Geri Dön
Gündemİntiharları önleyen algoritma! Facebook’tan 100 öneri

İntiharları önleyen algoritma! Facebook’tan 100 öneri

İntihar eğilimlerine anında müdahale için çalışan Facebook, TBMM'ye gönderdiği bilgi notunda kişilere zamanında yardım sunmak amacıyla 100 maddelik "intiharı önleme" rehberine yer verdi.

İntiharları önleyen algoritma! Facebook’tan 100 öneri

 

ÖNDER YILMAZ Ankara - Kadın ve çocuklara yönelik şiddet-istismarı önleyici uygulamalar geliştiren Facebook, Türkiye'de de tartışılan "intihar" eğilimlerine anında müdahale için çalışma yürütüyor.

İntihar eğilimi olanlara "ulusal intiharı önleme yardım hattı" tavsiyesinde bulunan Facebook, dünyanın önde gelen uzmanlarının ortak görüşü doğrultusunda; "Güvendiğiniz biriyle iletişime geçin, ortamınızı değiştirin, yürüyüşe çıkın, penceyi açarak temiz hava alın, güzel bir yemek yapın, sıcak bir duş alın, şarkı dinleyin, yıldızları veya bulutları izleyin, biraz kestirin, biriyle flört edin ve birini gıdıklayın" gibi 100 öneride bulundu.

Facekbook, Ak Parti Hatay Milletvekili Hüseyin Yayman'ın başkanlığını yaptığı TBMM Dijital Mecralar Komisyonu'na gönderdiği bilgi notunda intiharları önleme konusuna "İntihar ve Kendine Zarar Verme" başlığıyla ayrı bir yer verdi. Dünyada her 40 saniyede bir kişinin intihar sonucu hayatını kaybettiğini belirten Facebook, intiharların 15-29 yaş aralığındakilerde ikinci ölüm nedeni olduğunu kaydetti.

Önleme rehberi

Facebook, bilgi notunda intihar ve kendine zarar verme içeriklerini tespit etmek ve ihtiyacı olan kişilere zamanında yardım sunmak amacıyla 100 maddelik "intiharı önleme" rehberine de yer verdi. Zor bir dönemden geçen, tehlike acil durumlardan yardım için yerel kolluk kuvvetleri veya intihar yardım hattıyla iletişim tavsiyesinde bulunan Facebook, aileden biri, yakın bir arkadaş, danışman ya da öğretmen gibi güvenilen birine ulaşılması ve paylaşacaklarını dinleme talebinde bulunmasını önerdi.

'Flört edin'

İntiharı düşünenlere kendilerini iyi hissetmek için yapabilecekleri şeyleri öğrenmelerini isteyen Facebook, intihar girişiminden sonraki bir saniyeyi ve beş dakikayı görebilmeleri için ilginç önerilerinde yer aldığı 100 tavsiyeden bazıları şöyle sıraladı:

"Sıcak bir duş alın. Biraz kestirin. Elbiselerinizi değiştirin. Tırnaklarınızı boyayın. Kendinize bir masaj yapın. Nabzınızı tutun. Buz küplerini emin. Vücudunuzu çizin veya boyayın. Diş ipi kullanın. Saçınızı kestirin. Oyun hamuru veya yumaşacık birşeyle oynayın. Sevdiğiniz şarkıları dinleyin. Egzersiz yapın. Profil resminizi değiştirin. Film izleyin. En sevdiğiniz TV programını yeniden izleyin. Bir flört sitesinde vakit geçirin. Bir şeyler okuyun. En sevdiğiniz yiyeceklerden birini yiyin. Yıldız veya bulutları izleyin. Hayal kurun. Soğuk veya sıcak bir şeyler için. Kurabiye pişirin. Bir içki için(ılımlı). Güzel bir yemek yapın. Biraz çikolata yiyin. Sahilde, doğada bir yürüyüşe çıkın. Araba kulllanın. Yüzmeye, sinemaya gidin. Güneşte uzanın, bir gösteriye/performansa katılın. Tatil veya gezi planlayın. Bir arkadaşınızdan kucak alın. Bir evcil hayvanla vakit geçirin. Sevdiğiniz birini görün. Ailenizi arayın. Arkadaşlarınızı davet edin. Birine 50 öpücük verin. Kötü bir fıkra anlat. Biriyle flört et. Birini gıdıkla."

Sinyalleri kullanıyor

Facebook olası intihar ve kendine zarar verme içeriklerini tespit etmek ve ihtiyacı olan kişilere zamanında yardım sunma imkanını genişletmek amacıyla sınıflandırıcı algoritmalar içeren “makine öğrenimini” kullanmaya başladıklarını dile getirdi. Facebook, “Bu teknoloji, olası intihar veya kendine zarar verme içeriklerini tespit etmek için gönderilerdeki ifadeler ve kişinin arkadaşları ve ailesinin endişe belirten yorumları gibi sinyalleri kullanıyor. Bu, şikayetlere daha hızlı yanıt vermemize yardımcı oluyor” değerlendirmesini yaptı.