07.11.2014 - 17:17 | Son Güncellenme:
Tüm dünyadaki en nadir uçaklardan biri Airbus A300-600ST ya da en bilinen adıyla Beluga.
Airbus’ın Beluga adıyla bilinen kargo uçağı A300-600ST, A300–600 modelinden geliştirildi.
‘Beyaz Balina’ anlamına gelen Beluga, kuyruk, kanatlar, gövde, iniş takımları gibi büyük parçaları, üretim hatlarından alıp son montaj hattına taşıyor.
Eylül 1992’de yapımına başlanan uçak, tam 2 yıl sonra ilk uçuşunu gerçekleştirdi.
Şu anda 5 adet Beluga, Airbus’ın uçak parçalarını taşımak için kullanılıyor.
Kapasitesi 47 tonla sınırlandırılan Beluga ile özel yükler ve uzay istasyonlarının parçaları da taşınıyor.
General Electric motorlarına sahip uçak, 56 metre uzunluğunda, 17 metre yüksekliğinde dev bir gövde hacmine sahip.
1400 metre küplük alanda 47 metre uzunluğundaki parçalar taşınabiliyor. Menzili 1660 kilometre olan uçak, imalat merkezleri arasında dolaşıyor.
A300-600ST Beluga uçakları, ayda bir kez Ankara Akıncı Hava Üssü'ne iniyor. Burada TAI tesislerine giden uçağın gövde içine A400M parçaları yerleştiriliyor. Beluga Ankara'dan havalandıktan sonraki durağı ise Hamburg.
İşte dev uçağa benzersiz kargolardan biri yüklenirken.
120 ton yük kaldırma kapasitesi ve 392 ton toplam uçuş ağırlığına sahip AN-124 "Ruslan" kargo uçakları dünyanın en büyükleri arasında sayılıyor.
Ruslan'ın iki kanat arasındaki mesafe 73 metre, yüksekliği 70 metre ve 120 tonluk yük taşıma kapasitesine sahip.
Ruslan genellikle uydu cihazları, otomobil, ve uçak malzemelerinin taşınması için kullanılıyor.
Uçakla ilgili en büyük sorun ise ağır tonajıyla piste zarar verdiği gerekçesiyle iniş izir alamaması...
Antonov 124-Ruslan, yine Antonov üretimi olan Super Myra’dan sonra dünyanın en büyük ikinci kargo uçağı ularak biliniyor.