Gündem Katliama tam teşebbüs

Katliama tam teşebbüs

24.09.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Söğütlüçeşme yönüne giden metrobüsteki yolcu, tartıştığı şoföre şemsiyeyle saldırdı. Direksiyonu bırakan şoför yolcuya müdahale ederken metrobüs D100 karayoluna girdi. Metrobüs 3 aracı altına alıp iki katlı bir otobüse çarparak durabilirken olayda 11 kişi yaralandı

Katliama tam teşebbüs

İstanbul’da Zincirlikuyu-Söğütlüçeme yönünde seyreden Recai Türkoğlu yönetimindeki metrobüs dün sabah saat 08.40 sıralarında Acıbadem durağına yanaştı. Bu sırada metrobüsün arka bölümünde bulunan yolcularından biri ön bölüme gelerek kapıların açılması konusunda şoföre tepki gösterdi. İkili arasındaki tartışma arbedeye dönüşmek üzereyken araya diğer yolcular girdi. Yolcunun uzaklaştırılmasının ardından da metrobüs şoförü Türkoğlu aracı hareket ettirerek duraktan ayrıldı.
Ancak kısa süre sonra yolcu bu kez elinde şemsiyeyle yine şoför mahaline doğru hareketlenerek şemsiyenin sapıyla şoför Türkoğlu’nun yüzüne vurdu. Şoförün saldırganı engellemek için seyir halindeki metrobüsün direksiyonunu bırakıp ayağa kalkmasıyla birlikte araç da kontrolden çıktı. Önce sağdaki bariyere çarpan araç ardından sol bölümdeki bariyerleri aşarak karşı yönden gelen araçların arasına savruldu. 3 otomobili altına alan metrobüs iki katlı bir otobüse çarparak durabildi.

Katliama tam teşebbüs


Dışarı çıkarıp dövdüler
Kaza sonrası bölgeye çok sayıda itfaiye ve sağlık ekibi sevk edildi. Ekipler, metrobüsün altında kalan araçtakileri kurtarmak için seferber olurken, kanlar içinde kurtarılan yaralılar çevre hastanelere sevk edildi. Metrobüsün şoförü Recai Türkoğlu da yaralananlar arasındaydı. Aracına metrobüs çarpanlardan Cem Osman Zoraloğlu, “Metrobüs üzerimize doğru geldi. Şoför direksiyonu sağ tarafa kırdı. Aracımızın sol tarafına çarptı. Önümüzdeki aracı ezen metrobüs bizi şans eseri altına almadı. Araçtan kendimi dışarı attığımda metrobüsten bir kişinin dışarı çıkarılıp dövüldüğünü gördüm” dedi.
‘Beni otobüs kurtardı’
Metrobüsün ezdiği lacivert renkli aracın şoför koltuğunda ise 31 yaşındaki Öner Özcan oturuyordu. İşe giderken metrobüsün altında kaldığını anlatan Özcan, “Araçtan çıkmaya çalışırken camların üzerine atlayınca sol baş parmağım parçalandı, fakat onun dışında durumum iyi” dedi.

