Gündem Newsweek baskıyı durdurdu

Newsweek baskıyı durdurdu

19.10.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:

Medya dünyası dün birçoklarına göre kaçınılmaz bir haberle sarsıldı. Dünyanın en ünlü haber dergilerinden Newsweek kâğıt baskının masraflarına dayanamadığını açıkladı. Dergi artık yalnızca dijital platformda yayınlanacak

Newsweek baskıyı durdurdu

Dünya yayıncılık tarihinde dün bir dönüm noktası yaşandı. ABD’nin gelmiş geçmiş en ünlü haber dergilerinden Newsweek, 4 yıldır hayatta kalmak için verdiği mücadelenin ardından bundan böyle yalnızca dijital yayın yapacağını açıkladı.
Yayın yönetmeni Tina Brown, derginin internet sitesinden yaptığı açıklamada “Baskının romantizmini ve cuma geceleri dergiyi bitirirken yaşanan o eşsiz dostluğu seven bizler için bu çok zor bir an. Ancak Newsweek 80’inci yaşına girerken dergiye varoluş nedenini veren gazetecilik prensiplerini korumak adına tamamen dijital bir geleceği kucaklamalıyız” dedi.

Son gün 31 Aralık
Yayın hayatına 1933’te başlayan dergi son kez 31 Aralık 2012 günü yayınlanacak. Bir sonraki sayısı yalnızca tablet bilgisayarlar ve diğer dijital platformlarda okuyucuyla buluşacak. Derginin Global Newsweek adıyla bütün dünyada ortak yayınlayacağı edisyon yine paralı olacak. Ancak içeriğin bazı bölümleri derginin ortağı olan DailyBeast sitesinde ücretsiz yer alacak.

‘Ekonomik bir karar’
Tina Brown derginin tamamen dijitale geçme kararını açıklarken, “Bu karar yaptığımız gazeteciliğin kalitesi ile ilgili değil, kağıt baskı ve dağıtımın ekonomik zorluklarıyla ilgili” dedi. Dergi daha iki yıl önce borçları karşılığında 1 dolara satılmıştı. İçerik ve mizanpajda yapılan değişikliklere rağmen tirajı 10 yıl önce 4 milyonken bu yıl 1.5 milyona kadar düşmüştü. Derginin finansal durumunu iyi tanıyan biri temmuz ayında NYT gazetesine bu yıl en az 22 milyon dolar kaybedeceklerini açıklamıştı.

Sansasyon kurtaramadı
Newsweek son yıllarda haberciliğinden çok finansal zorlukları ve sansasyonel kapaklarıyla adından bahsettiriyordu. Ancak dünyada yıllarca haber dergiciliğinin standartlarını o belirledi. 1968 yılından itibaren derginin Türkiye muhabirliğini yapan Milliyet gazetesi yazarı Sami Kohen “Bir zamanlar dünyanın en önemli dergilerinden biriydi” diye tarif ettiği Newsweek için “Time haber ağırlıklı çalışırdı. Newsweek ise yorum ve analiz yayınlardı. İnsanlar haftanın haberlerini öğrenmek için Newsweek alır, haftasonu bacaklarını uzatır onu okuturdu” diyor.

‘İnternet yüzünden’
Türkiye’de dergicilik alanındaki en önemli isimlerden olan Doğan Burda Dergi Yayıncılık İcra Kurulu Başkanı Mehmet Y. Yılmaz ise Newsweek’in tam da bu nedenle çıkmaza girdiğini savunuyor. Derginin sorununu “Anglo-sakson haber dergiciliğinin içine girdiği çıkmazın bir parçası” olarak yorumlayan Yılmaz “Haftalık haber dergilerinin fonksiyonu bütün gazete haberlerini takip etme zorunluluğu olmayan ama derinlemesine bilgi ihtiyacı duyan bir okuyucunun varlığıydı. Artık öyle bir okuyucu yok. Çünkü onlar her gelişmeyi anında öğrenebiliyorlar. Bu yüzden geçmiş bir haftanın olaylarını derleyip toplayan bir dergiye ihtiyaçları yok” yorumunu yaptı.

‘Sorunu çözmez’
Dünyada gazetecilik sektörü adına ne ifade ettiğini sorduğumuzda ise “Newsweek’in kağıt baskısından vazgeçip sadece online bir yayına dönüşmesi bu temel sorunları çözmeye yetmez. Kağıtta basılı olanı okumak istemeyen okuyucu, onu tabletten ya da bilgisayardan da okumaz. Newsweek’in yapması gereken değişen dünyanın gerçeklerine uymaktır. Daha hızlı haber ve anında ayrıntılı yorumu sağlamaktır. Bu karara belki kağıt fabrikaları üzülebilir ama insanların ne istediğinin farkında olan gazeteciler için hayat değişmez” dedi.

