06.02.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:
Önay Yılmaz İstanbul
DENİZE dolgu yöntemiyle yapılması ve yer seçimi büyük tartışma yaratan Karadeniz Sahil Yolu, bir taraftan dalgalara, bir yandan da dağlardan inen sel sularıyla, yapıldığı günden bu yana mücadelesini sürdürüyor. Ancak tartışmalı otoyol, bu mücadeleden çoğu zaman yenik ayrılıyor. Son olarak geçtiğimiz günlerde Artvin Hopa’da otoyolun 60 metrelik bölümü çöktü. Boyu 10 metreyi bulan dalgalar, önce yolu korumak için yapılan istinat duvarını, ardından da dolgusuyla birlikte asfaltı parçaladı ve 20 yılı aşkın bir süre tamamlanan otoyolun doğru bir karar olup olmadığı, yeniden gündeme geldi.
4.2 milyar dolar harcandı
Kimilerinin, bölgenin gelişimine ve ulaşıma büyük bir rahatlık kazandıracağı gerekçesiyle onay verdiği, kimilerinin de Karadeniz’in doğasına büyük zararlar vereceği için karşı çıktığı sahil otoyolunun, açılışından bu yana 5 yıl geçti. Bu beş yıl süre içersinde otoyol, sellere neden olduğu gerekçesiyle eleştirildi. Karadeniz’in azgın dalgaları da zaman zaman otoyolu çökerterek ulaşımın aksamasına sebep oldu.
Devlete toplam maliyeti 4.2 milyar dolar olan Karadeniz Sahil Yolu, sadece bölge halkı ve çevreciler tarafından değil, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından da eleştirildi. Yıldırım, projenin yanlış olduğunu, ancak 700 trilyonun üzerinde para harcandığı için bitirilmesi gerektiğini açıklamak zorunda kalmıştı.
1960’larda proje yapıldı
Bu yolun yapımı 1960’lı yıllarda Devlet Planlama Teşkilatı tarafından plana alındı. Projeleri hazırlandı. Parasızlıktan temeli ancak 1987 yılında Özal zamanında atıldı. Sonra gene parasızlıktan durdu. Ama Sarp Kapısı’nın 1988 yılında açılması, projenin başlangıç tarihi sayıldı.
1993 yılında KEİPA’nın (Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi) Romanya’daki toplantısında da gündeme gelen Karadeniz Sahil Yolu, Trabzon, Ordu, Rize, Artvin, Samsun, İstanbul, Ankara ve Almanya’da başlatılan imza kampanyalarıyla birlikte gündemden düşmedi. Aynı yıl içinde bakanların ve milletvekillerinin de katıldığı Büyük Karadeniz Zirvesi gerçekleştirilirken, KEİPA’nın gündemine tekrar gelen Otoyol Projesi’nin yapımına katılımcı ülkeler tarafından karar verildi.
Yılmaz döneminde başlandı
20 Nisan 1997 yılında yeni hükümetin kurulmasıyla birlikte, Başbakan Mesut Yılmaz, Karadeniz Sahil Yolu için dönemin Bayındırlık Bakanı Yaşar Topçu’ya talimat vererek Karadeniz Otoyolu ihalelerini başlatmasını istedi. 1997-1998 dönemlerinde Karadeniz Otoyolu için Meclis’te yoğun tartışmalar olurken, 1998 yılında temel atma töreni Başbakan Mesut Yılmaz tarafından Rize’de yapıldı.
Samsun-Sarp Sınır Kapısı arasındaki otoban inşaatının yaklaşık 300 kilometrelik kısmı, 2004 yılında tamamlanırken, proje yedi ayrı firma tarafından yedi ayrı noktada başlatıldı.
Çevreciler harekete geçti
Toplam 500 kilometre olan otoyol, Karadeniz sahil şeridini bozduğu gerekçesiyle çevrecilerin tepkisini çekti. Aynı yıl içinde otoyol inşaatının Trabzon bölümü, “doğal hayatın tahrip edildiği” gerekçesiyle durduruldu. Ancak Danıştay, Bölge İdare Mahkemesi’nin kararını iptal etti. 2004 yılından itibaren inşaatı hızlandırılan Otoyol, 19 Mart 2007’de Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Uluslararası Daimi Sekreteryası’nın himayesinde, Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği ve Karadeniz Ekonomik İşbirliği Kara Taşıma Dernekleri Birliği tarafından ortaklaşa gerçekleştirilen “Karadeniz Ring Otoyolu TIR Kervanı Projesi’yle” sembolik olarak açıldı.
Açılışı Erdoğan yaptı
Sahil Yolu’nun hizmete açılışı, 8 Nisan 2007 yılında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından yapıldı. Ak Parti hükümeti işbaşına gelinceye kadar yolun 226 kilometrelik kısmı yapılabildi. Ak Parti hükümeti 4 yılda yolun kalan 316 kilometrelik bölümünü tamamladı.
Kazma vurulmasından bu yana 12 hükümet eskiden Karadeniz Sahil Yolu, böylece hizmete girmiş oldu. Bir Rizeli politikacı olan Yılmaz’ın başlattığı bu yol, bir başka Rizeli politikacı olan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılmış oldu.
Samsun’dan Sarp’a
Karadeniz Sahil Yolu (D 010), Samsun’dan başlayıp Sarp Sınır Kapısı’nda sona eren 542 kilometrelik bir şeridi
kapsıyor. Karadeniz Bölgesi’nde karayolu ulaşımını güvenli ve kısa hale getirmek, ticareti ve turizmi geliştirmek için yapılan Karadeniz Sahil Yolu, Samsun’dan Sarp’a, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve birçok yerleşim birimine hizmet veriyor. Yolun inşasında, 138 milyon metreküp kazı-dolgu, 180 milyon ton tahkimat, 3 milyon metreküp beton imalatı gerçekleştirildi. Karadeniz Sahil Yolu’nda 27 kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 adet tek tüp tünel, 18.5 kilometre uzunluğunda 20 adet çift tüp tünel yer alıyor.