Gündem ‘Bilim insanları da masallarla büyüdü’

‘Bilim insanları da masallarla büyüdü’

10.06.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:

Dünyaca ünlü ateist biyolog Richard Dawkins’in, ‘Bilimden uzaklaşmalarına neden olur’ gerekçesiyle çocuklara masal anlatılmaması yönündeki önerisine uzmanlar destek vermedi.

‘Bilim insanları da masallarla büyüdü’

Britanyalı evrimsel biyolog ve yazar Prof. Richard Dawkins, masalların çocuklar için tehlikeli olabileceği uyarısında bulundu. Küçük yaştaki çocuklara masal anlatmanın, ileriki yaşlarda onların ‘doğaüstücülüğe’ kapılmasına neden olabileceğini ve çocukların bu yolla bilimden uzaklaşacağını savunan Dawkins, “Gerçek olmayan masal kitaplarını çocuklarınıza okumayın” açıklamasını yaptı.

‘Gelişime katkı sağlar’
Dawkins’in bu önerisine uzmanların yorumları şöyle:
- Yard. Doç. Dr. Işıl İlknur Sert (İstanbul Üniversitesi Bilgi Belge Yönetimi öğretim üyesi): “Masallar sayesinde kazanılan hayal gücünün çok önemli olduğunu düşünüyorum. Yüzyıllardan süre gelen sözlü edebiyat geleneğimiz var; masallar, ninniler, destanlar hep sözlü gelenekle aktarılmış. Bu nedenle bu geleneğin bozulması, durdurulması son derece yanlıştır. Okuma alışkanlığını çocuk yaşlarda masallarla kazanmak zorundayız. Benim şu an 9 yaşında bir çocuğum var. O da o masal serilerini okuyordu. Şimdi bilim adamı olmak istiyor.”
- Öznur Simav (Uzman pedagog): “Masallar çocukların hayal güçlerini geliştiriyor. Farklı olasılıkları düşünebilmelerine destek sağlıyor. Masalların içerisinde inanışla ilgili birşey yok. Daha etraflı, daha farklı figürler var. Hayalgücü destekleyen şeyler var, çocuklar için açıkçası bu çok önemli. Bilimi geliştirenler de masallarla büyümüştür. Masalı çocukla birlikte yorum yaparak okumak lazım. Kendi kendine çıkarım yapan çocuklarımız var ve olumsuz etkileniyorlar. Çocukların masal hakkında yanında doğruları konuşabileceği anne, baba olduğunda olumsuz olan durumu olumlu duruma çevirebilir.”
- Nilüfer Evgin (Uzman pedagog): “Masalların pedagojik eğitimdeki yeri çok önemlidir. Masallar hoşça vakit geçirici, eğlendirici özellikleri yanı sıra çocukların dil gelişimine, dinleme becerilerine, kendini ifade etmesine, sosyalleşmesine, ve zihinsel gelişimine katkı sağlar. Masallarda iyiler ödüllendirilir, kötüler cezalandırılır. Kimseyi rencide etmeden insanlara ders verilir. Masallarda kötülükler eleştirilerek okunur, çocukların bu kötüler gibi olmaması istenir. Tüm bu öğrenme ve gelişme sürecini zaten bilimden yararlanarak tamamlamaktadır.”