı için 130 milyon liralık yatırım gerçekleştirildiğini belirterek, “Kapıkule sınır kapısı 334 bin metrekare alana yayılmış olup, toplam inşaat alanı 41 bin metrekaredir. İnşaatın yatırım süresi 18 ay olarak belirlenmesine rağmen 14 ayda tamamlanmıştır” dedi.
Hamzabeyli Sınır Kapısı için de 10 milyon liralık yatırım yapıldığını hatırlatan Hisarcıklıoğlu, şöyle konuştu:
“Kapıkule sınır kapısı Türkiye’nin Bulgaristan’a bu yolla da tüm Avrupa’ya açılan kapısı olup, aynı zamanda dünyanın ikinci, Avrupa’nın ise en yoğun sınır kapısı konumundadır. Türkiye’nin de en işlek sınır kapısı olan Kapıkule, Avrupa ile gerçekleştirilen tüm ihracat ve ithalat sağlandığı kapı olması nedeniyle ülke ekonomisinde önemli rol oynamaktadır. Modernizasyon öncesi 1,2 milyon olan araç geçiş kapasitesinin 5 milyona çıkması hedeflenmektedir.”

TAŞIMACILIKTA KOTA SORUNU
Hisarcıklıoğlu, karayolu taşımacılığında Avrupa’nın en büyük filosuna sahip olan Türk şirketlerinin, Avrupa Birliği ülkelerinde giderek ağırlaştırılan taşıma kotaları yüzünden iş yapamaz hale getirildiğini ifade ederek, şunları söyledi:
“Türk karayolu taşıma şirketlerinin maruz bırakıldığı bu tip tarife dışı engeller hem etik değildir hem de adil rekabet kavramına aykırıdır. Buna benzer şekilde, Avrupa Birliği üyesi ülkelerin, anlaşmalara aykırı bir şekilde uyguladıkları vize de, ayrımcı ve hukuksuzdur. Bu nasıl bir gümrük birliği anlayışıdır ki, malların serbest dolaşımı sağlanacak ama bu malları üretenlere ve taşıyanlara kısıtlama getirecek. Türk iş dünyasının sorunlarına her zaman duyarlılık gösteren ve çözüm arayan hükümetimizin, bu konularda da sektörümüze destek vereceğine inanıyoruz. AB ülkelerini ve kurumlarını da, kendilerinin hep büyük önem verdiklerini vurguladıkları, birlik hukukuna ve anlaşmalara saygı göstermeye, altına imza attıkları ahde bağlı kalmaya davet ediyoruz.”

Yazarlar