Gündem Salih bir müminin işi de salih olmalı

Salih bir müminin işi de salih olmalı

27.06.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Kuran’da yüze yakın ayette, iman etmekle salih amel işlemek yan yana zikredilmiştir. Salih bir müminin işi, çalışması, üretimi de aynı şekilde salih olmalıdır. Salih amel, müslümanlara güzelliklerle dolu bir dünya hayatı da sunmanın yoludur

Salih bir müminin işi de salih olmalı

“Salih amel” Allah’a ibadet ve insanların yararına yapılan faydalı işler demektir. Helal ve meşru olan her türlü iş, şayet düzgün, sağlam, dürüst yapılıyorsa bu salih amel olarak nitelendirilir. Kuran’da yüze yakın ayette, iman etmekle salih amel işlemek yan yana zikredilmiştir.

İman ile birlikte salih amel, müslümanın hayat anlayışını, belirlemektedir. Buna göre her meslek sahibi işini temiz ve düzgün yapmalı, hizmetin hakkını vermelidir ki, böylece helalinden kazanmış olsun. Salih bir müminin işi, çalışması, üretimi de aynı şekilde salih, yani dürüst olmalıdır. Zira salih olmayan iş, neticesi itibariyle karşı tarafı zarara sokacağından beraberinde kul hakkını getirecek; haksız ve haram kazanç ise o şahsın ibadetlerini dahi olumsuz etkileyecektir.

Salih amel, müslümanlara sadece ahiret mutluluğu değil, güzelliklerle dolu bir dünya hayatı da sunmanın yoludur: “ Erkek veya kadın, kim mümin olarak iyi iş yaparsa, elbette ona hoş bir hayat yaşatacağız ve onların mükafatlarını, yapmakta olduklarının en güzeli ile vereceğiz.” (en-Nahl 16/97).

‘Dünya hayatının süsü’
Kuran’da, “Mallar ve çocuklar dünya hayatının süsüdür. Ama kalıcı salih işler ise, rabbinin katında, hem mükafat yönünden hem de ümit bağlamak bakımından daha hayırlıdır.” (el-Kehf 18/46) buyrulmasına bakılırsa, “kalıcı” olmasının, salih amelin temel vasfı olduğu söylenebilir. Ancak bu kalıcı iyilikler, kulun ölümünden sonra geride bıraktıkları ile beraberinde götürdüklerini ifade eder. Nitekim bir hadisinde Sevgili Peygamberimiz, kulun, geride bıraktığı faydalı bilgi, kendisine dua eden salih evlat ve faydası süregelen sadakalarının sevabından, ölümünden sonra dahi yararlanmaya devam edeceğini haber verir. Yine Peygamber Efendimizin haber verdiğine göre, “Üç şey ölüyü (mezar kadar) takip eder; ikisi geri döner, biri kalır. Ailesi, malı ve ameli onu takip eder. Ailesi ve malı geri döner, ameli kalır.

Salih kullar, kendileri için Allah’ın gönüllerde sevgi tohumlarını yeşerttiği güzel insanlardır. “ İman edip de salih davranışlarda bulunanlara gelince; onlar için Rahman, (gönüllerde) bir sevgi yaratacaktır” (Meryem 19/96). Peygamber Efendimiz, “Allah bir kul hakkında hayır isterse, o hayrı işlemeye onu yetkili kılar” buyurmuşlar, ashab-ı kiramın, “Allah bunu nasıl yapar ya Resulallah?” sorusuna da, “Ölümden önce o kulu salih amel işlemeye muvaffak kılar.” cevabını vermiştir.

Tevbe etmek yetmez
Gerçekten de inananlar, başkalarından gördükleri kötülükleri onlara iyilik yaparak gidermeye çalıştıkları gibi, başkalarına yaptıkları kötülükleri ve kendi günahlarını da ancak salih amelle düzeltebilirler. Başkasına yapılan bir haksızlık veya bir kötülüğün bağışlanması için sadece pişman olup tevbe etmek yetmez. O haksızlığı düzeltmek de gerekir. Örneğin gereksiz yere başkasının onuruyla oynayarak ve ona ait bir malı zimmetine geçirerek haksızlık yapan kimse, kıyamet günü gelmeden önce yaptığı bu haksızlığı telafi etmelidir. Ya hak sahibiyle helalleşmeli veya hakkını geri ödemelidir. Bunu yapmadığı takdirde işlediği salih amellerini de kaybeder (Diyanet İşl. Bşk. tarafından yayımlanan Hadislerle İslâm isimli eserden derlenmiştir.)