Haberin Devamı

Sıra Guardian’da mı?
Dünyada kağıt baskıdan vazgeçen ilk ünlü yayınlardan biri Christian Science Monitor gazetesi olmuştu. 2008 yılında 18.9 milyon dolar zarar ettiğini söyleyerek haftalık yayına geçmişti. Günlük içeriğini ise tamamen online yayınlamaya başlamıştı. Henüz batmadı. Christian Science Monitor’ın ardından Newsweek şimdiye kadar dijitale geçen en büyük marka oldu. Ancak bu son olmayabilir. Medya dünyasında bir süredir İngiltere’de yayımlanan The Guardian gazetesinin de kağıt baskıdan vazgeçmeyi planladığı konuşuluyor. Gazete bu iddiaları geçen hafta kesin bir dille yalanladı. Fakat finansal durum aksini gösteriyor. gazetenin kağıt baskısı yılda 44 milyon sterlin zarar ediyor. Buna karşılık dijital yayındaki kazancı bu yıl yüzde 16 artarak 45 milyon sterline ulaştı.

Haberin Devamı

Ayda 70 milyon ziyaretçisi var
Newsweek’in tirajı son 4 yılda yüzde 51 azalarak 1.5 milyona kadar indi. DailyBeast haber sitesi artık hem kendi haberlerini hem de Newsweek’in makalelerini yayınlıyor. Sitenin aylık tekil ziyaretçi sayısı bir yılda yüzde 70 artarak 15 milyona kadar yükseldi. Ancak derginin dijital edisyonunun aboneleri şimdilik toplam tirajın yalnızca yüzde 1.5’ini temsil ediyor.

İKİ YIL ÖNCE 1 DOLARA SATILMIŞTI

* Newsweek yayın hayatına bir dış haberler editörünün hayali olarak başladı. Time dergisinin eski editörlerinden Thomas J.C. Martyn dergiyi, Wall Street’in zengin isimlerinin yardımıyla 1933 yılında piyasaya çıkardı.
* Derginin ilk adı News-Week idi. Dergi 1937 yılında Today isimli haftalık bir gazeteyle birleştikten sonra adı Newsweek olarak değiştirildi.
* Her zaman analiz ve köşe yazısı ağırlıklı bir içeriği tercih eden derginin kaderi Washignton Post 1961 yılında satın alınmasıyla değişti. Dergi 1970’li yıllardan itibaren özellikle bireysel haklar mücadelesi konusundaki yayınlarıyla adından söz ettirdi.
* Yayın hayatı boyunca Time dergisi ile rekabet içinde olan dergi için 2008 yılından itibaren karanlık bir dönem başladı. Dijital yayıncılıkla rekabet etmekte zorlanan dergi 1 yıl içinde abonelerinin yüzde 50’sini kaybetti. 2003’te dünya genelinde tirajı 4 milyondan fazlayken 2010’da bu sayı 1.5 milyona kadar indi.
* Dergi Rusya, Polonya, Japonya, Portekiz, ispanya gibi ülkelerde yerel dilde yayınlanıyordu. Türkiye’de de 2008 yılından itibaren yaklaşık 3 yıl yayınlandı. Fakat bu süreçte uluslararası edisyonlar tek tek kapandı.
* Dergi son yıllarda abonelik fiyatını artırarak reklamcılara farklı bir müşteri profili sunmayı denedi. Fakat 2009 yılında reklam gelirleri yüzde 37 azaldı. Derginin yıllık zararı 2008’de 16 milyonken, 2009’da 29.3 milyon dolara çıktı.
* Derginin 2010 yılının ilk çeyreğindeki zararları 11 milyon doları bulunca Washignton Post pes etti. Newsweek 2 Ağustos 2010’da eğlence dünyasının patronlarından Sidney Harman’a borçları üstlenmesi şartıyla 1 dolara satıldı.
* Aynı yıl dergi Daily Beast haber sitesiyle birleşti. Hem sitenin hem derginin yayın yönetmeni Tina Brown oldu. Brown önceki yayın politikasından vazgeçerek popüler konulara daha fazla yer ayırmaya başladı. Dergi 2011 yılında mizanpajını baştan aşağı yeniledi ama hiçbir şey işe yaramadı.
* Nisan 2011’de Sydney Harman’ın ölümünün ardından yolun sonu gözüktü. Harman ailesi temmuz ayında dergiye daha fazla yatırım yapmayacaklarını açıkladı. Dergi dün artık yalnızca dijital platformlarda yayınlanacağını açıkladı.