Gündem ‘Okulla tanışmamış 300 bin Suriyeli var’

‘Okulla tanışmamış 300 bin Suriyeli var’

23.06.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:

Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocuklara yönelik gerçekleştirilen Umut Projesi’nin sonuçları açıklandı. Yapılan araştırmaya göre, kamplarda okula gidebilen çocuk sayısı sadece 80 bin civarında

‘Okulla tanışmamış  300 bin Suriyeli var’

Bahçeşehir Üniversitesi ve New York Üniversitesi işbirliğiyle gerçekleştirilen Umut Projesi’nin sonuçlarını aktaran Prof. Dr. Selçuk Şirin, “Türkiye’de okulla tanışmamış 300 bin Suriyeli çocuk var ve bu çocukların yüzde 44’ü depresyon riskinde, yüzde 20’si ise depresyonda” dedi. Bahçeşehir Üniversitesi ve New York Üniversitesi işbirliğiyle Türkiye’deki Suriyeli sığınmacı çocukların bilgisayar oyunları kullanılarak eğitimlerini yapılabilmesi için hayata geçirilen Umut Projesi’nin sonuçları açıklandı. Şanlıurfa’da 9-14 yaş arası seçilen 147 çocuk üzerinde yapılan araştırmada çocukların oyun yoluyla Türkçeyi öğrenmesi amaçlandı.
Dört farklı oyun
Proje sonucunda oyun oynayan çocukların diğer çocuklara göre bir ayda yaklaşık 200 Türkçe kelime fazla öğrendiğini ifade eden Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Sinem Vatanartıran, şunları anlattı: “Dört farklı oyunu Suriyeli çocukların dil yeteneklerini geliştirecek şekilde düzenledik. Katılımcı çocuklardan yarısını bu derslere soktuk, diğer yarısı da hiçbir aktiviteye katılmadı. Uygulama grubundaki çocuklar dört hafta boyunca günde iki saatlik oturumlar halinde toplamda 40 saatlik özel bir programa katıldı. Oyun oynayan çocukların oynamayanlara göre 200 Türkçe kelime fazla bilmesi çok ciddi bir fark. Bu çocukların hiçbiri ne Suriye’de ne de Türkiye’de okula gitmemiş çocuklar. Suriyeli çocukların en büyük sorunu dil. Pilot çalışmamız gösteriyor ki oyun tabanlı öğrenmeyi kullanmak mülteci çocuklara önemli becerileri öğretmenin etkili ve düşük maliyetli bir yolu. Mülteci çocukların entegrasyon için Türkçe öğrenmeleri gerekiyor. Türkçe öğretmek ve aldıkları eğitimin kalitesini yükseltmek için daha çok Suriyeli öğrenciye ulaşmalıyız” dedi.
New York University Öğretim Üyesi ve Umut Projesi’nin araştırmacılarından Prof. Dr. Selçuk Şirin ise Suriyeli sığınmacı çocukların yüzde 44’ünün depresyon riskiyle karşı karşıya olduğunu, yüzde 20’sinin ise depresyonda olduğunun tespit edildiğini vurgulayarak, şunları söyledi:
Bir sınıfta 55 kişi
“Türkiye’de 18 yaş altı 1 milyon öğrenci eğitime erişemiyor. 300 bin Suriyeli çocuk ise okulla hiç tanışmamış. Kamplarda okula gidebilen çocuk sayısı ise sadece 80 bin civarında. Bizim bu çocuklara eğitim verecek ne imkanımız ne de Arapça bilen öğretmenimiz var. Çocukların en sevdikleri şey oyun oynamak. Biz de bu yolla onlara Türkçe öğretmeyi hedefliyoruz. Şanlıurfa’da 500 bin mülteci var.
Araştırmamıza göre Suriyeli aileler çocuklarını eğitim sistemi kötü olduğu için Türk okula vermek istemiyor. Şanlırfa’da bir sınıfta ortalama 55 öğrenci var. Bu rakam da zaten oldukça fazla. Eğer bu sınıflar mülteci çocuklar yerleştirilirse
Türk öğrencilerin aileleri de bu durumdan hoşnutsuz olabilir. Bu araştırmayı yapabilmek için çocukların ailelerine para vermek zorunda kaldık çünkü kimse istemiyor. Suriye’den gelen kız çocuklarının ise gözlemlerimize göre eğitim almak gibi bir arzusu yok. Sadece evlenmeyi konuşuyorlar aralarında.”