Haberin Devamı

Bir ayet

“Yoksa biz iman edip salih ameller işleyenleri, yeryüzünde fesat çıkaranlarla gibi mi tutacağız?” (Sâd 38/28)

Bir hadis

Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: “Allah şöyle buyurdu: ‘Salih kullarım için hiçbir gözün görmediği, hiçbir kulağın işitmediği ve hiç kimsenin aklına gelmeyen şeyler hazırladım.”

2 soru 2 cevap

- İstiâze nedir?

Her türlü kötülükten korunabilmek için sözle Allah’ın yardım ve himayesini istemeyi ifade eder ve bunun için “eûzü, maazallah” (Allah’a sığınırım), “neûzübillâh” (Allah’a sığınırız) ibareleri kullanılır. Kuran-ı Kerîm’de belirtildiğine göre Hz. Nûh bilmediği şeyi istemekten, Yûsuf kendisine şehvetle yaklaşan kadından ve kardeşleriyle arasında cereyan eden olaylarda hata yapmaktan, Hz. Musâ kavmine karşı alaycı tavır takınmaktan ve âhirete inanmayan kibirlilerle onların düşmanlıklarından Allah’a sığınmışlar ve onun yardımını istemişlerdir.

Hz. Peygamber’e de başta şeytanların vesveseleriyle kalpleri kin dolu olanların ve hiçbir delile dayanmadan Allah’ın âyetleri hakkında tartışanların kötü niyet ve davranışları olmak üzere çeşitli şerlerden Allah’a sığınması emredilmiştir. Hz. Peygamber bütün kötü sıfatlardan, fayda vermeyen işlerden, şeytanın vesvesesinden, dünya ve âhirette insana eziyet veren şeylerden Allah’a sığınmış, bu maksatla daha çok İhlâs, Felak ve Nâs sûrelerini okumuş, bunu ashabına da tavsiye etmiştir.

- Abdest ve namazda vesvese ibadetlere zarar verir mi?

Abdest, gusül ve namaz gibi ibadetlerin tam olarak yerine getirilip getirilmediği veya gerektiği gibi yapılıp yapılmadığı hususunda aşırı derecede şüpheye kapılarak aynı uygulamayı defalarca tekrarlamak bir tür hastalık durumudur. Abdestte karşılaşılan vesveseye karşı nasıl hareket edilmesi gerektiği hususunda Resulullah şöyle buyurmuştur: “Abdeste musallat olan bir şeytan vardır. Onun için abdest ve gusülde su vesvesesinden korunun.” Dolayısıyla bu durumu ciddiye almayıp itidali korumak, Hz. Peygamber’in uyguladığı ölçülerden sapmamak gerekir.

Haberin Devamı

Hz. Peygamber’in son günleri

Haberin Devamı

Resûl-i Ekrem vefatından önceki hastalığı sırasında mescide çıkamamıştı. Hz. Ebû Bekir’in namaz kıldırmasını emretti ve son günlerini Hz. Âişe’nin yanında geçirdi. Kendisini iyi hissettiği bir gün mescide gitti; halka namaz kıldırmakta olan Hz. Ebû Bekir geri çekilip mihrabı kendisine bırakmak istediyse de devam etmesi için işarette bulundu ve yanında namaz kıldı. Vefat ettiği günün sabah namazından sonra Hz. Ebû Bekir kendisini ziyaret etti ve hastalığının hafiflediğini görünce izin isteyip evine döndü. Ancak Hz. Peygamber’in hastalığı ağırlaştı.

