Geri Dön
GündemTelefonun ucunda çaresiz değilsiniz

Telefonun ucunda çaresiz değilsiniz

Her geçen gün yeni yöntemlerle ortaya çıkan dolandırıcıları ne kamu spotları ne teknoloji ne de polisiye tedbirler durduruyor. Türlü yollara başvurarak vatandaşların para ve mal varlığını ele geçiren şebekeler halkı tuzağa düşürmeye devam ediyor. Yazı dizimizle dolandırıcılara karşı alabileceğiniz tedbirleri aktaracağız.

Telefonun ucunda çaresiz değilsiniz

FERİT ZENGİN - Neredeyse herkesin kullandığı cep telefonu ya da sosyal medya üzerinden dolandırıcılık her geçen gün artıyor. Çeşitli bahanelerle kart bilgilerini çalan, ödül kazandınız mesajlarıyla para gönderiminin yapılmasını sağlayan dolandırıcılar, her geçen gün yeni yöntem ve taktiklerle vatandaşları tuzağa düşürmeye devam ediyor. Türkiye genelinde internet ve telefon üzerinden dolandırıcılık bir önceki yıla göre dörtte bir oranında artış gösterdi. Her gün 30’un üzerinde dolandırıcılık vakasının görüldüğü İstanbul’da ise son 5 yılda dolandırıcılık sayısı 2 kat arttı,  yarısı telefon ve internet üzerinden gerçekleşti. İstanbul’da 2020’de 8490 kişi, 2021’de de 10 bin 357 kişi dolandırıldı. Kayıtlara geçen vakaların yarısı internet ve telefon dolandırıcılığı. Kamu spotları hazırlandı, teknolojik ve polisiye önlemler alındı, cumhuriyet savcılıklarında özel soruşturma bürolara açıldı ancak hâlâ birçok vatandaş dolandırıcıların kurbanı oluyor.

HEDİYE KONTÖRLE...

Farklı yöntemlerle vatandaşı tuzağa düşüren bu şebekeler, hakim, savcı ve polis kılıfına bürünerek, MİT, banka ve devlet görevlisi gibi davranarak dolandırmayı sürdürüyor. Kişisel bilgilerine ulaştıkları ya da haklarında bilgi topladıkları kişileri hedeflerine oturtan dolandırıcılar korkutarak bazı psikolojik hilelere bile başvuruyor. Devlet makamlarından aradıklarını söyleyerek vatandaşları aldatıp paralarını alan şebekelerin doğuşu 15 yıl önceye dayanıyor. Bunu bir “meslek” olarak yapan şebekeler, bu işe cep telefonu hediye kontör veren GSM şirketlerin kampanyalarını kullanarak başlamıştı. “Kontör transferi” yöntemiyle yıllarca haksız kazanç elde eden dolandırıcılar, sonraki yıllarda yine cep, ev telefonu, Facebook, Instagram, Twitter gibi sosyal medya aracılığıyla kendilerini savcı, polis veya asker olarak tanıtarak, banka hesaplarının terör örgütlerinin eline geçtiğini söyleyerek paralarını başka bir hesaba aktarmalarını isteyerek dolandırmayı sürdürüyor. Dolandırırken, evde bulunan para ve ziynet eşyalarını da belirttikleri yere getirmelerini isteyen şebekeler, bu yöntemlerle çok sayıda kişinin parasını ve ziynet eşyalarını gasp ediyor.

AKÇAKALE BAĞLANTISI

Polis kayıtlarına göre bu dolandırıcılık yöntemi ilk kez 2007’de Şanlıurfa, Akçakale’de ortaya çıktı. Yıllar içinde servet avcılığına dönüşen dolandırıcılık, tuzağa düşürdükleri vatandaşların ellerinde ne varsa alıp ortadan kaybolan şebekeler haline geldi. Türkiye’nin dört bir yanından değişik yaş ve iş gruplarından mağdurları bulunan dolandırıcılar, geçen hafta ise İstanbul’da 2 iş kadınından 65-70 milyon lira para gasp etti. Uzmanlar dolandırıcıların bu kadar yüksek miktarda parayı klasik yöntemle değil hipnoz kullanarak aldığı görüşünde. İstanbul’da her telefon dolandırıcılığı vakası sonrası faillerin bir şekilde Akçakale ile bağlantılı olduğunun açıklanması aynı şebekenin üyelerinin nasıl defalarca bu suçu işleyebildiği ise akıllarda soru işareti bırakıyor.

Telefonun ucunda çaresiz değilsiniz

NASIL ÖNLEM ALMALI

Sürekli farklı yöntemlerle vatandaşları dolandırmayı sürdüren şebekeler, sizleri kandırmak için her yolu deneyecektir. Güvenlik kaynakları Milliyet’e bu dolandırıcıların tuzağına düşmemek için yapılması gerekenleri anlattı:

- Asker, polis ve savcıyım diyenlere inanmayın: 

Asker, polis ve savcı sizi hiçbir zaman özel bir telefon numarasından aramaz. Arasa bile para, kredi kartı bilgileri ya da diğer özel bilgilerinizi istemez. Böyle bir durumda resmi işlemler için süreci başlatmalısınız.

- Kişisel bilgilerinizi saklayın:

Telefon dolandırıcıları kişisel bilgilerini farklı yollarla öğrenebilirler. Bunu önlemek için özel bilgilerinizi saklamaya özen gösterin. Telefonda kısa mesaj ya da arama yoluyla sizlerden kimlik numarası, kart numarası isteyen kişilere bu bilgileri vermeyin. Siz bir kurumu aramadığınız sürece sizi resmi bir kurumdan aradığını söyleyen kişilere özel bilgilerinizi vermeyin.

- Kısa mesajla ya da farklı yollarla gelen güvensiz linkleri tıklamayın:

Telefon dolandırıcılarının en sık kullandıkları yöntemlerden biri virüslü link gönderimi. Güvenmediğiniz mesajlarda yer alan casus linklere tıklamayın. Kısa mesaj olarak ya da sosyal medya hesaplarınız yoluyla gelen linklere tıklamayın ve bu mesajları hemen silerek profili ya da numarayı engelleyin.

- ATM’ye yönlendirildiğinizde para yatırmayın:

Telefon dolandırıcılarının en çok kullandığı yöntemlerden biri belirli bir ATM’ye yönlendirerek güvenlik için parasını yatırtmadır. Size ne derlerse desinler paranızı hiçbir şekilde bir ATM’ye yatırmayın.

- Yurt dışı aramada tanıdık olmayan numaraları açmayın:

Yurt dışı aramaları dolandırıcıların en çok kullandığı yöntemler arasında. Yurt dışı aramalarında sadece tanıdığınız kişilere ait sabit telefonları açmaya özen gösterin.

- Dolandırıcı olduğunu düşündüğünüz numarayı engelleyin:

Sizleri dolandırıcı olarak arayan bir kişiden ya da numaradan şüphelendiğiniz anda bu numarayı engelleyin.

- Numarayı hemen polise bildirin:

Dolandırıcı olduğunu düşündüğünüz ve bu konuda bir işlem yapmak istediğiniz telefon numaralarını polise bildirebilirsiniz. Ancak her numarayı da bildirerek polis merkezinde iş yüküne yol açmaktan kaçınmalısınız.

YARIN: NETTE DOLANDIRILMAMAK İÇİN BUNLARA DİKKAT