05.09.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
HABER ARAŞTIRMA
Kadir Topbaş’ın belediye başkanlığı döneminde projelendirilen ve inşaatı devam eden İstanbul, Kabataş Meydan Düzenlemesi ve Transfer Merkezi (Martı) Projesi’nin iptal edildiği; beton iskelelerin tamamlanmasının ardından durdurulacağı iddia edildi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi de bir açıklama yaparak bu iddiaları yalanladı. Projede yapılacak değişikliğin iptal anlamına gelmediğini duyuran Büyükşehir açıklamasında “Kabataş Meydan Düzenlemesi ve Transfer Merkezi Projesi’nde iptal söz konusu değil. Proje karayolu trafik akışını yer altına almaksızın yeniden düzenlenecek. Kabataş Meydan Düzenlemesi ve Transfer Merkezi en kısa sürede tamamlanarak İstanbulluların hizmetine sunulacaktır” ifadelerine yer verildi. Denize dolgu, kıyı çizgisine martı şeklinde yapı ve alt galerilerle Dolmabahçe-Fındıklı arasında beton dalış tünelleri içeren projede, beton iskelenin tamamlanması ve peyzaj çalışmasının ardından açılışın gerçekleşeceği öğrenildi. Projede, dalış tünellerinin de iptal edilmesiyle trafiğin yer altına alınmasından vazgeçildiği belirtildi.
‘Bilgim yok’
Kararı Milliyet’e değerlendiren mimar Hakan Kıran ise, “Projenin durdurulması konusunda herhangi bir bilgim yok. Bize iletilen bir tebligat da söz konusu değil. Projede Mimarlar Odası’nın mualefeti vardır. Proje bu haliyle kalırsa Kabataş eskisi gibi eski görünümünde olacak. Yaya ve yol trafiği eskisi gibi olur. Projede, alt geçit ve yeraltına alınması planlan unsurlar tamamlanmış değil. İnşaatın bugüne kadar bitirilen aşaması sayesinde Kabataş’ta büyük bir alan oluşturuldu. Bu alan düzenlenerek vatandaşın hizmetine sunulur. İskeleler inşa edilir, eskisi gibi olur” açıklamasını yaptı.
Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Genel Sekreteri Mücella Yapıcı, projeye ilişkin açtıkları davanın sürdüğünü belirterek, “Kıran’ın hazırladığı Martı Projesi, hiçbir zaman onaylanmadı. Onaylanmadığı için Kabataş İskelesi Dolgu Planı farklı amaçla gerçekleştirildi. Yapılan vahşi bir dolgu. Çünkü boğazın yarısına kadar çıkılmış, akıntılara ve rüzgara karşı yanlış konumlandırılmıştır. Dolgu iptali hakkında açtığımız davada da bilirkişiler geç devreye girdi” dedi.
Davalık proje
Mimar Hakan Kıran tarafından 2005 yılında tasarlanan projeye, daha sonra metro ilavesi kararı verilerek 2016’da başlanmıştı. Fındıklı Molla Çelebi Camii’nin kuzey tarafından başlayıp Kabataş Bezm-i Alem Valide Sultan Camii’ne bitişik balıkçı barınağını da içine alan çalışmalarda önce 650 metre boyunca denize kazıklar çakılarak kıyı kısmı deniz üzerinde 20 metre genişletilmişti. Kabataş’ı betonlaştıracağı gerekçesiyle eleştirilen projenin mimarı Hakan Kıran, eleştiri makalesi yazan İstanbul Kent Savunması üyelerinden sosyal bilimci Cihan Uzunçarşılı Baysal’a tazminat davası açmıştı. Kıran, dava dilekçesinde projesine “Çakma kuş” gibi denildiğini, kişilik haklarının zedelendiğini öne sürmüştü. Kıran, projeyi eleştiren İstanbul Kent Savunması üyeleri Prof. Dr. Zerrin Bayrakdar, Eski Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Sami Yılmaztürk, Mimarlar Odası’ndan Mücella Yapıcı ve İnşaat Mühendisi Ersin Kiriş’e de dava açmıştı.