Kaynakların belirttiğine göre Resûl-i Ekrem’in son nefeslerinde vurguladığı bazı hususlar şöyledir: “Peygamberlerinin kabirlerini secde yeri edinen kişileri Allah kahretsin!”; “Allah hakkında hüsnüzan sahibi olun, hiçbiriniz Cenâb-ı Hakk’a hüsnüzan beslemeden ölmemelidir.” Resûlullah vefat etmeden önce, “Lâ ilâhe illallah, ruh teslimi ne zor şeymiş!” dedi ve Hz. Âişe’nin kolları arasında “maa’r-refîkı’l-a‘lâ” (en yüce dosta) sözüyle ruhunu teslim etti.

Haberin Devamı

Hazreti Peygamber’den bir dua

“ ... Allah’ım, beni amellerin en güzeline ve ahlakın en güzeline kavuştur. Onların en güzeline ancak sen ulaştırırsın. Beni kötü işlerden ve kötü ahlaktan muhafaza et. Bunlardan ancak sen koruyabilirsin.

İftar duası

“Allah’ım! Senin rızan için oruç tuttuk, senin verdiğin rızıkla orucumuzu açtık, bizden kabul buyur; çünkü sen her şeyi işiten ve bilensin”

BURSA ULU CAMİ

Salih bir müminin işi de salih olmalı


Bursa Ulu Cami, Bursa’da I. Bayezid tarafından 1396-1400 yılları arasında yaptırılmış dini yapıdır. Bursa’nın tarihi sembollerinden olan cami, kent merkezinde, Atatürk Caddesi üzerindedir.

Çok ayaklı cami şemasının en klasik ve anıtsal örneği sayılır. Yirmi kubbeli yapı, Türkiye’deki iç cemaat yeri en geniş camidir. Mimarının Ali Neccar veya Hacı İvaz olduğu sanılmaktadır. Caminin “kündekâri” tekniği ile yapılmış minberi Selçuklu oyma sanatından Osmanlı ahşap oymacılığı sanatına geçişin en önemli örneklerinden biri kabul edilen değerli bir sanat eseridir.

Caminin duvarlarında bulunan 19. yüzyılın ikinci yarısında ve 20. yüzyılın başlarında farklı hattatlar tarafından yazılmış 192 adet hat levhası ve duvar yazısı, hat sanatının özgün örnekleri arasında gösterilir. Caminin iç mekanında, tepesi açık bir kubbenin altında bulunan şadırvan, Ulu Cami’nin dikkat çekici özelliklerindendir.

Bursa Ulu Cami, Osmanlı Sultanı I. Bayezid tarafından Niğbolu Seferi’nden dönüşünde verdiği emirle inşa ettirilmiştir. Caminin yapım tarihini veren bir kitabe yoktur; ancak minber kapısında geçen 802 (1399) tarihi caminin inşa tarihi olarak kabul edilir.

Haberin Devamı

35 yıldır kulede iftar

Salih bir müminin işi de salih olmalı


Kahramanmaraş’ta 7 çocuklarını büyüttükleri 1800 rakımlı orman gözetleme kulesinde 35 yıl çalışmaya başlayan Namık ve Havva Temiz çifti, sıcak ramazan günlerinde serin bir ortamda oruç tutup kulede iftar yapmanın keyfini yaşıyor.
Kahramanmaraş Orman Bölge Müdürlüğüne bağlı Andırın Orman İşletmesi Karayüce yangın gözetleme kulesinde görev yapan Namık (60) ve Havva Temiz (59) çifti, zorluklarla dolu kule yaşamının zor günlerini geride bırakarak güzelliklerini yaşıyor.

35 yıl önce yaz aylarına denk gelen ramazanın 5’inci gününde resmi bir işte çalışmanın mutluluğuyla yangın gözetleme kulesinde göreve başlayan Temiz çifti, tüp ve elektrik imkanının olmadığı bir barakada yakınlarıyla ateşle mesajlaşarak yaptıkları ilk iftarlarından imkanlarla dolu serin ortamdaki güzel iftarlarının keyfini çıkarıyor. 7 çocuklarını da kulede büyüten çift, zor şartlara rağmen 3 çocuklarını üniversite mezunu yapmanın gururunu yaşıyor. (KAHRAMANMARAŞ AA)