Katliama tam teşebbüs


‘Geriye kaçtım’
Metrobüsün altında kalan üçüncü otomobili de bankacı Ramazan Güler kullanıyordu. Kasımpaşa’daki işine gittiğini belirten Güler, “Trafik yavaş yavaş ilerlerken bir anda metrobüs bariyerleri aşarak yoldan çıktı. Çok süratli bir şekilde araçlara vurarak üzerime doğru geldi. Çift katlı otobüs tampon vazifesi görerek metrobüsün aracımı tamamen altına alarak ezmesine mani oldu” dedi.
Kaza yapan metrobüsün arkasında bulunan seyir halindeki başka bir metrobüsün yolcusu da, “Arkadaki metrobüsteydim, birden metrobüsün havaya kalktığını gördüm. Şoförü gördüğümde burnu kanıyordu. 3-4 tane yaralı kurtardık. Can havliyle oradaki arkadaşları kurtarmaya çalıştık. Arabaların içinde sıkışan vardı, onları kurtarmaya çalıştık” diye konuştu.
Kaza sırasında metrobüsün çarptığı 2 katlı halk otobüsünün şoförü Rahmetullah Aktan ise, “Trafik durduğu içir dur kalk gidiyorduk. Metrobüs aniden yoldan çıktı, bize doğru geliyordu. Hatta ben geriye doğru da kaçtım. 3 arabayı altına alarak geldi, en son bize çarparak durabildi” dedi.
2 kez sağlık kontrolü
Kazaya neden olduğu belirtilen yolcu Murat A. (35) ise olay yerinde gözaltına alınarak Üsküdar Doğancılar Şehit Tuncer Mustafaoğlu Polis Merkezi’ne getirildi. Saldırgan yolcu, 20 dakika arayla iki kez sağlık kontrolünden geçirildi. Polis yeleği giydirilen elleri kelepçeli Murat A., yüzünü gizlemeye çalıştı. Saldırganın şemsiyesi ise metrobüste şoför kabininin hemen yanında görüntülendi.
Zararı İETT karşılayacak
Kazanın ardından trafik adeta felç oldu. 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün Asya’dan Avrupa’ya geçiş yönünde trafik bir süre durdu. Metrobüsün çaptığı araçların kaldırılmasının ardından trafik 2 şeritten verilmeye başlandı. Trafikte kalan sürücüler duruma isyan ederken, yol yaklaşık 3 saat süren çalışmanın ardından tekrar eski haline döndü. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ekipleri kaza alanını temizleyip, zarar gören metrobüs yolundaki çelik bariyer ve telleri yenilediler.
Öte yandan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın talimatıyla, metrobüs kazasındaki zararların İETT tarafından karşılanacağı duyuruldu.
Saldırı anları kayıtta
Yolcunun metrobüs şoförüne saldırdığı anlar araç içindeki kameraya saniye saniye yansıdı. İlk tartışmanın göründüğü üstteki karenin ardından ikinci karede, elinde şemsiyeyle şoför mahaline gelen yolcu, şemsiyenin sapıyla şoför Türkoğlu’nun yüzüne vurdu. Şoförün saldırganı engellemek için seyir halindeki metrobüsün direksiyonunu bırakıp ayağa kalkmasıyla birlikte araç da kontrolden çıktı.
‘Güvenlikli kabin olmalı’
Toplu ulaşım uzmanı İskender Aruoba metrobüs hattında teknik altyapı eksiklikleri olduğunu belirterek, şunları dile getirdi:
“Birçok yerde bu hattın sağlıklı bir güzergâh olduğu söyleniyor. Ancak yan unsurlar dediğimiz risklere dikkat edilmediğini görüyoruz. Metrobüs güzergâhında merkezi kontrol sistemi olup olmadığını bilmiyoruz. Metro hatlarındaki merkezi kontrol sisteminin mutlaka metrobüs güzergâhında da olması gerekir. Böylelikle araçların hızları, araçlardaki yolcu kapasiteleri, araçların arasındaki mesafe ve duraklara varış zamanları anlık ölçümlerle denetlenir.
Şayet şoför hatası söz konu ise o zaman da İETT yanlış şoför seçiyor veya eğitmiyor anlamı çıkar. İddiaya göre bir yolcu şoförün başına vurmuş. Toplu taşıma araçlarındaki sürücü bölümleri, uçaklarda olduğu gibi güvenlikli kabinler haline getirilmeli. İETT bünyesinde uzmanlardan oluşan bir kurul oluşturulup toplu taşıma araçlarındaki normların belirlemeleri ve bu normların hayata geçirilmesi gerekir.”
Uzmanlara göre eksiklikler
* Araçların standart hız uygulaması yok. Merkezi otomasyon sistemi olmadığından hız sınırı olsa da seyir hızı sürücülerin insiyatifinde.
* Birçok sürücünün eğitimi yeterli değil, stres kontrolünü sağlayamıyorlar.
* Araçlar kapasitelerinin çok üzerinde yolcu taşıyor.
* Metrobüs güzergâhına özel bir mevzuat veya yasal düzenleme bulunmuyor.
* Metrobüs güzergahının ters istikamette işlemesi sürücülerin konsantrasyon ve kaza riskini artırıyor.
* Şerit disiplini, durak mesafeleri ve teknik altyapının stadardı belli değil.
Ters güzergâh en büyük problem
Kaza metrobüslerin güvenliğini de tartışmalı hale getirdi. Metrobüs hattındaki eksik ve kusurları değerlendiren uzmanlardan Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Motorlu Araçlar Komisyonu Başkanı Alpay Lök’e göre metrobüsteki en büyük sorun ters yön sıkıntısı. Lök, “Kaza yolcudan kaynaklansa da ortaya böyle bir tablo çıkmamalı. Yıllardır tersten trafik akışına karşı çıkıyoruz ancak sesimizi duyan olmuyor. Sürüş tekniği açısından, sürücüler otomatik olarak sağdan gitmeye odaklanmıştır. Metrobüs sürücüleri ise mesai yaptıkları saatlerde sürekli ters istikamette araç kullanıyor. Bu durum hem konsantrasyon, hem ciddi sorunlara yol açarken kaza yapan araçlar ana yola çıkabiliyor. Güvenlik tedbirlerinin yeterli olmadığını görüyoruz. Şeritten çıkan araç karşı yöndeki trafiğe düşmemeli” dedi.

Katliama tam teşebbüs


Bu araçtan yürüyerek çıktı
Metrobüsün altına aldığı ilk araçta bulunanlardan biri de Dr. İbrahim Mithat Us’tu. Tavanı ezilen gri renkli araçtan çıkarılan Us, Haydarpaşa Numune Hastanesi’ne kaldırıldı. Olayın etkisiyle şok geçiren doktorun durumunun iyi olduğu bildirildi.

Katliama tam teşebbüs