Geri Dön

Kanal İstanbul projesi nedir? Kanal İstanbul ne zaman başlayacak, güzergahı neresi?

Kanal İstanbul projesi hakkında bilgi almak isteyenler, projenin amacını, güzergahını öğrenmek istiyor. İstanbulluları yakından ilgilendiren Kanal İstanbul ne zaman başlayacak? sorusunun yanıtı ise merak ediliyor. Kanal İstanbul'un resmi internet sitesi üzerinde ye alan tüm bilgileri haberimizde derledik. Projeye dair en çok merak edilen soruların yanıtları haberimizde...

Kanal İstanbul projesi nedir? Kanal İstanbul ne zaman başlayacak, güzergahı neresi?

Kanal İstanbul projesi ile ilgili bilinenler şu şekilde, 27 Nisan 2011'de Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip ERDOĞAN tarafından Kanal İstanbul Projesi açıklanmıştır. Ardından 2011-2013 arası güzergah değerlendirmesi çalışmaları çeşitli üniversiteler ile birlikte yapılmıştır. Daha sonra 2013-2014 arası belirlenen güzergah üzerinde sondaj çalışmaları yapılmıştır. Elde edilen jeolojik ve geoteknik veriler ışığında güzergah ön projesi oluşturulmuştur.

2014-2017 arası ise Proje güzergahında mevcut ve planlanan projeleri olabilecek tüm kurumlar ile görüşülerek koordinasyon sağlanmıştır. Dünyadaki yapay suyolu deneyimleri de incelenerek etüt proje işlerinin yol haritası belirlenmiştir. Güzergahın detaylı projesi için kanal aksında, yamaçlarda, deniz ve göl ortamında ilave sondaj lokasyonları kararlaştırılmış, jeofizik etütler eklenmiştir. Son olarak 2017-2019 arası Kara, deniz ve gölde ilave 7.000 metre ile toplam 304 noktada 17.100 metre sondaja ulaşılmıştır. Jeolojik, jeoteknik ve hidrojeolojik etütler yapılmıştır. Nümerik Modeller (Rüzgar ve Dalga İklimi, Akıntı, Sediment ve Su Kalitesi, Navigasyon, Deprem, Tsunami, Trafik vb.) oluşturulmuştur. Bu çalışmalardan elde edilen veriler ışığında kanal tasarımı tamamlanmıştır. Jeolojik, jeoteknik ve hidrojeolojik etütler ve nümerik modeller sonucu hazırlanan raporlar ÇED Raporu'na zemin hazırlamıştır. Bu veriler ışığında hazıranan ÇED Raporu 18 aylık bir program dahilinde tamamlanmıştır.

KANAL İSTANBUL PROJESİ AMACI NEDİR?

Yılda yaklaşık 43.000 geminin geçtiği İstanbul Boğazı, en dar yeri 698 m olan doğal bir su yoludur. Gemi trafiğinde tonajlardaki artış, teknolojik gelişmeler sonucu gemi boyutlarının büyümesi ve özellikle akaryakıt ve benzeri diğer tehlikeli/zehirli maddeleri taşıyan gemi (tanker) geçişlerinin artması, İstanbul üzerinde büyük baskı ve tehdit oluşturmaktadır.

İstanbul Boğazı’nda su yolu ulaşımını riske eden keskin dönüşler, kuvvetli akıntılar ve transit gemi trafiği ile dik kesişen kent içi deniz trafiği mevcuttur. Boğaz’ın her iki yakasında yüzbinlerce sakin yaşamaktadır. Boğaziçi gün içinde milyonlarca İstanbullu için ticaret, yaşam ve geçiş yeridir. Boğaz, geçen gemi trafiğinin oluşturduğu riskler açısından her geçen yıl daha tehlikeli hale gelmektedir. 100 yıl öncesinde 3-4 bin olan yıllık gemi geçiş sayısı artmış ve bugün 45-50 bine ulaşmıştır.Seyir emniyetinin arttırılması için uygulanan tek yönlü trafik organizasyonu nedeniyle büyük gemiler için Boğaz’da ortalama bekleme süresi, beklemeye takılan her gemi için yaklaşık 14,5 saattir. Bekleme süresi bazen gemi trafiğine ve hava şartlarına bazende yaşanacak bir kaza veya arızaya bağlı olarak 3-4 günü,hatta haftayı bulabilmektedir.

Bu çerçevede, İstanbul Boğazı’na alternatif bir geçiş koridorunun planlanması zorunlu hale gelmiştir. Kanal İstanbul ile günde 500 bin yolcuyu seyahat ettiren şehir hatlarıyla transit geçiş yapan gemilerin 90 derecelik dik kesişmelerinin yaratacağı ölümcül olabilecek kaza risklerinin önüne geçilerek, halkımız için güvenli bir seyahat sağlanabilecektir. Aynı zamanda kent içi ulaşımda denizyolunun payının arttırılması mümkün olabilecektir.

Bu bağlamda, Kanal İstanbul Projesi'nin amacı,

İstanbul Boğazı'nın tarihsel ve kültürel dokusunun korunması ve güvenliğinin arttırılması,
İstanbul Boğazı’nda öncelikle deniz trafiğinden kaynaklanan yükün azaltılması ve Boğaz güvenliğinin artırılması.
İstanbul Boğazı’nın trafik güvenliğinin sağlanması,
Seyir emniyetinin sağlanması,
Yeni bir uluslararası deniz trafiğine açık bir su yolunun oluşturulması
Olası bir İstanbul depremi dikkate alınarak, yatay mimariye dayalı depreme dayanıklı modern bir yerleşim alanı oluşturulması.

KANAL İSTANBUL GÜZERGAHI

Kanal İstanbul Projesinin güzergâhının belirlenmesi için 5 ayrı alternatif koridor üzerinde çalışılmıştır. Alternatif güzergâhların çevresel etkileri ve yerüstü su ve toprak kaynaklarına, yeraltı su kaynaklarına, ulaştırma ağlarına, kültür ve tabiat varlıklarına etkileri incelenmiştir. Ayrıca, inşaat maliyeti ve süreleri kıyaslanmıştır.

Kanal İstanbul’dan dünya denizlerinde dolaşan en büyük konsept gemi olarak belirlenen boyu 275 metre, draftı maksimum 17 metre olan ve ortalama 145.000 tonluk tankerlerin geçişine imkân sağlayacak bir tip enkesit kullanılarak, koridorlar mukayese edilmiş ve Küçükçekmece Gölü - Sazlıdere Barajı - Terkos doğusunu takip eden güzergâh en uygun koridor olarak belirlenmiştir.

 

 

Giresun'da yürürken sigara içmek yasaklandıGiresun Valiliği koronavirüs tedbirleri kapsamında il genelinde kamuya açık alanlarda bulaş riski oluşturması nedeniyle yürürken sigara içilmesini yasakladı.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber